Jak se rodil ikonický vzhled přilby Jacquese Villeneuvea
Závodní helma slouží nejen k ochraně hlavy jezdce, současně se jedná o symbol, se kterým jej mají fanoušci spjatý. V celé historii F1 existuje několik návrhů přileb, které se divákům vryly pod kůži. Jednou z nich je i helma Jacquese Villeneuvea, mistra světa z roku 1997
Ten o svojí přilbě hovoří v knize s názvem Formula helmet, která mapuje nejslavnější helmy z let 1969 až 1999. Hned na úvod Kanaďan přiznává, že velkou inspirací mu byl jeho otec Gilles Villeneuve. „Pamatuji si na svého otce, jak vyráběl svůj design v přívěsu. Vždycky používal pastelky Crayola na bílé helmě. Vzhled helmy neměl nějaké konkrétné vysvětlení, ale byl jasně daný. Modrá musela být velmi tmavá, skoro černá. Stejně tak oranžová, ale nesměla jít až doruda. Určitě měl nějaký nápad, ale nevyznačoval nic konkrétního.“
Následně už Villeneuve přechází k vlastnímu působení v šampionátu. „Za mého působení ve formuli 1 byly přilby jako obchodní vizitky. Nechávali jsme design stejný po celou kariéru. Obvykle si jezdci dělali návrhy sami, ať už byly hezké nebo ošklivé. Dneska si piloti najímají profesionály. Jejich helmy jsou precizní, ale z dálky je to jen těžko rozeznatelná směs barev.
Sociální sítě možná hodně věcí změnily, ale je to taky otázka vašeho postoje. Možná už helmy nejsou tak důležité, takže jezdci necítí potřebu vlastního designu jako kdysi my. Vezměte si například Racing Point. Vozy a helmy jezdců mají stejnou růžovou barvu. Pak to vypadá, jakože závodníci nemají identitu. Sponzorům to nic nepřináší, je to zvláštní. Možná si sponzoři myslí, že odebráním identity jezdce vznikne víc prostoru pro ně? Myslím, že to kdysi začal Vettel, i když to možná pochází taky z motocyklových závodů. Teď ale otočil, už dlouho jezdí s velmi jednoduchým designem.
Když jsem závodil v Japonsku, dostal jsem nabídku jet v Atlantic Championship (bývalá série Champ Car, pozn. red.). Hlavním sponzorem byla firma Player’s, která používala modrou barvu. Nabídli mi dobrou smlouvu na rok a další dva ve formuli Indy, ale musel bych používat jejich barvy. Neexistovala možnost, že bych to přijal. Když jsem plánoval, že se vrátím do Japonska, změnili smlouvu! Je to otázka principu. Moje helma mě reprezentuje,“ má jasno Kanaďan.
A jak vlastně vznikl ikonický barevný design ve tvaru písmena V, který po celý život nosí na helmě? Odpověď překvapí, Villeneuve zřejmě nevědomky napodobil polokošili, kterou v mládí nosila jeho matka Joann! „Patnáct let od doby, co jsem si sám navrhoval helmy, jsem viděl obrázek mojí matky, kde na sobě měla tu slavnou polokošili. Byl jsem z toho opravdu překvapený! Asi se mi ta vzpomínka zůstala někde hluboko v hlavě…
Tehdy má matka chodila na lekce módy. Náhodně jsem použil její pastelky, abych si vytvořil design. Nevím, jak jsem přišel na tvar V, asi v tom zase bylo něco podvědomého. Mám prostě rád kulaté tvary. Nebylo v tom nic uměleckého nebo něco, čím bych to mohl vysvětlit. Moje první helma měla černé čáry, které tam být neměly, sloužily jen k oddělení barev. Nakonec ale zůstaly s výjimkou prostředku, kde černou nahradila žlutá, aby obklopila helmu,“ vysvětluje Jacques Villeneuve.