Jak se bude jmenovat motor Red Bullu od Hondy?

Oficiální spolupráce Red Bullu a Hondy na konci letošní sezony skončí, červený býk ale bude s největší pravděpodobností s motory japonské automobilky pokračovat nadále – bez účasti samotné Hondy. Jak by se jejich motor pro sezonu 2022 jmenoval? Existuje několik zajímavých variant...

Štítky: 2022 Honda Red Bull Zveřejněno 16. 01 2021 — Petr Čermák

Pokud není stáj ve formuli 1 továrním týmem, odebírá motory od libovolného výrobce. Podle toho pak odpovídá název šasi – McLaren, který využíval do konce loňské sezony motory Renault, nesl např. označení „McLaren-Renault“. V určitých případech se ale název konstruktéra pohonné jednotky nevyužívá. Volí se alternativní jména.

Jako příklad může posloužit šasi „Red Bull Racing-TAG Heuer“, s kterým rakouský výrobce energetických nápojů závodil v letech 2016 až 2018 po rozkolu s Renaultem. Motory TAG Heuer byly totiž ve skutečnosti jen „přemalované“ pohonné jednotky od Renaultu. Podobných příkladů bylo v historii spoustu, pojďme se ale podívat na několik možností, s kterými bude moci od roku 2022 Red Bull pracovat.

Motor pojmenovaný „Red Bull“

Nulová kreativita, ale jednoduchý koncept. Red Bull může své motory pojmenovat jednoduše Red Bull. V takovém případě by se tým stal neoficiálně „továrním“.

Red Bull k této možnosti už jednou sáhl, a to v roce 2017 u sesterského týmu Toro Rosso. Po ročním odloučení juniorky Red Bullu s Renaultem se Toro Rosso opět vrátilo pod křídla francouzského výrobce. Pohonné jednotky byly ale marketingově pojmenované jednoduše Toro Rosso (byť ve formálních zápisech šlo o motory Renault R.E.17). Od sezony 2018 se tehdejší „béčko“ Red Bullu přesunulo pod křídla Hondy.

Megatron

Projekt Megatron byl nástupcem továrního programu BMW ve formuli 1. Poté, co se bavorská značka na konci roku 1986 stáhla, převzal Megatron vývoj nad 1,5litrovými čtyřválci od BMW.

Megatron dodával pohonné jednotky týmu Arrows nebo Ligier. Red Bull by teoreticky mohl navázat na tato legendární partnerství a značku Megatron oživit. Podobně může Red Bull oživit např. značku Asiatech. Pod tímto názvem vystupoval v letech 2001 a 2002 pohonný agregát Peugeotu u týmu Arrows.

Williamsová o době před prodejem týmu: „Už jsem toho měla dost.“

Mugen, Sakura nebo Yamura

Další možností je např. jméno Mugen. I tahle značka má ve formuli 1 svou historii. Po odchodu Hondy na začátku 90. let převzala společnost Mugen vývoj motoru a nadále spolupracovala s řadou týmů. Uctít tímto názvem historii Hondy ve formuli 1 by rozhodně nebylo od věci.

Ve filmu Grand Prix, který vyšel v roce 1966, závodily monoposty Honda pod imaginárním názvem Yamura. Podle redaktorů motoristického magazínu The Race by bylo zajímavé, pokud by se Red Bull rozhodl závodit s takto ikonicky pojmenovanými motory.

Další možností je např. název Sakura, který v překladu do češtiny znamená „třešňové květy“. Zatímco Red Bull by využil možnosti pojmenovat své motory podle sebe, AlphaTauri by tímto odkázala na spolupráci s Hondou.

Red Bull může název motoru prodat

Stejně jako se tomu stalo v roce 2016 se společností TAG Heuer, i v tomhle případě by Red Bull mohl uvažovat nad vzájemnou spoluprací s jinou společností. Ta by dostala své logo na monopost vozu formule 1, který se bude s největší pravděpodobností pohybovat na předních příčkách.

Kromě loga TAG Heuer této možnosti využily dříve společnosti Petronas (ve skutečnosti se jednalo o motor Ferrari), Acer (také Ferrari) nebo Fondmetal (Cosworth).

Stejně jako tomu bylo dříve s Aston Martinem, může Red Bull nabídnout označení motoru automobilce, která chce být ve formuli 1 vidět, ale nechce platit za vývoj vlastní pohonné jednotky nebo za provoz celého týmu. Tahle možnost je ale podle všeho nereálná, Honda by s největší pravděpodobností nechtěla, aby si konkurenční výrobce přisvojoval úspěchy získané Red Bullem ve formuli 1.

Možnost k propagaci

Další (a asi tou „nejnudnější“) možností je si název pohonné jednotky ponechat a sponzorovat společnost, kterou Red Bull vlastní. Vezměme v potaz např. značku AlphaTauri.

Red Bull už dříve propagoval na vozech Toro Rosso logo své vlastní koly Simply Cola. Další možností je např. odkaz na historii samotného výrobce energetických nápojů. Krating Daeng je asijský nápoj, který zformoval základy budoucího Red Bullu. Tým by tak mohl odkazovat na svou vlastní historii a zároveň propagovat své výrobky.

Francouzská automobilka oživuje legendární model Renault 5