Jaké má Pérez možnosti, pokud ho Red Bull vyhodí?
Budoucnost Sergia Péreze je nejasná, vyhazov z Red Bullu se může zdát na spadnutí. Jaké má mexický závodník možnosti, pokut tato situace nastane?
Jak zhodnotit maďarský víkend v podání Sergia Péreze? Pokud se budeme snažit být pozitivní, oceníme jeho nedělní závod a postup ze šestnáctého místa na startu na celkově sedmé, aneb – “damage limitation”, jak se říká. Takto bychom se na to mohli dívat, pokud by Pérezovo výkony byly konzistentní (a pozitivní).
V sobotu v první části kvalifikace ale přišla zásadní chyba, která ovlivnila jeho závod. Při nájezdu do osmé zatáčky jel příliš přes obrubník, což Péreze na vlhké trati rozhodilo a neovladatelný vůz si to namířil zadní částí přímo do bariéry. Další zbytečná nehoda, další statisíce dolarů zničených komponentů a další start z druhé poloviny startovního pole.
Jednoduše není možné aplaudovat Checovi za to, že se v závodě prodral polem na sedmé místo. Red Bull potřebuje Péreze vpředu. Tam byl Mexičan naposledy při GP Miami, kde skončil čtvrtý. Poté přišla série špatných výsledků v kombinaci s nehodami a nedostatečnou rychlostí.
Nůž na krku zůstává
Když to celé shrneme, pomyslný nůž na krku Pérezovi zůstává i do příštího závodu v Belgii. V Maďarsku ukázal, že dokáže mít dobré tempo a závod bez větších problémů. V Belgii se musí vyvarovat jakýchkoliv chyb v kvalifikaci a zároveň být konkurenceschopný. Možná už ale bude pozdě. Pokud se již Red Bull rozhodl, že Péreze vymění, co to pro něj znamená?
Pérez je skvělý pilot
Říká se, že jste tak dobří, jaký byl váš poslední závod. Lze to brát ale s nadsázkou. Když se Michael Schumacher trápil v Mercedesu, nikdo rozhodně nezapomněl na to, že to je sedminásobný mistr světa a legenda sportu. Stejně tak nikdo nezapomněl na to, jak kvalitním pilotem je Sergio Pérez.
Jeho resumé z období před nástupem do Red Bullu je působivé. Středopolový tým Force India (poté Racing Point), byl schopen dovážet na stupně vítězů, podařilo se mu vyhrát GP Sachíru v roce 2020, v prvním roce u Red Bullu výrazně pomohl Verstappenovi k mistrovskému titulu a mohli bychom pokračovat dál. O jeho služby by tedy ani přes špatné výkony v posledních závodech neměla být nouze.
Možností je méně a méně
Problémem může být čas. Místa na příští rok se rychle plní a ty, která jsou na první pohled volná, už dost možná mají někteří piloti rezervovaná. Volno je ještě u Mercedesu, Haasu, Racing Bulls, Sauberu, Alpine a Williamsu. Mercedes můžeme téměř s jistotou vyloučit. Racing Bulls asi také – ze sesterského týmu má být znovu spíše tým určený pro juniory z akademie Red Bullu. Haas je pro změnu blízko dohodě s Oconem.
Ve hře tak zůstává Sauber, Alpine a Williams. Všechny tři týmy nyní čekají na to, jak se rozhodne Carlos Sainz. Může se však stát, že pokud bude k mání Pérez, na rozhodnutí Sainze již čekat nebudou. Sauber/Audi bude koukat spíše po mladším pilotovi – již podepsanému Hülkenbergovi bude v roce 2026 39 let a Pérez bude mít 36 let. Plusem ale může být to, že si Pérez pamatuje spoustu zaměstnanců, kdy u Sauberu na začátku kariéry v letech 2011 a 2012 závodil.
Pokud Alpine neuloví Sainze, pak v záloze čekají na šanci Jack Doohan a Mick Schumacher. Dle testů na okruhu v Paul Ricard, kterého se před pár týdny oba piloti zúčastnili, měl mít navrch Mick Schumacher. Mohl by jim vyfouknout místo Sergio Pérez? Vyloučené to není.
Williams se zdá být jednou dalších z logických možností. Ten v případě nepodepsání Sainze cílí na Valtteriho Bottase, který v týmu z Grove působil v letech 2013 až 2016. Pérez by pro Williams mohl být cenným podpisem kvůli know-how z mistrovského Red Bullu.