Jaké jsou finanční dopady Bottasova přestupu k Mercedesu?
Mercedesu se podařilo vyřešit komplikace, které mu způsobil dnes již bývalý pilot Nico Rosberg svým odchodem. Jak nově angažovaný Valtteri Bottas, jehož zájmem bude naplno využít takto velkou příležitost, ovlivní další osud Felipeho Massy a Pascala Wehrleina? Je přirozené, že takové povýšení má pro samotného pilota mnohem vyšší hodnotu, než jakákoliv změna finančních podmínek. To…
Mercedesu se podařilo vyřešit komplikace, které mu způsobil dnes již bývalý pilot Nico Rosberg svým odchodem. Jak nově angažovaný Valtteri Bottas, jehož zájmem bude naplno využít takto velkou příležitost, ovlivní další osud Felipeho Massy a Pascala Wehrleina?
Je přirozené, že takové povýšení má pro samotného pilota mnohem vyšší hodnotu, než jakákoliv změna finančních podmínek. To platí snad ve všech sportech. Pokud Mercedes pro sezonu 2017 postaví stejně dobrý monopost jako v uplynulých třech letech, Bottas bude mít velkou šanci na zisk titulu mistra světa. Vzhledem k dominantním výkonům německé stáje, jeho jediným soupeřem by mohl být Lewis Hamilton. Soupeř sice velký, ale jen jeden.
Ale finanční stránka věci by neměla být ignorována. Bottasovo angažmá má přímý dopad na kariéry Felipeho Massy a Pascala Wehrleina – další klíčové postavy hry s titulkem “Škatulata, hejbejte se”. Finský pilot si stoprocentně polepší, minimálně po finanční stránce. Detaily smlouvy prozatím nebyly odhaleny, ale v roce 2016 piloti Mercedesu vydělávali nejméně čtyřikrát více než duo od Williamsu.
Bottasův plat zřejmě nedosáhne stejných hodnot. Přece jenom nejde o tak „žádané zboží“, jakým je trojnásobný mistr světa nebo pilot, který stál u zrodu týmu a několik sezon tento projekt trpělivě podporoval. Přibližný odhad je, že Fin si v rámci přechodu z Grove do Brackley polepší zhruba na dvojnásobek.
Dalším faktorem jsou sponzoři. Bottas coby pilot mistrovského týmu bude přitahovat mnohem větší pozornost. Může oslovit nové investory nebo z těch stávajících vytěžit více. Již od raných fází své kariéry byl doprovázen dvěma firmami – Wihuri a Kemppi. Obě společnosti spolupracovaly přímo s Williamsem až do roku 2015, kdy loga Kemppi zmizela z monopostů, firma však zůstala osobním sponzorem Bottase.
Valtteri Bottas si s sebou od Williamsu k Mercedesu vezme i některé sponzory. Potvrzen je zatím průmyslový konglomerát Wihuri. pic.twitter.com/ylvAy5ZIVN
— GPF1 (@GPF1cz) 20. ledna 2017
Smlouva Wihuri s Williamsem byla prodloužena do konce roku 2016. Před pár dny bylo potvrzeno, že partnerství Bottas – Wihuri nekončí, společnost svého svěřence bude doprovázet i u Mercedesu. Bottasovy nové možnosti jsou opravdu velké, ale pravděpodobně budou omezeny stávajícími sponzory, například módní značkou Hugo Boss nebo výrobcem sluchátek Bose.
Bottasův přesun umožnil návrat Felipeho Massy. Pravděpodobně nejkratší důchod v historii nejspíše nebude mít nějak velký dopad na brazilské trhy. Massa zřejmě ani nestihl vyřídit výstupní dokumentaci a už podepsal novou smlouvu. Jednoroční kontrakt by Massovi měl přinést asi pět milionů dolarů, což je částka výrazně vyšší, než jakou by si dokázal vydělat během příležitostné spolupráce s televizními společnostmi. Massův status celebrity uvnitř sportu je už nyní vysoký a roční prodloužení závodní kariéry zřejmě nepovede k sérii nových sponzorských kontraktů.
Také Wehrlein si může polepšit. Od účinkování ve formuli 3 ho sice podporuje Mercedes, ale jeho sponzorské portfolio není příliš velké. Rovněž podpora od rodiny nedosahuje nějaké astronomické částky. Finanční problémy Sauberu jsou prozatím minulostí, švýcarský tým de facto zachránily investice společnosti Longbow, která tým odkoupila během loňského července. Proto Wehrelinova dohoda se Sauberem vytváří nové příležitosti, jak může posílit své příjmy.
Čtěte dále: Valtteri Bottas, tichý zabiják. Proč je pro Mercedes tou správnou volbou?
Diskuse k článku