Jako opravdová F1: Studenti VUT představili novou formuli Dragon e2

Od návrhu až po hotový monopost schopný vyrazit na závodní okruh: za devět měsíců zvládli studenti VUT přivést na svět elektrickou formuli Dragon e2. Soutěžit s ní budou v celosvětovém seriálu Formula Student, kde se pokusí nejen obhájit pozici nejlepšího českého týmu, ale také vylepšit své loňské umístění ve světovém žebříčku. Představení nové formule moderoval absolvent Fakulty strojního inženýrství VUT Tomáš Richtr, který se na místo vrátil 23 let po promoci.

Štítky: 2022 Motorsport Zveřejněno 1. 06 2022 — GPF1.cz

Formula Student je soutěží pro mladé inženýry z celého světa. Úkolem týmů je během jednoho roku navrhnout, vyrobit a otestovat monopost formule na závodech série Formula Student. V soutěži se hodnotí inženýrský přístup, přemýšlení nad náklady na výrobu, obchodní schopnosti, spolehlivost, ovladatelnost, výkonnost, bezpečnost vozu. Doplňkově se hodnotí také design vozu nebo byznys plán týmu.

Představení vozu bylo streamováno na YouTube a během něj se představili šéfové jednotlivých sekcí s poutavými prezentacemi. Podobnost s reálným světem formule 1 byla hodně blízká. Nabízíme odkazy na jednotlivé relevantní části videa:

  • Team Leader: Ema Záňová – 1:12.22
  • Šasi: Jiří Janečka – 1:19.27
  • Zavěšení: Daniel Dvořák – 1:23.50
  • Pohon a chlazení: Antonín Krmíček 1:30.04
  • Elektrický motor: Matúš Kavec – 1:33.39
  • Autonomní řízení: Juraj Martiček – 1:37.20
  • Aerodynamika: David Derka –  1:42.07
  • Business a PR: Andrea Hlavenková – 1:48.01
  • Představení auta: 1:49.46

„Dragon e2 je naše první elektrická formule, kterou jsme připravovali novou od návrhu až do finální podoby. Začali jsme v září návrhovou fází, která trvala zhruba čtyři měsíce. Návrh musí být propracovaný opravdu do detailu: vše, co je v něm uvedeno, musí být i na autě. Pak jsme objednali díly a začala samotná stavba monopostu,“ vysvětluje letošní vedoucí týmu Ema Záňová, která je zároveň první ženou v čele týmu studentské formule v Česku.

Dragon e2

  • Hmotnost: 174 kg
  • Výkon: 2 x 35 kW
  • Kapacita baterie: 8,3 kWh
  • Pohonná jednotka: 2 x elektromotor Fischer – hnaná zadní náprava, pohon obou kol nezávisle na sobě
  • Maximální rychlost: 120 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,0 s
  • Podvozek: 10” kompozitní kola vlastního návrhu

Auto vzniká v dílnách na Fakultě strojního inženýrství, kde má tým své zázemí. Co jde, vyrábí si studenti sami, na celém monopostu je jen pár částí, které jsou koupené. „Kupujeme například bezpečnostní pásy, gumy a potom kabely a konektory. Všechno ostatní, jako odlitky, obráběné díly, celá karoserie, to vše je náš návrh a výroba,“ říká Záňová a dodává, že členové týmu na tvorbě monopostu strávili celkem 40 545 hodin práce.

Letos se studenti u konstruování formule zapotili víc než obvykle. I jejich práci zkomplikovala krize v dodavatelských řetězcích, která postihla také automobilový průmysl a výrobu elektroniky. „I když jsme ke každému řešení měli plán B, někdy jsme museli vymyslet doslova plán F. Například když jsme navrhovali kabeláž auta, byla dodací lhůta dva a půl týdne, když jsme díly objednávali, byla dodací lhůta devatenáct týdnů,“ popisuje krušné chvíle Záňová.

Mládí přeje inovacím

Po loňské sezoně skončil tým mezi elektrickými formulemi na 36. příčce na světě, ze sedmi českých univerzitních týmů byli TU Brno Racing nejlepší. „Loni jsme stavěli dvě formule, z nich elektrickou vůbec poprvé, takže naše umístění bereme jako velký úspěch. A samozřejmě věříme, že se budeme dál zlepšovat,“ říká Záňová. Kategorii spalovacích motorů s letošní sezonou tým definitivně opustil.

Světová soutěž Formula Student má pomoci mladým lidem propojit získané teoretické znalosti s jejich uplatněním v praxi. Zajímavá je ale i pro firmy v oboru automotive, které bedlivě sledují neotřelá řešení a nápady, s nimiž studenti přicházejí. Soutěž tak logicky sleduje trendy automobilového průmyslu, jako jsou elektromobilita, hybridní pohony nebo autonomní řízení.

„I my už druhým rokem pracujeme na driverless technologii, tedy řízení bez pilota. Letošní Dragon bude plně schopen autonomní jízdy, ale závodit v této kategorii si ještě netroufáme, chceme technologii nejprve vypilovat,“ vysvětluje Záňová.

Kromě monopostu studenti postavili také nový simulátor, který má výkon a odezvu srovnatelnou se simulátory v profesionální formuli 1. Trénují na něm ti členové týmu, kteří by rádi usedli za volant. Piloty se nakonec stanou čtyři nejlepší. A ačkoliv pilotování monopostu vypadá na celém projektu jako největší zábava, je to docela tvrdá dřina. „Sportovní centrum VUT nám poskytuje trenéra, který s kandidáty na pilota dvakrát týdně posiluje partie potřebné pro řízení, a chodíme trénovat i na motokáry. Když jede formule třeba stokilometrovou rychlostí, na ruce pilota se z volantu přenáší síla až 20 Newton metrů, pak je skutečně namáhavé otočit volantem,“ upozorňuje Záňová.

Studentský tým TU Brno Racing vznikl na Fakultě strojního inženýrství VUT v roce 2010. Loni studenti ukončili výrobu monopostů se spalovacím motorem, když vyrobili jubilejní 10. model Dragon X a zároveň představili vůbec první model elektrické formule. TU Brno Racing je největším studentským týmem na VUT, na vývoji, výrobě a chodu týmu se letos podílelo 53 studentů. V závodní sezóně 2020/2021 vybojoval tým s modelem Dragon X 24. místo v kategorii spalovacích motorů ve světovém žebříčku 815 týmů a 36. místo v kategorii elektrických formulí.