Z archivu: Singapurská aféra ‘Crashgate’
I když to přišlo některým zainteresovaným lidem v dějišti premiérové Velké ceny Singapuru 2008 divné, skandál propukl až o rok později. To když se pilot Renaultu Nelson Piquet (šampion úvodní sezony E formule) přiznal, že jej šéfové donutili záměrně bourat, aby z toho profitoval týmový kolega Fernando Alonso. Ten také závod vyhrál a dnes jej hrdě řadí mezi svých 32 vítězství.
Tehdejší šéf týmu Flavio Briatore nezacházel s Piquetem zrovna v rukavičkách, a když přišel o místo, rodina Piquetů se prostě rozhodla pomstít.
Piquetovo doznání bylo předneseno 30. června 2009 v pařížském sídle FIA. Přítomni byli šéfkomisař FIA Alan Donnelly a vyšetřovatelé Martin Smith a Jacob Marsh. Jednalo se evidentně o právní text, v jehož úvodu Piquet ujišťuje, že informace uvádí tak, jak o nich ví, a že jeho akt je čistě dobrovolný. Jeho výpověď je současně nahrána ve zvukové stopě.
Nélson Piquet FIA jasně říká, že byl požádán Flaviem Briatorem a technickým ředitelem Patem Symondsem (dnes u Williamsu) o to, aby záměrně boural v úmyslu pozitivně ovlivnit výkon týmu Renault ve Velké ceně Singapuru 2008.
“S tímto návrhem jsem souhlasil,” píše Piquet, kterého si Briatore a Symonds předvolali chvíli před závodem v Briatoreho kanceláři. “Pan Symonds se mě zeptal, zda bych byl ochoten obětovat svůj závod za účelem vyjetí safety caru,” napsal dále Piquet, který také přiznal, že v tomto období nebyl v psychické pohodě kvůli jednání Flavia Briatoreho. Ten jej odmítl informovat o jeho budoucnosti a vydíral jej skrze opci, kterou měl Piquet podepsanou a jež mu bránila v jednání s jinými týmy.
https://soundcloud.com/tomrichtrf1/sabotaz-spionaz-a-sebevrazda-rekonstrukce-nejvetsiho-skandalu-f1
“S požadavkem jsem souhlasil, protože jsem doufal, že mi to pomůže vylepšit pozici v týmu,” přiznal Piquet s tím, že mu prodloužení smlouvy nebylo nabídnuto jako odměna.
Pat Symonds při jednání na mapce okruhu vysvětlil Piquetovi, kde má bourat. Kvůli absenci jeřábů byl výjezd safety caru celkem jistý. Symonds také určil okruh, ve kterém má k nehodě dojít. Vtip byl v tom, že tehdejší pravidla zakazovala vjezd do boxů během výjezdu safety caru na trať. Při náhodném načasování tak z toho mohli někteří piloti těžit, jiní na to naopak doplatit.
“V žádném bodě diskuze nebyly diskutovány bezpečností aspekty této strategie. Jediné, co mi Pat Symonds řekl, abych byl opatrný, což jsem pochopil tak, abych se nezranil,” napsal dále Piquet.
Piquet si pak během závodu přes rádio několikrát ověřoval číslo okruhu, ve kterém má k nehodě dojít.
“Během nehody jsem se nezranil, ani nikdo jiný nebyl zraněn. Nikdy jindy jsme o této události již nehovořili. Pan Briatore mi jen diskrétně řekl ‘děkuji’ po skončení závodu. Zda o tom ví někdo jiný, nemohu říci.”
Piquet o tom, že šlo o záměrnou nehodu, řekl rodinnému příteli Felipemu Vargasovi a otci, Nelsonu Piquetovi staršímu. Piqueta se dotazovali také novináři, protože jim přišla nehoda podezřelá.
“Divné to přišlo i mému závodnímu inženýrovi, ale já odpověděl, že jsem prostě ztratil jen kontrolu nad vozem. Myslím, že chytrý inženýr z telemetrie pozná, že jsem stále akceleroval, ačkoli normální reakce byla přibrzdit.”
