Jak ovlivní nový asfalt okruhu v Barceloně předsezonní testy F1
Okruh Catalunya nedaleko Barcelony momentálně dostává nový asfaltový „koberec“. Jak odlišný povrch může ovlivnit průběh nejen předsezonních testů, které se na této trati konají, předpovídá šéf Pirelli Mario Isola.
Pořadatelé závodu v Barceloně souhlasili s přeasfaltováním okruhu hlavně kvůli závodům MotoGP, které se na trati také konají. Mimo jiné dojde i na zvětšení únikové zóny ve třinácté zatáčce. Nový asfalt však může značně narušit průběh nadcházejících předsezonních testů F1. „Bylo mi řečeno, že cílem je udělat podobný asfalt co do hrubosti, jako byl ten starý,“ uvedl šéf Pirelli Mario Isola.
„Obvykle ověřujeme drsnost asfaltu ve středu před každým závodem. Máme v plánu příští týden poslat několik inženýrů, aby změřili hrubost povrchu a porovnali ho s novým. Vím, že vedení okruhu plánuje mezi dokončením nového povrchu a začátkem testů nechat jezdit hodně aut, aby se pokusilo stabilizovat ho. Na novém asfaltu je většinou hodně oleje, živice a tak dále.
Existují možnosti jak okruh vyčistit, například horkou vodou pod vysokým tlakem. Jsou také nějaké stroje, které vyčistí první, mastnou vrstvu. Je ale asi pravda, že první den nebo několik dní testování se bude dráha hodně vyvíjet. Pak bychom ale měli získat konzistentní podmínky. Problémem je, že možná budeme muset změnit alokaci pneumatik pro závod, protože pneumatiky vybíráme s ohledem na hrubost dráhy, její rozložení a energii, kterou musí guma absolvovat.
Máme databázi, na základě které můžeme vybrat pneumatiky podle všech těchto informací. Pokud dojde ke změně povrchu jako v Sepangu 2016 – kdy přeasfaltovali celý okruh a byl úplně jiný než v minulosti –, mohli jsme pak jít o stupeň níže. Sepang byl předtím jedním z nejagresivnějších okruhů na gumy. Vloni to bylo stejné s Jerezem. Před závodem F2 a GP3 jsme tam poslali inženýry, kteří zjistili, že je trať mnohem hladší. Asfalt může dělat velký rozdíl,“ zhodnotil celou situaci Mario Isola.
Diskuse k článku