Je kolem Astonu rušno, nebo je opravdu černým (zeleným) koněm sezony?

Aston Martin přitahuje pozornost už od prezentace. Testy proběhly dobře, ale ve formuli 1 se nedějí zázraky přes noc. Nebo ano?

Štítky: Aston Martin Fernando Alonso Mike Krack Zveřejněno 1. 03 2023 — Jiří Košta

Hlavní čísla ze tří dnů v Bahrajnu nebyla nijak ohromující – byl to sedmý nejrychlejší tým a absolvoval rozumný počet kol, takže povyk pochází odjinud.

Je to chování vozu na trati, mimořádně působivá dlouhá jízda v poslední den a dojem, že hvězdný podpis Fernanda Alonsa je nadšený z toho, co by mohlo být v této sezóně možné, co přimělo lidi mluvit o AMR23 tak entusiasticky.

„Ano, ale ta dynamika, jako by někdo řekl, že je to dobré a je to velmi dobré – je to, jako když se to povídá ve škole,“ říká Krack.

„Takže si myslím, že musíme zůstat nohama na zemi. Naše očekávání jsou vždy vysoká a v tomto ročním období chce každý pracovat dobře. Jsme realisté. Máme jasné cíle, zlepšit se ve srovnání s loňským rokem. A pak uvidíme.”

Nejagresivněji pozitivní interpretace testu Aston Martin je, že může začít sezonu vysoko a jako skutečná hrozba pro dva týmy ze zavedené velké trojky. Hrubá dlouhodobá analýza naznačuje, že Aston Martin byl o několik desetin rychlejší než Mercedes a na stejné úrovni jako Ferrari.

Krack to bagatelizuje: „Simulace závodu rozhodně nebyla špatná. Nesmíme ale také zapomínat, že podmínky na trati byly opravdu dobré.

Měli jsme hodně gumy, protože jiné týmy často používaly nové pneumatiky, také s měkkou gumou. A to pomáhá, když děláte závodní simulaci.

Takže je opět hezké mít dobré dlouhé jízdy, ale přesto je musíte opravdu zasadit do správného kontextu. A nezačínejme snít. Fernando řekl, že ve formuli 1 nejsou žádné zázraky.”

Možná je skutečný trik v tom, že Aston Martin je po dobrém začátku blíže svému konečnému potenciálu. Rozhodně to vypadalo mnohem více jako celek než Mercedes a navenek mělo Ferrari mnohem více práce na vylepšení. Ačkoli Krack říká, že AMR23 měl také své chvíle.

„Abych byl upřímný, je to něco, na čem jsme museli zapracovat,” říká Krack na dotaz, jak dobře auto vypadalo v různých časech na různých směsích pneumatik.

„Nebylo to hned. Pozitivní na Fernandovi bylo, že zkusil několik věcí. Takže zkoušel věci, u kterých si možná někdy řekl, že to teď není ta správná věc, ale chtěl mít informace, protože ví, že možná v Melbourne by mohl něco takového potřebovat, nebo jinde.

Bylo to o pochopení toho, co máte k dispozici z pohledu auta z pohledu nastavení. A to je něco, co v průběhu dnů skutečně vyvinul. Myslím, že teď má lepší odpověď nebo lepší pocit.”

Otázka také padla na spolupráci s Alonsem, který se po pouhých dvou sezonách rozhodl změnit tým. Zdá se ale, že tentokrát by si mohl konečně polepšit.

„Pokud mohu o Fernandovi říci jediné slovo, je to ‚wow‘,“ říká Krack.

„Upřímně řečeno, byl po celou dobu pozitivní, pokud jde o zpětnou vazbu, co se týče toho, že nás neustále posouvá, jak prosazuje sám sebe, a také pokud jde o tempo, které poskytuje. Takže jsme velmi šťastní.”

Proč na startu Formule E chyběly čtyři vozy?