Briatore a Symonds napsali v reakci na Piquetovo psaní FIA dopis, ve kterém potvrzují, že proběhla diskuze na téma záměrné nehody během závodu, ale že šlo o nápad i akt ze strany Nelsona Piqueta.
Když se Nelson Piquet starší obrátil na FIA s obviněním, že Renault donutil jeho syna bourat v GP Singapuru 2008, varoval ho Flavio Briatore, že pokud bude pokračovat, sejdou se všichni u soudu. Renault hned nato podal žalobu proti svému bývalému jezdci a jeho otci pro pomluvu a vydírání a veřejně to okomentoval slovy:
“Tým ING Renault F1 veřejně nekomentoval úvodní fázi vyšetřování FIA této záležitosti. Dnes si ale tým ING Renault F1 a jeho výkonný ředitel Flavio Briatore přejí prohlásit, že podali trestní oznámení na Nelsona Piqueta juniora a Nelsona Piqueta seniora ve Francii v souvislosti s falešným obviněním a souvisejícím pokusem vydírat tým, aby nechal pana Piqueta juniora jezdit až do konce sezóny. Tato záležitost bude předána také policii ve velké Británii,” uvedl tým ve svém prohlášení.
Tehdejší prezident FIA Max Mosley o pár dní později prozradil, že v aféře Renaultu ´crashgate´ má Nelson Piquet imunitu, takže nezávisle na výsledku slyšení Světové rady potrestán nebude. Tedy pokud vypovídal pravdu.
Piquet sice čelil civilnímu trestnímu oznámení ze strany Renaultu, ale z toho obavy neměl: “Co se týče současného vyšetřování FIA, potvrzuji, že jsem plně a upřímně spolupracoval s řídícím orgánem tohoto sportu,” prohlásil tehdy Piquet. “Protože říkám pravdu, nemám se čeho obávat, ať už ze strany týmu ING Renault nebo pana Briatoreho. I když jsem si vědom moci a vlivu těch, kteří jsou vyšetřováni, a velkých zdrojů, které mají k dispozici, nenechám se znovu navést k tomu, abych udělal rozhodnutí, kterého bych litoval.”
Na to Flavio Briatore reagoval zopakováním, že se Renault ničeho nedopustil. Navíc odmítl, že by bylo možné prostřednictvím Piquetovy nehody v Singapuru plánovat výsledek celého závodu.
“Fernando vyhrál jen proto, že měl Massa problém, Kubica měl problém. Nastalo šest nebo sedm problémů,” uvedl Briatore. “Myslím, že Barrichello zastavil na stejném místě jako Piquet. Jak je možné ve 14. kole, když jich zbývá 40, určit něčí vítězství v závodě? Byla další zastávka v boxech, další Safety car. Jak je možné ve 14. kole vědět, co se bude dít?”
Alonso a Piquet se s nekonkurenceschopnými vozy Renault R28 kvalifikovali do třetí řady od konce. Také proto, že v kvalifikaci Alonsovi selhala technika. Alonso, ačkoli startoval zezadu a měl by tedy zvolit konzervativnější strategii (více paliva a stavět později pro dotankování). Tím spíš, když předjíždění v Singapuru není o moc snazší než v Monaku. Ale on stavěl už ve 12. kole. Když následně boural Piquet a na trať vyjel safety car, Alonso s absolvovaným pitstopem se dostal do čela.
Briatoreho a Renault v době vyšetřování netěšila ani skutečnost, že do médií uniklo mnoho materiálů z vyšetřovacího spisu FIA. Obavy v tomto ohledu vyjádřila i tehdejší asociace týmů FOTA.
A jedním z materiálů, které unikly do médií, byl i záznam dat z Piquetova vozu v době nehody – telemetrie.
