Jaké změny přináší právě začínající 8. sezona formule E

Elektrické monoposty míří do osmé sezóny a prý nás čekají zajímavé změny. Slovem „zajímavé“ se často plýtvá a troufám si tvrdit, že podobně tomu bylo během prezentací i tentokrát, nicméně druhý ročník mistrovství světa zajímavý bude, byť ne možná díky úpravám pravidel.

Začněme právě změnami, které měly být tím hlavním zajímavým. Koneckonců, od loňska týmy vyvíjely pouze software svých monopostů a tvrdý vývoj současné, druhé generace vozů je u konce, neboť od příštího roku bychom se konečně měli dočkat vozů nových a ještě více, eh, zajímavých. Ale k pravidlům. Organizátoři série si uvědomili, že vysvětlování redukce využitelné energie pro zbytek závodu je zbytečně složité a pro zjednodušení se v případě plné žluté fáze či safety caru na trati prostě a jednoduše přidají minuty k délce závodu. Meritem Formule E je koneckonců E-nergie (byť pro mnohé je snadné se strefovat do E-lektřiny) a právě hospodaření s ní má být stále klíčem k úspěchu. Jsou zde jisté limity – přidaných minut může být maximálně deset (protože televizní sloty nejsou neomezené) a přidávat se smí do 40. minuty závodu (tak jako se energie mohla redukovat po úpravě pravidel, která následovala nechvalně známé jízdě ve Valencii s devíti klasifikovanými vozy). Zajímavá změna? Asi ani ne.

Formule E zahajuje novou sezonu, jezdce čeká výzva v podobě Saúdské Arábie

Tou druhou změnou je úprava kvalifikačního formátu. Ten má spočívat ve kvalifikaci dvou skupin, z nichž ti nejlepší postupují do pavouka play off, kde se utkají stylem jeden na jednoho. Podle mě stačilo okopírovat formát z formulí Renault, kde se podle dvou skupin určil rovnou celý rošt s tím, že rychlejší skupina brala lichou stranu dráhy a ta pomalejší sudou. Ono to tak do jisté míry bude – ti, kteří do play off nejdou, dostanou pozici podle toho, zda-li „jejich člověk“ vyhrál souboj o pole position. Ale přidávat něco, co bylo – za mě trefně – někde nazváno „rallycrossový kvalifikační chaos“ je zbytečné. Chápu, že bylo náročné vysvětlovat, proč lídři tabulky končí v kvalifikacích dole a že dřívější kvalifikační skupiny jsou hendikepem, ale všichni s tím počítali a vždy se našel borec, který se z první skupiny dokázal kvalifikovat v Top 10.

Právě proto mi přijde pokrytecké tvrzení některých předních týmů, že sezóna bude vyrovnanější. Ono když se v prvních řadách objevili borci s vozy NIO nebo Dragon, dokázalo to pěkně zamíchat pořadím a předjížděcí dovednosti zase hrály o něco větší roli. Teď to tak úplně možné nebude a pozornost se o to více soustředí na práci s kilowatthodinami v bateriích. Závodní výkon byl navýšen na 220 kW, což je asi nejméně akcentovaná změna, přitom může být v jízdách samotných nejvíc znát. Pokud jde o počet jízd, v letošním roce uvidíme 16 závodů, což je zatím nejbohatší kalendář Formule E v historii. Držím palce, aby se ho podařilo dodržet.

Už tradičním „výkopem“ nové sezóny Formule E je saúdskoarabská Diríja, tedy historické předměstí Rijádu na seznamu UNESCO. Jezdci okruh přezdívají jako trať dvou tváří, kdy se nejdřív jede úzký slalom rytmických zatáček, aby se profil dráhy změnil ve dva relativně dlouhé rychlé úseky. Přítomnost písku a hlavně velkých teplotních změn mezi polednem a večerem, kdy se bude závodit, může také zamíchat pořadím. Věřím, že navzdory trochu pesimistickým úvodním odstavcům se právě tohle postará o zajímavé závody a uvidíme minimálně pět, šest týmů bojovat o vítězství. Šest z jedenácti, není to málo? Uvidíme. Moc bych přál, aby se vyplnila slova jednoho ze tří nováčků Antonia Giovinazziho, že se do Formule E těší, protože bude mít větší šanci na vítězství, než tomu bylo ve Formuli 1. Jsem zvědav, jestli znovunastartuje kariéru jako třeba Jean-Eric Vergne nebo se stane otloukánkem jako Felipe Massa. Buď jak buď, je to první Ital, který má jet celou sezónu, tak jako Oliver Askew je prvním Američanem, který bude chtít bojovat o titul. Třetím nováčkem je Dan Ticktum, který sice sedlá papírově nejslabší NIO, ale má za sebou dvě vyhrané Grand Prix Makaa.

K nim připočtěme devatenáct mazáků, kteří už ví, jak pracovat s rekuperací, s útočnými módy, všudypřítomnými bariérami a fanboostem – i kdyby třeba jen v pozici toho, kdo se musí bránit jednomu z miláčků diváků, jenž dostal jednorázovou dávku energie. Nás diváky takových dávek čeká v letošním roce šestnáct a nebudou se počítat na kilojouly, ale na hodiny 🙂

Video: Upoutávka na 8. sezonu formule E