Jeden tým Red Bullu válí, ten druhý upadá

Dlouhý seznam úkolů byl představen inženýrům AlphaTauri během předsezonních testů, když se do týmu přidal nový pilot Nyck de Vries. Měli jen pár dní na to, aby dostali vůz do lepšího stavu před prvním závodem v Bahrajnu, ale technický ředitel Jody Egginton byl přesvědčen, že udělali „silnou evoluci“ z vozu z minulé sezony.

Štítky: AlphaTauri Franz Tost Zveřejněno 26. 03 2023 — Jiří Košta

Ale už po jednom závodě byl šéf AlphaTauri Franz Tost nešťastný a řekl médiím, že ztratil důvěru v hodnocení inženýrů ohledně potenciálu AT04. Inženýři mu řekli, že auto bylo fantastické, a že udělali velký pokrok, řekl, ale po prvním závodě byli ztraceni. Co stálo za tak silnými slovy?

Tost dal během předsezonního testování jasně najevo, jaká vylepšení chce od vozu vidět, zejména pokud jde o snížení jeho hmotnosti, což odjíždějící jezdec Pierre Gasly přirovnal k „běhání s batohem“.

„Loni jsme nebyli konkurenceschopní. Měli jsme problémy,“ řekl Tost před prvním závodem v Bahrajnu.

„Naše auto bylo příliš těžké, nebyli jsme dost dobří po aerodynamické stránce a udělali jsme další chyby. A doufám, že letos tomu zabráníme.

Po stránce hmotnosti je vše v pořádku, jsme na limitu a po aerodynamické stránce jsme udělali dobrý pokrok. Aerodynamický tým v Bicesteru odvedl opravdu dobrou práci, ale také musíme vidět, jak dobří budou naši přímí soupeři, a myslím, že první jasný obrázek budeme mít po prvních třech závodech.”

Ale tým měl v Bahrajnu neuspokojivý start do sezony, odjížděl bez bodů. Yuki Tsunoda a Nyck de Vries skončili na 11. a 14. místě.

Uživatel Scuderia AlphaTauri na Twitteru: „slyck nyck making moves in Saudi Arabia 😎 @nyckdevries https://t.co/VIZCAUEb25“ / Twitter

Pro srovnání, v loňském roce měl tým osm bodů po umístění v top 10 pro Gaslyho a Tsunodu – a to navzdory Gaslyho odstoupení v Bahrajnu a Tsunodovi, který se po problému s motorem ani nedostal na startovní rošt v Džiddě.

Slibované mimosezonní zisky neproběhly. Zdá se, že tým navázal tam, kde skončil. Přestože byly všechny týmy v Bahrajnu rychlejší než před rokem, zlepšení AlphaTauri bylo skromné o dvě desetiny sekundy.

AlphaTauri zaznamenalo překvapivé vítězství v Monze v roce 2020 a zdálo se, že získávalo, dokud se loni nezměnily technické předpisy. V jejich druhé sezoně se pod nimi prohloubila propast mezi AlphaTauri a mateřským týmem Red Bull, se kterým sdílí pohonné jednotky a další díly.

Jak zdůrazňuje Egginton, míra, do jaké se spoléhají na díly Red Bull, se rok od roku liší.

„Pro rok 2022, kdy každý bude dělat nové auto, dohoda s Red Bullem byla, že vezmeme zadní část a přední část bude naše,” vysvětlil.

„Neznamená to, že to v budoucnu neuděláme, ale pro letošní rok bylo přijato rozhodnutí pokračovat vlastním směrem a investovat do jiných oblastí vozu. Meziročně máme na výběr, co si vezmeme a co chceme dělat. A myslím, že když se vrátíme o čtyři nebo pět let, kdy jsme byli v synergii s Red Bullem, nebyly dva roky stejné.”

Egginton říká, že mimosezonní vývoj AlphaTauri byl zaměřen na vyřešení jejich problému s hmotností a zároveň respektoval požadavky nákladového stropu F1. V roce 2023 musí týmy udržet své výdaje pod limitem 135 milionů dolarů – s některými výjimkami a povolenkami.

„Myslím, že je fér říci, že s loňskými předpisy pro první rok by náklady pro všechny byly velmi vysoké, protože začínáte od nuly. A letos určitě existují určité věci, které můžete přenést, a určité činnosti, které byste neopakovali, kdybyste byli spokojeni s výsledky.

S tím jsou potenciálně spojeny úspory nákladů, ale na druhou stranu máte pravděpodobně jasnou představu o vývoji a jasnou představu o tom, jak rychle chcete auto vyvíjet, jen investujete do vývoje.

Pro mě je to pravděpodobně kompromis mezi tím, co je startovní vůz, a tím, co je vývoj v sezoně. V našem případě jsme přenesli převodovku, hydrauliku, kterou jsme zakoupili od Red Bull Technologies. Všechno ostatní je docela nové. Takže tam jsou některé věci, které nějakým způsobem reprezentují.

Věci, které jsme na voze řešili, abychom zvládli nadváhu, nám stále umožnily přenést drtivou většinu dílů, které jsme loni zakoupili od Red Bullu.

Výsledkem obrovského zaměření společnosti AlphaTauri na vývoj aerodynamiky bylo, že v podstatě na autě není kus povrchu, který by se nezměnil,“ řekl Egginton.

„Nezpanikařili jsme, sedli jsme si jako skupina a snažili se pochopit klíčové body, co se nepovedlo, jak jsme chtěli, jak je chceme řešit a jaké věci jsme v minulosti udělali, které jsme pravděpodobně nedělali. V roce 2022 se to nepovedlo V letech 2019, 2020, 2021 jsou čísla jasná – jsou to tři roky solidního pokroku a loni jsme trochu upustili.”

Je to špatně načasovaný vývoj pro tým, jehož budoucnost již byla předmětem spekulací po zprávě, která tvrdila, že budou buď přemístěni, nebo prodáni. Red Bull trval na tom, že „nemá v plánu měnit současné nastavení“.

Tost řekl, že má ujištění o budoucnosti týmu od Olivera Mintzlaffa, generálního ředitele korporátních projektů Red Bullu, který nese odpovědnost za jejich programy pro motoristický sport po loňské smrti zakladatele společnosti Dietricha Mateschitze.

Ale Tostova silná slova naznačují, že není připraven nechat současnou situaci pokračovat. AlphaTauri je jedním ze dvou týmů, které letos ještě neskórovaly, a druhý, McLaren, právě oznámil přepracování svého technického týmu.

Formule E jede poprvé v Brazílii! – eFORMULE.cz