Telemetrie z doby havárie ukazuje zejména dva důležité parametry: úroveň prokluzu zadních kol (Rear wheels spin) a úroveň využití plynového pedálu (throttle pedal). Poznámky si do telemetrie udělali samotní technici FIA. Data prozrazují, že v době, kdy se Piquetovi začala prokluzovat kola na výjezdu ze zatáčky, což bylo v tomto místě okruhu normální, intenzivně sešlápl pedál akcelerátoru. Normální reakcí bylo, a telemetrie z Alonsova vozu to potvrzuje, spíše ubrat.
Záběry samotné havárie to potvrzují. Při přetáčivém smyku Piquetovy formule totiž její část nezvykle rychle (a dost možná s rostoucí rychlostí) dokončuje oblouk, než narazí do zdi. To znamená, že záď vozu má po celé délce oblouku vysokou (rostoucí) kinetickou energii, kterou získává právě tím, že Piquet má sešlápnutý pedál akcelerátoru.
Další zajímavá část z tehdy uniklých materiálů pojednává o zmatcích kolem prvního Alonsova pitstopu. Alonsův inženýr byl evidentně překvapený Symondsovou touhou poslat Alonsa do boxů o dvě až tři kola dříve, než bylo nutné. Jednak měl dost paliva a Kazuki Nakadžima na williamsu měl před ním náskok přibližně tři vteřiny. Pilot s agresivní strategií většího počtu zastávek v boxech by v takové situaci byl do boxů stažen buď až mu dojde palivo, nebo až dojede jezdce, kterého nemůže předjet. Alonsův inženýr je ale přesvědčen, že nenastala ani jedna z variant:
Inženýr: “Pate, pořád si nemyslíš, že je to trochu brzy? V posledním kole jsme udělali jen šest desetin.”
Pat Symonds: “Ne, ne, bude to dobré.”
Hned jak Alonso absolvuje svůj pitstop, pozornost se okamžitě přesouvá na Nélsona Piqueta:
“Dobře. Teď se jdeme soustředit na Nelsona,” řekl Symonds hned po Alonsově výjezdu z boxů. Flavio Briatore o chvíli později vydává pokyn:
“Řekněte mu, ať tlačí.” V originále je použito slovo “push”, což znamená tlačit, strkat, šťouchat, sunout, zatlačit. Pro závody se dá volně použít lidový termín “tlačit na pilu”. “Pushing it” v angličtině znamená přehánět to, zahrávat si, riskovat, pokoušet štěstí.
V nájezdu do inkriminovaného čtrnáctého kola Symonds vydává Piquetovu inženýrovi pokyn:
“Musíš na něj teď tlačit zatraceně silně.” [You’ve got to push him really bloody hard now.]
Briatore se přidává: “Řekni mu, ať tlačí.” [Tell him, push.]
Inženýr Piquetovi informaci předává a ten o pár sekund později bourá.
Materiál také přináší úryvky ze Symondsových výpovědí při Velké ceně Belgie 2009. Na spoustu otázek kolem klíčového jednání před závodem, o kterém hovořil Piquet, odpovídá, že se buď nepamatuje, nebo na takovou otázku nechce odpovídat. Uznejte sami:
FIA: Vlastními slovy, co si pamatujete, pane Symondsi, že na tom setkání bylo řečeno Nélsonu Piquetovi? Krátce před závodem?
Pat Symonds: Nepamatuji se.
FIA: Nepamatujete se?
Pat Symonds: Ne.
FIA: Nélson Piquet řekl, že jste jej po žádal, aby záměrně boural. Je to pravda?
Pat Symonds: Nélson se mnou hovořil den před tím a navrhl právě toto. To je vše, co bych k tomu řekl.
FIA: Pane Symondsi, byl jste si vědom toho, že ve 14. kole dojde k havárii?
Pat Symonds: Na tuto otázku nechci odpovídat.
V další fázi výpovědi:
FIA: Je jedna věc, na kterou bych se vás rád zeptal, položím vám ji, abyste o ní mohl alespoň přemýšlet. Pan Piquet mladší řekl, že se setkal s vámi a Flaviem Briatorem, pak jste se s ním potkal vy u mapky okruhu. Pamatujete si na to?
