Je Ferrari opravdu favoritem? Analýza pátečních tréninků GP Monaka
Sergio Perez se domnívá, že Ferrari je po úvodním dnu Velké ceny Monaka "nedosažitelné" poté, co Charles Leclerc vyhrál druhý trénink.
Ve druhém tréninku na okruhu v Monte Carlu o necelé 0,2 sekundy překonal Lewise Hamiltona a o půl sekundy nejbližšího jezdce Red Bullu Maxe Verstappena, který byl čtvrtý nejrychlejší.
Red Bull se trápil s těžbou výkonu ze svého vozu RB20 a trpěl na nerovnostech na okruhu, zatímco Ferrari se po úvodním dni zdálo být mnohem konkurenceschopnější. Perez se domníval, že Ferrari se zdálo být schopné zajet rychlé kolo “opravdu snadno” a že povaha monackého víkendu, kdy je kvalifikace extrémně důležitá, určuje italský tým jako favorita.
“Ferrari je v tuto chvíli prostě nedostižné,” řekl Perez. “Myslím, že jsou opravdu silní, a kdykoli potřebují zajet kolo, zdá se, že se na něj připraví opravdu snadno a rychle. To je něco, co je tady docela výhoda, moci dát kolo rychle a kdykoli ho potřebujete, a nebojovat tolik s pneumatikami a podobnými věcmi. Momentálně vypadají velmi silně.”
Verstappen se také nechal slyšet, jak do vysílačky komentuje, že jeho RB20 poskakuje “jako klokan”, a několikrát se dotkl zdi – včetně nárazu při průjezdu zatáčkou Mirabeau. Na závěr dne Verstappen řekl:
“Myslím, že ani nedokážu popsat, co se vlastně děje. Je to prostě velmi těžké. Není to něco, co bych nečekal, ale rozhodně je to na horní hranici nejhoršího možného výsledku dosavadního průběhu víkendu. Na trati je spousta hrbolů, obrubníků a také změn sklonu dráhy, a to se pro nás v podstatě nedá vydržet. Pokaždé, když přes to přejedeme, ztratíme spoustu času na kolo, už jen proto, že auto na nich nejede dobře. To nám v současné době rozhodně brání v rychlejší jízdě. Myslím, že neexistuje ani žádný skutečný, jasný směr nebo řešení pro víkend, abychom dokázali něco takového vyřešit.”
Liam Lawson v Milton Keynes bude mít dnes večer nepochybně plné ruce práce na simulátoru Red Bullu, protože Sebastien Buemi a Jake Dennis jsou v Šanghaji na závodech Formule E. Verstappen není optimistický, že by se zde podařilo vyřešit trápení s vozem, ale s pravděpodobně poddajnějším nastavením a uvolněnou pohonnou jednotkou by bylo velkým překvapením, kdyby Verstappen nebyl zítra mnohem konkurenceschopnější.
Charles Leclerc po vedení v pátečním tréninku na Velkou cenu Monaka tvrdí, že ví, že může jet rychleji.
“Myslím, že dosáhneme na ještě větší rychlost, když všechno skloubím dohromady,” řekl Leclerc. “”Když se podíváte na mé tři sektory, je v nich dobrý čas, když to všechno dáte dohromady. Takže na to se zítra zaměříme především. Ale ten výkon a pocit tam je.”
Na konci druhého tréninku Leclerc řekl svému závodnímu inženýrovi Bryanu Bozzimu: “Dlouhá jízda je katastrofa. Jsme strašně pomalí.” Poté však řekl, že si je jistý výkonem svého vozu.
“Myslím, že na střední sadě pneu jsme opravdu silní,” řekl Leclerc. “Na měkké sadě jsme měli trochu problém to poskládat. Na celém okruhu nám překáželi soupeři. Ale celkově máme v tuto chvíli dobré auto. Cítím se s autem docela jistě. Je však důležité, abychom tento rytmus udrželi i do třetího tréninku, protože tak to v Monaku chodí. Možná jsem dnes v porovnání s ostatními trochu více riskoval, což se mi vyplatilo. Vše se však bude odvíjet od zítřka v kvalifikaci, kdy všichni začnou jezdit na limitu. Myslím, že jsme až dosud odvedli opravdu, opravdu dobrou práci. Musíme dál pracovat a soustředit se na sebe. Ale první den je pozitivní.”
Spokojen je také Mercedes, George Russell prohlásil, že je to nejlepší pocit, co zatím měl.
“Víme, jak rychle se všechno mění, ale dnes to byl bezpochyby jeden z našich nejlepších pátků. V autě se cítím nejlépe, jak jsem se kdy v Monaku cítil, takže spousta pozitiv. Všichni v současné době vyvíjí tak rychle. A vidíte, jak rychlé jsou dnes časy na kolo ve srovnání s loňským rokem. Jsme mnohem, mnohem rychlejší, potenciálně dokonce překonáme rekord na kolo. Někomu se to pravděpodobně podaří zítra. Doufejme, že to budeme my.”
Po skvělých výkonech v posledních třech závodech v Číně, Miami a Imole začal McLaren během pátečního tréninku na Velkou cenu Monaka víkend nenápadně, protože tým zvolil jiný přístup než jeho soupeři. Zatímco většina týmů absolvovala ve druhém tréninku několik jízd na měkkých pneumatikách, Lando Norris ve snaze ušetřit sady absolvoval jen několik kol s použitými červeně označenými gumami, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri s nimi nejel vůbec.
“Myslím, že na tom nejsme vůbec špatně. Vždycky je to tady zrádné, takže je především příjemné se na tuto trať vrátit, protože je stejně chaotická jako vždycky a stejně obtížná jako vždycky. Myslím, že je to rozumný první den. Určitě nám trochu chybí srovnání s Charlesem a Ferrari, možná i s Mercedesem – Mercedes vypadá také velmi rychle. Myslím, že všichni jsou vyrovnanější, už jen proto, že je to malá trať a abnormální trať.”
Oscar Piastri dodal: “Upřímně řečeno, můžeme být první, můžeme být osmí, ale i Aston vypadal docela slušně, [Fernando] Alonso vypadal dobře, takže to může být první nebo desáté místo.”
Čeká nás standardní Monako s jednou zastávkou, které začne na střední sadě pneumatik a přejde na tvrdou (pokud to počasí dovolí, jako vždy v Monaku). Téměř všichni proto jeli své dlouhé jízdy na střední sadě. Očekává se, že je to rychlejší pneumatika i během závodního stintu – a proto čím déle na ní může pilot zůstat, než se umře, tím lepší je jrho potenciální závodní strategie. Výjimkou z dlouhých jízd byl Verstappen, který svou jízdu absolvoval na tvrdé sadě pneumatik. Jeho průměr stintu byl téměř totožný s průměrem Pereze na střední sadě a činil přibližně 0,5 sekundy oproti Sainzovi. Protože však McLareny a Mercedesy také trápily problémy, měly třetí a čtvrtý nejrychlejší čas na dlouhých jízdách za Ferrari.