Jak si vedli nováčci na Suzuce: polovina v čele s Antonellim bodovala, Doohan se stále hledá
Fantastický víkend zažil Hadjar, který získal premiérové body a byl zároveň druhým nejlepším pilotem z kádru Red Bullu, zatímco degradovaný Lawson byl nevýrazný.
Co se čistého výkonu týká, nejlepším ze “zelenáčů” byl bezesporu Isack Hadjar. Francouzsko-alžírský závodník se už podruhé za sebou probojoval do poslední části kvalifikace a zároveň porazil svého týmového kolegu i druhý vůz red bullu – v Číně i v Japonsku startoval ze sedmého místa. Avšak zatímco v Šanghaji doplatil na špatnou strategii týmu, tak o uplynulém víkendu se konečně dočkal prvních bodů za osmé místo. Velký plus má rovněž za to, že byl tentokrát druhým nejlepším vozem patřícím rakouské stáji.
Kimi Antonelli se ve voze cítí čím dál lépe, což se odráží i na výsledcích. V úvodních dvou velkých cenách na George Russella výrazně ztrácel. Ovšem na Suzuce už to byl jiný příběh. V kvalifikaci mu na Russella chyběly necelé tři desetiny a i po celý závod se pohyboval těsně za ním. Sice nepřekonal rekord Maxe Verstappena jakožto nejmladší vítěz v historii, ale stal se prvním a jediným teenagerem, který bodoval ve svých prvních třech závodech ve formuli 1 a zároveň se stal nejmladším pilotem, který zaznamenal nejrychlejší kolo a vedl závod.
Svoji rychlost potvrzuje nadále také Oliver Bearman, který tento víkend s přehledem svého zkušeného týmového kolegu Estebana Ocona smazal. Je pravda, že měl mladý Brit k dispozici vylepšenou podlahu, přesto byl ale o parník lepší. Ocon se nedostal ani z první části kvalifikace a startoval z 18. místa, zatímco Bearman se poprvé probojoval do posledního segmentu, což je zatím letošní nejlepší kvalifikační výsledek Haasu, a pojistil si start z desátého místa. V neděli dokázal překvapivě držet krok s piloty okolo něj a svoji pozici si udržel až do cíle.
Zbylá trojice pilotů – Jack Doohan, Liam Lawson a Gabriel Bortoleto – naopak nebyla skoro vůbec vidět. U Lawsona se očekávalo, že v Racing Bulls chytne druhý dech a bude Hadjarovi přinejmenším vyrovnaným parťákem. Nicméně opak byl pravdou. Nutno však podotknout, že sice zajel až 14. nejrychlejší čas, ale postup do Q2 mu unikl pouze o 0.123 vteřiny (na Hadjara ztratil ještě dalších osm tisícin). V neděli toho nedokázal příliš vymyslet a místo toho, aby se posouval dopředu, se propadl až na 17. místo.
Doohan stále Pierre Gaslymu nestačí. Doposud jej Francouz v kvalifikaci pokaždé porazil, přičemž Doohan v posledních dvou velkých cenách startoval z úplného chvostu. Byť se v Japonsku během závodu posunul o čtyři příčky, o žádný světoborný výkon se nejednalo. Minimálně do Miami by měl mít sedačku jistou, ale nemuselo by to tak být, protože jeho výkony jsou daleko za očekáváním. Jeho reputaci nepomohla zejména nehoda z druhého tréninku, ve kterém po vlastní chybě, kdy do první zatáčky nezavřel DRS, skončil v bariéře a auto zcela zrušil.
Výměna po pěti závodech se nekoná? Doohan má domluvenou spolupráci pro GP Miami
Posledním nováčkem na holení zůstal Bortoleto. O něm pro změnu nebylo oproti předchozím závodům vůbec slyšet. Ono celkově Sauber byl v zemi nikoho, takže ani Bortoleto neměl příliš možnost se nějak ukázat.