Automobilist.com

Jedna sezona v McLarenu a dost. Taková byla kariéra Michaela Andrettiho v F1

Michael Andretti, syn legendárního Maria Andrettiho (mistra F1 i CART), dnes slaví 57 narozeniny. Michael byl jedním z nejúspěšnějších závodníků amerických formulích. V roce 1993 se ale stal pilotem týmu McLaren a vytvořil závodní dvojici s Ayrtonem Sennou.

Štítky: Historie Michael Andretti Zveřejněno 5. 10 2019 — Lukáš Podstata

Michael Andretti se narodil v městečku Dee Ann mistrovi světa z roku 1978 Mariu Andrettimu. Vzhledem k tomu, že se narodil do motoristicky založené rodiny, bylo předem jasné, jakým směrem se bude jeho život ubírat.

Od prvních závodních krůčků malý Michael potvrdil, že po svém otci zdědil ze závodní dokonalosti opravdu hodně. Především v motokárách byl dominantní. Během osmi let dokázal vyhrát padesát závodů ze sedmdesáti pěti.

Roku 1980 získal národní licenci SCAA a hned při svém první sezoně dokázal ovládnout Severoamerický Pohár Formule Ford. V roce 1982 chtěl Andretti závodit společně se svým otcem v legendárním závodě 24 hodin Le Mans.  Bohužel ale tým Mirage M12 byl několik málo minut před závodem diskvalifikován a z rodinného spojení tak sešlo. S otcem si ale nakonec v jednom autě zazávodil, a to na okruhu de la Sarthe v Porsche 956 – a získali společně s Philippem Alliotem celkové třetí místo.

Nejlepší léta prožil Andretti v šampionátu amerických formulí CART. V těch debutoval v roce 1983 a závodil v týmu Kraco Enterprises. První účast v závodě Indy 500 přišla v roce 1985 a vycházejí hvězda Andretti dokázal obsadit celkové páté místo a získal ocenění nováček roku.

Michael Andretti při debutu v Indy 500.

Otec a syn se na závodní dráze dále potkávali. Tentokrát však v roli soupeřů. Oba se postarali až do roku 1997 o nejtěsnější rozdíl mezi prvním a druhým vozem v cíli amerických formulí. Michaelovi totiž došlo v posledním kole na okruhu v Portlandu palivo a jeho otec ho dokázal porazil rozdílem pouhých sedmi tisícin sekundy.

Po ukončení spolupráce s týmem Kraco se Michael přesunul do týmu NewMan/Haas Racing. Změna to byla značně povedená, protože v prvních dvou sezonách skončil v celkovém hodnocení na druhém, respektive třetím místě. Největší úspěch ale přišel v roce 1991 kdy dokázal CART Indy Car World series ovládnout.

Velká zpráva byla oznámena roku 1992 při Velké ceně formule 1 na italské Monze. V prohlášení stálo, že pro sezonu 1993 utvoří jezdeckou sestavu v týmu McLaren Ayrton Senna společně s Michaelem Andrettim.

Ayrton Senna a Michael Andretti.

Bohužel pro Američana ale debut v královně motorsportu nedopadl vůbec dobře. První čtyři závody totiž nedokázal dokončit. Částečný obrat nastal při Velké ceně Španělska, kde skončil pátý. Stejně se ale na jeho adresu snesla vlna kritiky, protože jeho týmový kolega mu v závodě nadělil celé kolo.

Z prvotního neúspěchu se Andretti nedokázal vzpamatovat a jediným dobrým výsledkem po zbytek sezony bylo třetí místo na italské Monze. Další sezonu už Andretti ve formuli 1 nepřidal a pro ročník 1994 byl nahrazen Mikou Häkkinenem.

Po neúspěšném angažmá ve formuli 1 se Andretti přesunul zpět do kolotoče amerických formulí. Výraznější úspěch ale nezískal. Maximum bylo druhé místo v celkovém pořadí roku 1996.

Poslední Andrettiho závod byl 500 mil v Indianapolis roku 2007. Američan ho zakončil na třináctém místě s nedobrou vizitkou závodníka, který vedl závod nejvíce kol, ale ani jednou ho nedokázal vyhrát. Aktuálně je Andretti ředitelem týmu Andretti Motorosport, který získal celkem pět titulů v IndyCar a celkem šestkrát dokázal zvítězit v Indy 500.

Diskuse k článku

Napsat komentář