Jak se počítá počet předjetí pro novou cenu?
Vedení F1 avizovalo během letní pauzy zavedení nové ankety – na konci sezony bude oceňovat jezdce s největším počtem předjetí na kontě. Aktuálně je ve vedení Sebastian Vettel, ovšem metodika měření toho, co je vlastně za předjetí považováno, je poněkud komplikovanější.
Už jen to, že v čele je právě pilot Aston Martinu, se může zdát zvláštní. Vettel letos jen pětkrát skončil výše, než z jaké pozice odstartoval. Víc než polovina jeho soupeřů si v tomto ohledu vedla lépe. Němec si v každém závodě polepšil v průměru pouze o 1,2 pozice – i to jej řadí spíše do středu pole.
Pojďme se tedy konkrétně podívat na způsob zaznamenávání předjíždění. K tomu jsou využívány měřené minisektory, kterých je na každém okruhu v závislosti na jeho délce 20 až 25. Pokud si dva jezdci v pořadí za sebou prohodí pořadí, které vydrží alespoň dva minisektory, pilot vpředu získává do statistiky jedno úspěšné předjetí.
Nepočítají se situace, kdy dojde k předjetí vozu mimo dráhu, v boxech, monopostu s technickou poruchou a tak dále. Naopak se započítávají manévry z obvykle na předjíždění bohatého prvního kola. Stejně tak zůstanou v platnosti předjetí, za které komisaři udělí penalizaci, nebo pokud dojde k vyloučení jezdce jako v případě Vettela v Maďarsku.
Celý proces je do velké míry zautomatizovaný, ale neobejde se bez manuální kontroly, stojí v tiskové zprávě F1.