Jakou cestu ušly motory F1: O třetinu méně paliva, o 60 % více výkonu

Mick Schumacher si minulý týden vyzkoušel řídit vůz Jordan 191, což byl úplně první monopost formule 1, který řídil jeho otec Michael, a to před třiceti lety! Jedna z otázek, kterou Mick na tehdejší vozy má, je: „S jakou hmotností paliva se tehdy startovalo?“

Štítky: Pohonné jednotky Pravidla Zveřejněno 29. 07 2021 — Vašek Štěpánek

Formule 1 se za posledních třicet let velmi změnila. Dříve by se během jednoho závodu spotřebovalo zhruba 150–160 kg paliva, což je přibližně 210 litrů pohonné hmoty, z toho motor produkoval maximální výkon kolem 620 koní.

V současné době na stejnou závodní vzdálenost týmy využívají něco kolem 100–110 kg.  Maximální povolená váha paliva je právě 110 kg, ačkoli v roce 2014, kdy přišly nové hybridní pohonné jednotky, to bylo pouze 100 kg.

To znamená, že v dnešní době týmy spotřebují zhruba nějakých 140 litrů paliva na závod, a to je maximální hodnota 110 kg. Reálné číslo bude pravděpodobně menší, jelikož se týmy své palivo naučily šetřit a vystačí jim tak obvykle menší množství pohonné hmoty.

Rozdíl je v tom, že dnešní motory jsou i s menším množstvím paliva schopny produkovat obrovský maximální výkon, který se používá především v kvalifikaci. V současnosti se výkon motorů pohybuje něco kolem 1000 koní.

Progres – třetinová zátěž paliva a o 60 % větší výkon

Ve zkratce jsou aktuální pohonné jednotky o třetinu mírnější k obsahu paliva, ale jsou schopné vyprodukovat až o 60 % větší výkon, což jsou velmi pozoruhodná čísla. Mohou za to systémy MGU-K a MGU-H.

Na straně druhé, díky těmto dvěma systémům se nám monoposty formule 1 ztišily. Okruhem v současnosti neburácí V12, V10 nebo V8 a lidé to vnímají. Bohužel už svou pozornost nevěnují úchvatné efektivitě.

Elektrický Hummer bude mít váhu čtyř Mazd MX-5

Co bude dál?

Vedení F1 aktuálně pracuje na nové generaci motorů, která by měla přijít v roce 2025, možná o rok déle. Konkrétní specifikace motorů ještě oznámeny nebyly, ale velmi hlasitě se spekuluje o nárůstu elektrické části.

Navíc, už příští rok budou muset týmy přijít s motorem, který bude využívat pohonnou hmotu s vyšším obsahem biopaliv a každý další rok by se měl obsah tohoto paliva navyšovat.