Jak Verstappen během čtyř závodů stáhl ztrátu na Piastriho ze 104 na 40 bodů
Verstappen mistrem a Red Bull druhý mezi konstruktéry? Tento scénář byl ještě po GP Nizozemska naprosto nereálný, ale nyní se karty obrátily v jejich prospěch a obě možnosti se můžou stát skutečností.
Po GP Nizozemska byla ztráta Maxe Verstappena propastná – 104 bodů. Matematicky tak stále šance existovala, ale sám Verstappen zůstával vzhledem k formě McLarenu realista a možnost zisku pátého titulu už zavrhl.
Netrvalo to ale ani měsíce a šampionát jezdců dostal nečekaný spád. RB21 pod rukama Nizozemce začalo šlapat jako hodinky a McLareny naopak začaly chybovat. Verstappenova ztráta na lídra šampionátu Oscara Piastriho se tak ztenčila ze 104 na hratelných 40 bodů, přičemž je 26 bodů za druhým Landem Norrisem, a tím se vrátil zpět do hry. Do konce sezony zbývá pět závodů včetně dvou sprintových víkendů v Brazílii a Kataru, což znamená, že k dispozici je celkem 141 bodů.
GP Nizozemska: Verstappen druhý za Piastrim, Norris nedojel (ztráta 104 bodů)
Malý záblesk naděje se objevil ve Verstappenově domácím závodě, když Norris nedojel kvůli úniku oleje a přišel o druhé místo, které nakonec ukořistil právě Verstappen. Přesto ale jeho ztráta narostla do trojciferných čísel.
Ačkoliv McLaren působil dominantně a možnost zisku pódia pro Verstappena nebyla příliš vysoká, tak Red Bull po letní přestávce působil mnohem jistěji.
GP Itálie: Vítězství pro Verstappena, McLaren nestačil (ztráta 94 bodů)
Závod v Monze byl zřejmě zlomový. Po mizerné GP Itálie 2024 byl Red Bull odhodlaný osud zvrátit. A to se jim podařilo i díky novému balíku vylepšení RB21 včetně vylepšené podlahy. Šlo o změny s výhledem do budoucna, které měly zajistit, aby byl vůz silnější i na tratích, které jim dříve neseděly – včetně Baku a Singapuru – tím, že sníží citlivost na nerovnosti a zajistí stabilnější úroveň přítlaku.
Verstappen si dojel pro pole position v rekordním tempu, když zaznamenal nejrychlejší kolo podle průměrné rychlosti v historii Formule 1 – o necelou desetinu rychlejší než Norrisovo nejlepší kolo v Q3. A přestože Verstappen musel přenechat vedení Norrisovi poté, co přejel obrubník při obraně pozice, brzy si první místo vzal zpět a tentokrát už McLaren na něj nenašel odpověď.
Rozhodnutí McLarenu odměnit Norrise za pomalý pitstop výměnou pořadí jezdců – původně chtěli zachovat pořadí Norris–Piastri na druhém a třetím místě – nepřímo pomohlo Verstappenovi. Po konci evropské části sezóny tak ztrácel na Piastriho „pouhých“ 94 bodů.
GP Ázerbájdžánu: Piastriho noční můra darovala Verstappenovi volnou cestu (ztráta 69 bodů)
Verstappen byl v Baku skvělý – po chaotické kvalifikaci si vyjel pole position s náskokem téměř půl sekundy před Carlosem Sainzem – zatímco Piastri zažil u Kaspického moře noční můru.
Nejprve v kvalifikaci narazil do zdi a do závodu startoval až z devátého místa, ale to byl teprve začátek jeho potíží. Australan špatně odstartoval – ulil start, poté přibrzdil, aby to kompenzoval – a propadl se na konec pole. Následně narazil do zdi v páté zatáčce při pokusu o předjetí Estebana Ocona po vnějšku.
Norris se také trápil. Po nepovedené kvalifikaci startoval až ze sedmého místa a uvízl ve vláčku za Liamem Lawsonem a Yukim Tsunodou, protože v ulicích Baku bylo předjíždění obtížné.
Na čele Verstappen bez problémů dojel pro vítězství a snížil Piastriho náskok na rozdíl odpovídající třem vítězstvím v Grand Prix.
GP Singapuru: Souboj McLarenu pomohl Verstappenovi k druhému místu (ztráta 63 bodů)
Ačkoliv Verstappen stáhl na Piastriho jen šest bodů, každé malé přiblížení se počítá. Vítězství v závodě na okruhu Marina Bay si připsal George Russell, zatímco Verstappen v závěru závodu pouze držel Norrise za sebou – jezdec McLarenu se snažil najít skulinku v šikaně 16–17.
Verstappen byl po kvalifikaci naštvaný na Norrise, protože vinil McLaren ze “špinavého vzduchu”, který mu údajně znemožnil zaútočit na pole position. Každopádně mu to Verstappen v závodě vrátil skvělou obranou, když Norrise opakovaně nutil couvnout a znovu se pokoušet o útok.
V úvodním kole ve třetí zatáčce došlo ke kontaktu mezi Norrisem a Piastrim, když se Brit snažil dostat před svého týmového kolegu na třetí místo. Piastri nakonec dojel čtvrtý, čímž omezil Verstappenovy možnosti ukrojit ještě více ze ztráty na lídra. McLaren si sice zajistil titul v Poháru konstruktérů, ale boj o titul mezi jezdci už tak jasně nevypadal.
GP USA: Dominantní Verstappen, Piastri ve sprintu bez bodů (ztráta 40 bodů)
Armagedon McLarenu v první zatáčce sprintu na okruhu Amerik zajistil, že Verstappen, který startoval z pole position a odolal ranému tlaku George Russella, mohl bez větší námahy ukrojit dalších osm bodů z Piastriho náskoku.
Verstappen poté získal i druhou pole position víkendu a Charles Leclerc, který měl v úvodním kole lepší výjezd z první zatáčky a dostal se před Norrise na druhé místo. Téměř celý závod odolával tlaku McLarenu, čímž Verstappena “chránil”.
Verstappen si díky tomu vybudoval pohodlný 11 sekundový náskok a měl závod pod kontrolou. Ačkoliv měl podobné tempo jako Norris a po zastávkách se náskok zmenšil na šest sekund, tak už jej Brit nedokázal dohnat. Poté, co Leclerc získal výhodu undercutu na Norrise, předvedl skvělou defenzivní jízdu, která zmařila jakékoliv další hrozby ze strany Norrise vůči Vertappenovi.
Piastri mezitím po celý víkend bojoval s přilnavostí i jistotou. Chybějící data ze sprintu ho pravděpodobně poznamenala více než Norrise. Nakonec dojel pátý, jen něco málo přes sekundu za Hamiltonem, který v závěru závodu výrazně zpomalil.
Red Bull má šanci na druhé místo
Mezi týmy je o titulu už rozhodnuto, ale v boji o druhé místo jde do tuhého. Nejprve to vypadalo, že má Mercedes “stříbro” pojištěné, ale v posledních závodech získalo poměrně dost bodů i Ferrari a také Red Bull si díky fantastickým výkonům Verstappena připsal na své konto pořádný balík bodů, a to přesně 101. 18 body přispěl Yuki Tsunoda. Rozdíl mezi druhým Mercedesem a čtvrtým Red Bullem je deset bodů, přičemž na Ferrari stáj z Milton Keynes ztrácí pouhé tři body!



