Jak nová pravidla pro zastávky v boxech nastartovala kolizi Verstappena s Hamiltonem
Jedním z hlavních faktorů, který bitvu Lewise Hamiltona a Maxe Verstappena během GP Itálie postavil na hlavu - doslova - je nepovedená zastávka Red Bullu. Příčina v neúspěchu je přitom hodně čerstvá: ve změně procedur, kterou zavedla FIA od letošní Velké ceny Belgie.
Pitstop formule 1 je vysoce sofistikovaný, bleskurychlý proces, jehož součástí je řada technologických vymožeností. Dávno pryč jsou doby mužů s takzvanými lízátky, které sloužily k pokynu jezdci vystartovat po výměně kol nebo dotankování zpátky na závodní dráhu. Dnes to jsou semafory a řada chytrých čidel.
Dnes pilot své boxové stání po výměně kol opustí, když dostane zelenou. Na malém semaforku umístěném nad jeho hlavou, aby na něj dobře viděl. Před tím je ale nutné ujistit se, že auto je zpátky na zemi. A než se stane tohle, je nutné se ujistit, že jsou nasazena všechna kola a hlavně – a to je nejdůležitější – řádně utažena.
Že jsou kola správně utažena, o tom ‘chytrá’ pneumatická pistole dává automatický signál do systému řízení pitstopu. Díky těmto signálům od všech čtyř kol jde auto zpátky na zem ze zvedacího zařízení. A to zase vydá signál směrem do semaforu, který ukáže pilotovi, že může jet. Popsáno velmi jednoduše, ale princip je zřejmý.
Podcast: Anatomie vítězství McLarenu a kontroverzní havárie na Monze
Rychlost, jaké výměny pneumatik během pitstopů týmy dosáhly, se přestala líbit některým soupeřům Red Bullu, který je v této disciplině neoficiálním šampionem. A FIA tak zavedla úpravy, které omezily roli automatických signálů. Ve Velké ceně Belgie nebyla šance to vyzkoušet (žádná se vlastně nekonala) a na nizozemském Zandvoortu jsme si mohli všimnout ‘jen toho’, že pitstopy se prodloužily téměř o sekundu.
V Itálii ale Red Bull na nový protokol doplatil. Mechanik obsluhující pneumatickou pistoli u pravého předního kola Verstappenova Red Bullu se stal první významnou obětí upřesněných pravidel. ‘Chytrá’ pistole nadále posílá signál do systému řízení pitstopu. Ale nově se tak může stát až poté, kdy si je mechanik jistý, že je kolo utaženo. Pak zmáčkne tlačítko na pistoli a ta dá vědět v procesu dále, že je na tomto kole vše v pořádku. Stisknutí tlačítka v kombinaci s elektronickým signálem je rychlejší než zvedat ruku a někým jiným tento pokyn ověřovat.
Před GP Belgie se také mačkalo tlačítko. Ale mechanik tak učinil ještě během utahování. Jakmile pistole dosáhla stavu, kdy je matice kola utažena, poslala signál. Mechanik nemusel nic řešit. Nově musí mechanik sám rozhodnout, že je kolo utaženo. Ale když zmáčkne tlačítko na pistoli příliš brzy, pistole signál nepošle.
To přesně se stalo nešťastnému mechanikovi během osudného pitstopu Maxe Verstappena během GP Itálie. Mechanik sám nejprve nevěděl, proč Verstappen po utažení kola neodjíždí. Než mu kolega bleskurychle řekl, co má udělat. ‘Jakoby’ utáhnout kolo znovu a vyslat signál správně načasovaným zmáčknutím tlačítka ještě jednou. Verstappen ztratil téměř osm sekund.
Je ironií osudu, že následná Hamiltonova zastávka v boxech nebyla kvůli problémům v oblasti levého zadního kola také ideální. Ztratil téměř dvě sekundy. Být Hamiltonův pitstop o sekundu rychlejší, nebo o sekundu pomalejší, nepotkal by se s Verstappenem v následující zatáčce za okolností, o kterých si dnes vypráví celý svět.