Je to oficiální: Piloti budou odkázáni sami na sebe
Počínaje GP Belgie budou muset jezdci spoléhat na svůj instinkt, spíše než na elektroniku.
Piloti F1 budou počínaje GP Belgie 2015 při startu závodu odkázáni sami na sebe. Umožní to po léta velmi mocný článek sportovních pravidel, který říká, že “pilot musí řídit auto sám a bez pomoci”. Právě tohoto pravidla FIA využije o poznání více a již o tom oficiálně informovala týmy prostřednictvím takzvaného ‘technického nařízení’.
Startovní procedura je velmi komplikovaná záležitost. Během přenosů tréninků F1 na programech Sport 1 a Sport 2 bývalý pilot F1 a nyní analytik Jan Charouz popsal, jak funguje princip “naučit auto momentu, kdy má spojka správně zabrat” – bit point learn procedure.
Objektivně řečeno ale: omezení této pomůcky není tak radikální, jak se původně očekávalo. Jezdci budou moci nadále auto naučit, jak správně má spojka zabrat, pouze nesmí toto nastavení měnit v době, kdy se auto vydá na startovní rošt půl hodiny před startem závodu. Jak velký to bude mít vliv na rozmanitost startů jednotlivých pilotů do závodu, na to si musíme počkat. Velká cena Velké Británie ale ukázala, že promíchání pořadí na startu závodu mezi favoritem a outsiderem umí přinést vzrušující závod.
Ba co víc: s cílem nechat piloty při zahřívacím kole takříkajíc napospas, jejich závodní inženýři nesmí přes rádio komunikovat nic, co by se netýkalo bezpečnosti nebo formálních instrukcí. Tedy tam, kde hrozí riziko havárie nebo je potřeba komunikovat významnou událost v závodě: například vyvěšení červených vlajek. Ale detaily přípravy auta na start jsou nově zakázány.
Pokud by pilot během závodu nebo krátce před jeho startem obdržel nepovolené informace, byl by penalizován.
Opatření vejde v platnost na konci léta při Velké ceně Belgie.
Diskuse k článku