Jakých změn doznal motor Mercedesu?
Mercedes před startem sezony rád dramatizuje, a ani letos si to neodpustil. Stříbrné šípy prý trápí spolehlivost pohonné jednotky. Co tedy Mercedes musel změnit, aby těmto problémům zabránil?
Šéf motorového oddělení Mercedesu Hywel Thomas vzbudil předsezonní pozornost fanoušků, když oznámil, že se pohonná jednotka stříbrných šípů potýká s technickými problémy. Pojďme ale uklidnit vášně a říct si, že k žádnému rozruchu docházet nemusí.
Mercedes na své problémy totiž dokázal zareagovat. Hywel Thomas navíc upřesnil, v jaké oblasti se mistři světa museli zlepšit.
„Dokončili jsme nějakou práci, která má vést za zlepšením spolehlivosti pohonné jednotky,“ řekl Thomas. „V roce 2020 jsme využívali hliníkovou strukturu, která nebyla dostatečně spolehlivá – neodpovídala našim představám. Blok motoru je tedy z úplně nových slitin.“ Bližší detaily k nové slitině ale Thomas nezveřejnil.
„Zároveň jsme učinili nějaké změny na systému ERS, nyní by měl být mnohem pružnější. Máme před sebou velkou výzvu, celkem 23 závodů, takže musíme zajistit, aby byla naše pohonná jednotka spolehlivá. Naštěstí jsme se na to zaměřili a doufáme, že se práce vyplatila.“
Mercedes zároveň upravil systém rekuperace kinetické energie (zkratkou MGU-K). Loňský koncept byl totiž nevyhovující. „(Loňská) změna v MGU-K nám umožnila učinit razantní krok kupředu, ale nakonec se ukázalo, že byla příliš složitá.“
„Několikrát se stalo, že MGU-K splnil svůj úkol, ale sem tam nás trápily potíže v době, kdy nebyl systém ani v polovině své životnosti. Letos jsme tak byli donuceni udělat krok zpět a pochopit, proč k oněm poruchám docházelo. Systém jsme upravili, abychom byli konsistentnější a spolehlivější.“
Thomas zároveň zamotal hlavu konkurenčním inženýrům. Ačkoliv nezacházel do detailu, přiznal, že Mercedes využil ve své pohonné jednotce úplně nové technologie, které dosud v závodním motoru nikdo nevyužil.
„S těmito inovacemi to bylo složité, jelikož loňská sezona skončila velmi pozdě a měli jsme kratší zimu, což nám ztížilo a ztenčilo přípravu,“ dodal Thomas.
Dá se předpokládat, že Mercedes navázal na snahu co nejvíce zefektivnit samotný spalovací motor – jak je totiž známo, samotný spalovací motor na fosilní paliva dosahuje menší než 50procentní účinnosti. Thomas zároveň přiznal, že k několika drobným změnám došlo i na straně turbodmychadla, které společně s rekuperačními systémy činí pohonnou jednotku současné formule 1 jednou z nejsilnějších a nejefektivnějších na světě.