Jak probíhají přípravy dvojnásobného mistra Le Mans na debut v F1

Novozélandský závodník Brandon Hartley poprvé v kariéře okusí atmosféru závodního víkendu formule 1. Stojí proto před ním náročný úkol – nejprve nastudovat rozsáhlý manuál a poté za čtyři hodiny tréninku ukázat světu své schopnosti. Výhodou mu budiž zkušenosti dvojnásobného mistra v LMP1 za tým Porsche.

1 Štítky: Brendon Hartley Toro Rosso Zveřejněno 19. 10 2017 — Josef Nekvinda

To, co se letos děje v garáži Toro Rosso, rozhodně není běžné. Za vrchol kurióznosti pak jednoznačně lze označit angažování Brendona Hartleyho pro GP USA. Trochu to proto připomíná šachovou partii, kdy Toro Rosso s piloty šoupe jako s opravdovými figurkami. Tudíž v několika posledních závodech její jezdecké složení vypadá vskutku dost rozevlátě.

Na tom, posadit do sedačky Hartleyho, by nicméně nebylo nic příliš zvláštního, stalo-li by se tak za jeho působnosti v juniorském programu Red Bullu. Jeho součástí byl do roku 2010, než jej z něho vyškrtli. Ostatně jeho najmutí může vypovídat i o dalším faktu. Pilotů s dostatečným počtem bodů pro udělení super licence, které by Toro Rosso mohlo zaměstnat, není příliš.

Na obranu Novozélanďana, je daleko kvalifikovanějším jezdcem v nejvrcholnější sféře motorsportu než kdokoli jiný. Důvodem je úspěšný čtyřletý stint ve vytrvalostních závodech, konkrétně LMP1 v týmu automobilky Porsche. Zde nejenže nasbíral závodnické zkušenosti, ale je dobře seznámen i se současnou technologií hybridních vozů, kterými se i tento šampionát vyznačuje.

„Pracujete tady s obrovským profesionálním týmem i spolujezdci, od kterých se můžete skutečně mnoho naučit,“ podotýká Hartley, v jehož učebním procesu sehráli roli i třeba Mark Webber nebo Timo Bernhard. „Závodění ve WEC je odlišné od juniorských formulí. Tady zastupujete Porsche a členové správní rady jsou přítomní přímo v boxech. Nakládání s touto situací mě rovněž hodně naučilo,“ poukazuje Hartley na obrovský tlak, který je s účastí v LMP1 samozřejmostí v porovnání s juniorskými kategoriemi.

„Pracovat jako pilot ve velkém továrním týmu WEC, je do značné míry v souladu s tím, co se od Brendona v Toro Rosso očekává. Všechno je to velmi dobře strukturované, trochu jako v armádě a ve formuli 1. Právě na tohle bude zvyklý od Porsche. To, co se od závodníka očekává, je také takřka stejné. Spousta práce svázána s hybridními vozy v F1  pro něho bude přirozená,“ namítá odborník Sky F1 Anthony Davidson, který prošel F1 a v současnosti závodí ve WEC za tým Toyota.

Zatímco tedy Hartley není žádným nováčkem, s Toro Rosso již v minulosti testoval a byl zároveň i rezervním pilotem spolu s Danielem Ricciardem, neznamená to, že by se nemusel učit novým věcem.

„Dostal jsem manuál pro piloty, který je dlouhý asi 50 stran. Musím se naučit veškeré postupy v autě a na volantu. Mám čtyři hodiny testů před kvalifikací a rád bych si myslel, že to bude stačit na to, abych byl rychlý,“ prozrazuje Hartley, jež jistě bude spoléhat na zkušenosti právě z WEC. „Pokud jde o čistý čas na kolo, není to příliš odlišné. Je to okolo sedmi sekund na kolo. Není to tak moc, zvlášť v závodním režimu.

Auta, se kterými jsem závodil, byla velmi rychlá. Domnívám se, že je to i částečně důvod, proč mě posadili do auta a také proto, jak jsou technologicky vyspělá – hybridní technologie a vše kolem. Je to podobné. Je to už šest nebo sedm let, co jsem naposledy seděl ve formuli. Snažím se na to ale nahlížet jednoduše. Je to závodní auto, se čtyřmi koly a fyzika toho, co musí pilot udělat, aby rychle projel okruh, se příliš neodlišuje.“

Diskuse k článku

Napsat komentář