Jak svět F1 reaguje na Lawsonovu degradaci

Kruté a nemilosrdné jednání Red Bullu vůči Liamovi Lawsonovi nebylo po chuti ať už u fanoušků, nebo u jeho kolegů či bývalých závodníků.

Štítky: Liam Lawson Red Bull Zveřejněno 1. 04 2025 — Bára Goldmannová

Dva závody a konec! Tak rychlý pád Novozélanďan nečekal. Ostatně, nečekal to zhola nikdo, vzhledem k tomu jak jej na začátku sezony všichni v Red Bullu vychvalovali do nebes se slovy, že je psychicky odolný a rychlý. Ani fakt, že okruh v Melbourne i Šanghaji byl pro Lawsona zcela novým, jej nezachránil a tristní výsledky jej poslali zpět do sesterského týmu Racing Bulls. Výměna za Yukiho Tsunodu vyvolala v paddocku i mezi fanoušky velké nevole.

Překvapivě největším odpůrcem změny je již bývalý týmový kolega Liama Lawsona Max Verstappen, který s výměnou nesouhlasil. Poradce Red Bullu Helmut Marko prozradil, že se čtyřnásobný mistr světa za Lawsona postavil: “Max jej obhajoval tím, že je auto velmi náročné na řízení. Pokud by bylo auto lepší, zlepšil by se i Lawsonův výkon. Samozřejmě pracujeme na dalším vývoji, ale momentálně je těžké předpovědět, jak rychle k tomu dojde.”

Hraničí to se šikanou

Svůj nesouhlas potvrdil, když dal lajk u instagramového příspěvku bývalého pilota Gieda van der Gardeho. Podle něj je tlak vyvíjený na špičkové sportovce jistou formou “šikany”: “Už mě trochu unavují všechny ty komentáře, že F1 je nejtvrdší sport, pokud jde o výkony, a pokud se vám nedaří, musíte nést následky. Ano, musíte podávat výkony. Ano, tlak je šílený. Ale podle mého názoru to má blíže k šikaně nebo panice než ke skutečným výkonům špičkových sportovců.”

Van der Garde zdůrazňuje, že Lawson nepřišel k sedačce jak slepý k houslím a cestu do formule 1 si tvrdě vybojoval. Angažmá se dočkal až poté, co se prosadil například v populárním německém šampionátu DTM, kde bojoval jakožto nováček v roce 2021 o titul, který mu unikl o pouhé tři body.

“Učinili rozhodnutí – plně si toho vědomi – a dali Liamovi dva závody jen proto, aby rozdrtili jeho ducha. Nezapomínejte na odhodlání a tvrdou práci, které Liam ve své dosavadní kariéře vynaložil, a úspěchy, kterých dosáhl, aby se dostal na úroveň, na které je nyní. Vzpomínám si na svou vlastní krev, pot a slzy, abych se dostal do F1. A to ani nemluvím o tom jezdit za špičkový tým. Ano, první dva závody se mu nepovedly, ale jestli si to někdo uvědomuje, tak je to on sám. Možná to naznačil sám, ale pokud ne, přeji Liamovi hodně sil a odvahy, aby se v Japonsku postavil na startovní rošt. Věř si, zvedni hlavu a dokaž, že se mýlí.“

Red Bull se svými jezdci “vymetá”

Podle pundita Martina Brundleho je Lawsonova kariéra kvůli špatným výkonům způsobeným neovladatelným RB21 a brutálně rychlou degradací zpět do Racing Bulls “dočasně zničena”.

“Red Bull má jako jediný tým na startovním roštu juniorskou stáj, takže je dvakrát tak matoucí, že mají takový zmatek ohledně jezdců. A jejich jediný jezdec, kterého nutně potřebují, se zdá být nejistý ohledně své budoucnosti. Reputace Liama Lawsona je dočasně zničená a teď už nemá co ztratit. Měl by to využít jako výhodu a nechat plynout svůj přirozený talent.”

Nemůžete se stát z hrdiny nejhorším jezdcem

Red Bull razí moto “plav, nebo se utop”. A na to dojel právě i Lawson. Jaime Alguersuari, který si rovněž prošel drsnou školou rakouské stáje, se Lawsona zastává, protože je “Liam nový, neznal auto, neznal tým, neznal tratě, takže je potřeba mu dát trochu času.”

“F1 je nyní o velmi malých detailech. Například musíte dostat pneumatiky do správného provozního okna, jinak nemáte přítlak, a můžete snadno ztratit čtyři nebo pět desetin. Pokud se podíváte na Liamovy onboardy v Austrálii a Číně, můžete si všimnout, že se všude potýkal s nedostatkem gripu,” řekl Alguersuari v rozhovoru pro oficiální stránky šampionátu. “Liam není tak špatný, jak to vypadá. Mohli jste čekat, že se bude na začátku sezony trápit. A v průběhu by už tak špatný nebyl. Nemůžete být hrdinou a pak se po jednom nebo dvou závodech stát nejhorším jezdcem.”