Jak velké jsou šance, že McLaren přesedlá na Mercedes?

Během předsezonních testů – ještě dostatečně dlouho před startem nového ročníku – nastala panika v táboře McLarenu. Obecně se očekávalo, že ve třetí sezoně spolupráce McLaren-Honda v novodobé éře hybridních motorů přijde další zlepšení. Ale jako kdyby opak byl pravdou.

1 Štítky: Honda McLaren Mercedes Zveřejněno 20. 03 2017 — Tomáš Richtr

A už se také objevily spekulace, nebo možná spíše zbožná přání, o tom, že McLaren Hondu opustí a vrátí se k Mercedesu.

Pravidla výměnu dodavatele motorů během sezony umožňují. Tady problém rozhodně není. Komplikace se nacházejí jinde: Otázkou je, do jaké míry je reálné nebo praktické se k Mercedesu vrátit. McLaren od Mercedesu odešel, protože ten si založil vlastní tým (koupí Brawnu). Stalo se tak proto, že McLaren prostě nechtěl celý svůj tým Mercedesu nechat k odkoupení.

Už_brzy

Když se Mercedes stal továrním týmem, tehdejší výkonný ředitel McLarenu Ron Dennis usoudil, že to není pro jeho firmu dostatečně dobré. Ron Dennis vždy usiloval o to, aby partnerství jeho týmu s (jakýmkoli) dodavatelem motorů bylo exkluzivní. Také proto vznikla idea, že Honda vstoupí do nového světa moderních hybridních pohonů F1. A zatím – objektivně řečeno – si na něm láme zuby.

Vyměnit dodavatele motorů není jako vyndat autobaterii a nasadit tam jinou od odlišného výrobce. Motor, to je jako srdce v těle. Výměna motoru je náročnou transplantací, a ne každé srdce se do daného těla hodí. Ladit vztah šasi, vlastností motoru a zavěšení, to je práce na řadu měsíců, ba skoro let. A než se tato fáze transplantace a optimalizace vůbec nastartuje, je potřeba dohodnout smlouvy a finanční podmínky.

Jinými slovy: rozhodnout se pro výměnu motoru musíte dávno před tím, než se do výměny motoru pustíte. McLaren samozřejmě provádí určité studie proveditelnosti takového scénáře, ale ty jsou v této fázi pouze v kancelářích managementu jako pouhé rozvahy. Rozhodnutí vyměnit motor sebou přináší nutný pokles výkonnosti. To se rovná poklesu v Poháru konstruktérů, což automaticky znamená pokles finančních příjmů. A to se rovná další finanční investicí, kterou je potřeba započítat. Návrat k Mercedesu coby zákaznický tým je rovno vzdání se šancí na zisk titulu. (Zákazník dodavatele motorů Mercedes za poslední tři sezony nevyhrál jediný závod.)

Důležitá je také skutečnost, že McLaren je sám o sobě výrobcem automobilů a motorů, byť pro jiný sektor než je F1. Jedná se o pozici značky ‘McLaren’ na trhu automobilů. Mít tým F1 v početné skupině zákazníků jiné automobilové značky není součástí strategie.

Honda dodává McLarenu motory zdarma. Ba za jejich dodávku dokonce platí sponzorské peníze. Zbavit se dodavatele na základě emocí před samotným startem sezony, takto velké korporace rozhodně neuvažují. Případ Red Bullu a Renaultu ukázal, že obviňovat se navzájem před veřejností nikam nevede. Red Bull se ocitl na pokraji odchodu z formule 1, protože poté, co vztekle vypověděl smlouvu Renaultu, byl najednou… bez motoru. Další dodavatelé neměli zájem nebo kapacitu.

Střípky nevraživosti ze strany McLarenu směrem k Hondě jsou vidět i v jejich vztahu. Ale McLaren neudělá tak zbrklé rozhodnutí jako Red Bull, který jej potupně litoval.

McLaren zůstane s Hondou a Honda s McLarenem. Do doby, než se Honda rozhodne své působení v F1 ukončit. Jako se to stalo před začátkem sezony 2009.

Diskuse k článku

Napsat komentář