Jak se projeví změny formátu víkendu ze čtyř na tři dny

Počínaje letošním rokem se mění formát víkendu velkých cen. Ačkoli pro běžného diváka se to může jevit jako kosmetická úprava, dopady změn na průběh víkendů jsou citelné. A to hlavně pro organizátory, samotné jezdce i týmy. A v jednom případě to má vliv na samotnou inženýrskou přípravu a diváka. Čtyřdenní formát velkých cen se smrskl do tří dnů.

Štítky: 2022 Pravidla Zveřejněno 20. 02 2022 — Tomáš Richtr

Zhuštění formátu velkých cen ze čtyř do tří dnů spočívá ve zrušení takzvanného mediálního dne (media day) – tím byl čtvrtek. Rozsáhlá série rozhovorů a tisková konference s jezdci byly hlavními pilíři pomyslného ‘předvečera’ víkendů F1. Ty se teď musí poskládat do pátečního dopoledne.

Což ale znamená, že se posouvají zavedené časy pátečních tréninků. Když bychom použili příklad tradičního evropského časování, tak změny budou vypadat následovně:

DŘÍVE DNES
čtvrtek rozhovory
tiskové konference
nic
pátek 1. trénink 11:00
tisková konference
šéfů týmů
2. trénink 14:30
rozhovory
tiskové konference
Automobile Display
1. trénink 14:00
2. trénink 17:00
sobota 3. trénink 12:00
kvalifikace 15:00
tisková konference
šéfů týmů
3. trénink 13:00
kvalifikace 16:00
neděle závod 15:00 závod 15:00

Je to změna s relativně velkými dopady, když si uvědomíme, jak obrovský vliv na fungování vozů formule 1 má kvalita povrchu dráhy a denní teplota. Úvodní první trénink se místo dopoledne bude jezdit odpoledne, o tři hodiny později. V čase, který je blíže podmínkám, ve kterých se jezdí kvalifikace a závody. Nepochybně dojde také k přeskupení organizace doprovodných závodů. Ty budou jezdit v dřívějších časech (před prvním tréninkem F1) a trať lidově řečeno ‘čistit’. Suma sumárum: první trénink F1 bude mít podstatně větší relevanci co do přípravy, než tomu bylo v loňském roce.

U Maybachu se hodně odvázali!

Mění se i sobotní program, kam se z pátku přesouvá tisková konference se zástupci týmů. O hodinu se posouvá závěrečný trénink a kvalifikace.

Větší novinkou je Automobile Display: jedná se o povinnou prezentaci plně sestavených monopostů F1 všech týmů v prostoru garáží. Ba co víc: týmy musí den před tím nahlásit, jaké (viditelné) novinky na povrchové aerodynamice pro nadcházející víkend nasazují. A ty pak prezentovat a vysvětlovat novinářům, kteří budou mít na Automobile Display přístup. Jaké možnosti budou nabídnuty fanouškům, to v tuto chvíli nevíme. Je ale zřejmé, že se k nim dostanou reportáže z takových představení.

Hlavním cílem změn je ale odlehčit organizační a pracovní zátěži zejména týmů, které tak získávají čtyřiadvacetihodinovou ‘vatu’ pro každou velkou cenu.