Jak vyřešit problém se skákáním vozů? Návratem jednoho starého slavného řešení

Pilot Mercedesu George Russell si myslí, že případný návrat aktivního zavěšení do F1 by mohl pomoci vyřešit problémy s houpáním nových monopostů. Za tyto nově vzniklé potíže může návrat k přísavnému efektu.

Štítky: George Russell Mercedes Zveřejněno 2. 03 2022 — Vašek Štěpánek

Týmy formule 1 byly během první série předsezonních testů poměrně zaskočeny houpáním svých vozů. Za tento jev údajně může návrat k přísavnému efektu (ground efect), který byl ve formuli 1 naposledy v 80. letech.

V továrnách všech stájí se nyní tvrdě pracuje na minimalizaci nebo úplném odstranění tohoto nečekaného jevu. Mercedes už během testů musel k podlaze přidělat ocelové výztuhy, aby poskakování omezil. Russell nyní navrhuje návrat aktivního zavěšení.

Aerodynamika vozů přináší výsledky – postřehy 3. dne testů

„Viděl jsem video, ve kterém se Charles docela hodně houpal a myslím, že mu to asi nebylo příjemné. Řekl bych, že návrat aktivního zavěšení by tento problém mohl vyřešit. Uvidíme ale, co se bude dít v Bahrajnu. Týmy jistě přijdou s chytrými novinkami, které tento problém vyřeší,“ předpokládá nový pilot Mercedesu.

Systém aktivního zavěšení byl před sezonou 1994 zakázán, a to z důvodu, že až moc zlehčoval práci pilotům F1. V roce 2014 se formule 1 rozhodovala o jeho návratu, nakonec z toho ale sešlo. Russell si nyní myslí, že potenciální návrat aktivního zavěšení by byl nejen nápomocný, ale také by snížil časy na kolo.

Lamborghini bude vyrábět hybridy, poté elektromobily

„Kdybychom měli k dispozici aktivní zavěšení, auta by byla podstatně rychlejší – to je jasné. Mohli bychom tak optimalizovat světlou výšku v zatáčkách a na rovinkách bychom zase měli minimální odpor vzduchu.

Je to velmi snadný způsob, jak auta zrychlit. Navíc dnešní týmy F1 mají dostatek zdrojů a vědomostí na to, aby tento prvek implementovaly do svých vozů. Nejsem inženýr, ale pomohlo by nám to ve více věcech,“ domnívá se Russell.

Technický ředitel McLarenu James Key je rovněž zastáncem aktivního zavěšení, nemyslí si však, že v době rozpočtového stropu je návrat aktivního zavěšení tím nejlepším nápadem. „Jako inženýr bych rád viděl aktivní zavěšení v akci. Zároveň si ale myslím, že používat tento systém v době, kdy jsme limitovaní financemi není úplně dobré a férové,“ přiznal Key.