Jak se mění mentalita Landa Norrise
Lando Norris je ve Formuli 1 sedmým rokem. Jeho mentalita a přístup k závodění se vyvíjí, což mu pomáhá v boji o titul.
Lando Norris vstoupil do F1 v roce 2019. K dnešnímu dni má na kontě 140 závodů. Jen devět pilotů ze současného startovního pole má na kontě více startů, takže Norrise můžeme pomalu ale jistě již řadit mezi ty zkušenější.
Britský závodník dosud strávil celou závodní kariéru u jediné stáje. S McLarenem si prošel horším obdobím s nekonkurenceschopným monopostem, ale to už je minulostí. Nyní sbírá plody kvalitní práce sebe a celého týmu, díky čemuž je McLaren nejrychlejším monopostem ve startovním poli.
Není to ale jen McLaren, který za poslední roky udělal několik důležitých kroků směrem k titulům. Je to také Norris, který se za šest let ve Formuli 1 učil zvládat lépe a lépe nástrahy tohoto sportu.
V rozhovoru pro Rolling Stone se Brit podělil o své myšlenky o svém mentálním přístupu k závodění – o čemž se hodně diskutovalo během minulé sezóny a jeho těžkého začátku v roce 2025. Od Maxe Verstappena dostal minulý rok cennou lekci. Letos to v určitých chvílích vypadalo, že lekci může dostat i od méně zkušeného týmového kolegy Oscara Piastriho, který některé vypjaté situace zvládá lépe.
“Myslím, že si člověk zvykne na to, že je to normální a tak nějak si zvykne vstávat v neděli s vědomím, že je den závodu,” vysvětlil Norris. “Pamatuji si první rok nebo dva ve Formuli 1, kdy jsem se v neděli probudil a říkal si: ‚Bože!‘ Byl jsem tak nadšený, nervózní… nevíte, co se stane, protože je tu spousta nových situací.”
“Teď dokážu mnohem lépe předvídat, co se může stát, a dokážu zúžit okruh situací, ve kterých bych se mohl ocitnout. Takže to je prostě zkušenost. Stále jsou chvíle, kdy jsem samozřejmě úzkostlivější, nervóznější a tak dále. Pak se možná necítím tak pohodlně, sebejistě nebo cokoli jiného,” přiznal. “Ale pak se musíte snažit poznat, kdy tyto chvíle nastanou, proměnit to v nadšení a pak se nadšení promění v sebevědomí, když máte dobrý plán.”
Pokud si shrneme letošní “minely” pilotů McLarenu, Oscar Piastri chyboval hned úvodním závodě v Austrálii, která je zároveň jeho domácím závodem. Z druhého místa za deštivých podmínek vyjel z trati a nakonec skončil devátý. V posledním závodě v Silverstone zase dostal zbytečnou penalizaci za nebezpečné zpomalování pod safety carem, což ho pravděpodobně připravilo o vítězství. Není to ideální scénář, ale těch zásadních chyb není tolik.
Výčet Landa Norrise je trochu bohatší. V letošní sezóně jsou extrémně důležité kvalifikace a Norris selhal hned v několika z nich. V Číně pokazil sprint, zatímco v Bahrajnu neposkládal ideální kolo a skončil až šestý, přičemž Piastri slavil pole position. V závodě pak z toho byla limitace škod a třetí místo.
V Saudské Arábii to bylo ještě horší. Norris v Q3 havaroval a závod dokončil na čtvrtém místě. Piastri opět vyhrál. V Miami se sice kvalifikoval před Piastrim, ale po startu zbytečně zaútočil na Verstappena a propadl se pořadím. Opět vítězství pro Piastriho.
Poslední velkou minelou byla nehoda v závěru GP Kanady. Norris se chtěl dostat před svého týmového kolegu, ale “nacpal” to mezi zeď a Piastriho, kde k předjetí jednoduše nebyl prostor. Piastri jen zázrakem skončil bez poškození, zatímco pro Norrise závod skončil.
Norris tak díky svým chybám a špatným úsudkům rozhodně ztratil více bodů než jeho rival v boji o titul. Poslední dva závody ale ukázaly, že mentalita Norrise je dostatečně silná na to, aby byl důstojným soupeřem v boji o titul. Dal se dohromady a vyhrál jak v Rakousku, tak doma na Silverstone.
Nikdo není dokonalý a Norris ví, že má ve svém přístupu mezery. Pracuje na nich a výsledkem je čím dál lepší verze sebe samého. Bude to stačit na titul?
“Vědět, jak proměnit různé situace v pozitivní, je opravdu to hlavní,” řekl Norris. “Ale nemyslím si, že se člověk může vyhnout tomu, aby byl někdy přehnaně nadšený, nervózní nebo úzkostný. Myslím, že se s tím někdy prostě musí smířit.”
















