Jediné vítězné auto se šesti koly nově na exkluzivních plakátech Automobilist

Když by se nabarvily všechny formule na stejno, jen ti nejvíce zapálení fanoušci by poznali, jakému týmu které auto patří. Moderní formule jsou si hodně podobné. Ale před 40 lety tomu tak nebylo. A to nejen kvůli tvarům samotného auta, ale také s ohledem na odlišný počet náprav a kol! V této souvislosti nelze nepřipomenout Tyrrell P34, jediné auto se šesti koly, které vyhrálo velkou cenu F1. Ve fantastické sbírce unikátních plakátů mu nyní poctu vzdává česká společnost Automobilist.

Štítky: Automobilist Historie Tyrrell Zveřejněno 21. 11 2020 — Tomáš Richtr

V roce 1975 už byla původní rodinná garážovka velmi respektovaným týmem. Ken Tyrrell provozoval tým Matra International, pro který Jackie Stewart získal tituly mistra světa v roce 1969. Stewart to zopakoval ještě v roce 1971 a v roce 1973 získal jezdecký titul. Pak ale přišlo spíše paběrkování v konkurenci osmiválců Ford Cosworth.

Konstruktér Tyrrellu Derek Gardner musel tedy přijít s něčím originálním. Dva páry desetipalcových kol vepředu byly menší, a tak vytvářely menší aerodynamický odpor. Aerodynamická výhoda je odhadována ekvivalentem zisku 40 koní na výkonu. A to je ve formuli 1 hodně dnes, stejně jako před lety. I když bylo auto náchylné k blokování kol, výhodou byla lepší reakce při zatáčení. Nevýhodou byly menší brzdy, které rychleji odcházely.

Šestikolový Tyrrell byl veřejnosti představen na konci roku 1975. Před obrovskou novinářskou audiencí byla přední kola zakryta a čtenář si jistě umí představit šok, který po odhalení nastal. Řada novinářů tomu stejně nevěřila a označila představení vozu za vtip.

Jednou z nevýhod malých kol bylo, že piloti měli problém trefovat zatáčky. Díky průřezům v šasi se situace zlepšila, což se hodilo pro Monako, kde Patrick Depailler a Jody Scheckter dojeli na stupních vítězů. To lepší ale mělo teprve přijít.

Sedmým závodem byla Velká cena Švédska na Anderstorp Raceway. V tréninku přišel Scheckter o levé přední – přední kolo, ale na zbývajících pěti v klidu dojel do boxů, kde překvapení mechanici netušili z jakého důvodu. V závodě ale vyhrál Scheckter a Depailler dojel druhý! Bylo to jediné vítězství šestikolové formule.

Nápad ale neměl velkou naději na rozmach. Bridgestone nechtěl nebo nemohl vyrábět malá kola v tak malém počtu. A poté, co některé další týmy experimentovaly s větším počtem náprav, rozhodla FIA, že formule bude mít právě čtyři kola a jen ta dvě přední se mohou řídit.

Památné auto ve svém nejnovějším vydání plakátů pod exkluzivní licencí Tyrrell vydává česká společnost Automobilist, a to ve dvou verzích: Limitovaná edice je omezena 1000 exemplařů, sběratelská edice nabízí pouhých 500 kusů.