Pat Symonds: Nebudu odpovídat. Raději nebudu odpovídat. Nevybavuji si to, ale vypadá to, že o tom Piquet příliš mluvil.
FIA: Pan Piquet mladší také řekl, že na tom setkání jste poukázal na přesné místo na okruhu, kde mělo dojít k nehodě a že důvodem byla absence vyprošťovací techniky, což dávalo šance výjezdu safety caru.
Pat Symonds: Nebudu… Nechci na tuto otázku odpovídat.
V další fázi výpovědi:
FIA: Abychom si to vyjasnili, Nélson Piquet řekl, že jste to byl vy, kdo jej požádal, aby záměrně boural.
Pat Symonds: Nemohu odpovědět.
FIA: Dovolte mi poznamenat, pane Symondsi, že pokud jste byl okolnostmi donucen požádat pana Piqueta mladšího bourat, je to lepší. Bylo by pro vás z dlouhodobého hlediska mnohem lepší, kdybyste to řekl komisařům, dnes a tady.
Pat Symonds: Plně rozumím.
FIA: Ano.
Pat Symonds: Nemám vůbec v úmyslu vám lhát. Nelhal jsem vám, jsem jen trochu obezřetný.
FIA: A jste si vědom toho, že komisaři mohou dojít k určitému závěru na základě vaší neochoty jim asistovat s ohledem na to, co se během setkání před závodem odehrálo?
Pat Symonds: O čekával bych to od nich. Absolutně bych to očekával.
FIA: Nemám žádné další otázky.
Pat Symonds byl také dotazován na Piquetovu telemetrii
FIA: Myslím, že tušíte, na co se budu ptát…
Pat Symonds: Myslím, že ano.
FIA: Tady je trochu… Tady je zaznamenán trochu větší prokluz kol. Tady vidíte, co označili inženýři FIA, jako rapidní nárůst využití akcelerátoru.
Pat Symonds: Hmm, hmm…
FIA: Tady to je, na plynovém pedálu. Tady je trochu pokles, jak kola začínají prokluzovat, ale jakmile je prokluz kol na svém maximu, objevuje se téměř stoprocentní využití pedálu akcelerátoru.
Pat Symonds: Ano.
FIA: Nemyslíte, pane Symondsi, že je to nezvyklý kousek telemetrie, který by mohl naznačit, že to všechno bylo záměrně?
Pat Symonds: Souhlasím, že je to neobvyklé.
FIA: Došel byste k závěru, že to byla záměrná havárie?
Pat Symonds: Nejsem si jistý, jestli jsem vůbec někdy viděl záměrnou bouračku, takže… Jsou to velmi neobvyklá data.
FIA: Je to proti intuici, sešlápnout pedál akcelerátoru, když se mu silně protáčí kola, pane Symondsi?
Pat Symonds: To je. Ano, když má takový prokluz, je to proti intuici.
Řečeno a napsáno kolem toho bylo hodně. FIA hrozila Symondsovi a Briatoremu civilní žalobou. Britaotre se Symondsem dostali doživotní zákaz činnosti v šampionátech pod hlavičkou FIA. Proti tomuto zákazu se ale Symonds s Briatorem ohradili u soudu. Podle nich takový trest přesáhl pravomoci FIA, protože má vliv na jejich uplatnění na pracovním trhu. FIA dokonce chtěla zakázat činnost i jezdcům, které manažersky spravovala právě Briatoreho firma. Mezi nimi byl i Fernando Alonso.
Nakonec to vyústilo v pětiletý zákaz. Jak Flavio Briatore tak Pat Symonds už jsou zase zpátky v padoku. Bernie Ecclestone původně chtěl Briatoreho jmenovat šéfem pracovní skupiny pro zatraktivnění sportu. A Pat Symonds už je zase uznávaným technickým ředitelem seriálu F1.