Jak nejlépe odhadnout možný začátek sezony 2020

Odpověď na otázku v nadpisu je jednoduchá: reálný způsob, jak odhadnout začátek sezony 2020, nyní neexistuje. Nejvíce zodpovědné je trpělivě čekat, až bude poprvé něco oficiálně potvrzeno. K takovému kroku ale neexistují v současné době vstupní informace. Protože snaha o překonání pandemie je objektivně větší a po právu silnější než formule 1 sama. Existují ale principy, které v závislosti na ochotě každého fanouška sledovat informace o průběhu dění v kombinaci s odbornými vyjádřeními mohou pomoci odhadnout, jak by to s formuli 1 mohlo letos vypadat.

Štítky: 2020 Kalendář Zveřejněno 24. 03 2020 — Tomáš Richtr

Jsem přesvědčen, že formule 1 je jedním ze sportů (nebo byznysů, chcete-li), který projeví svou špičkovou houževnatost, schopnost improvizace a instinktu přežití, jakmile to bude jenom trochu možné. Dnes to možné není, protože i něco tak velkého, jako je formule 1, je v kleštích globální pandemie, nemající pro současnou generaci lidstva obdoby.

Odkládá se jedná velká cena za druhou.

Pro kvalifikovaný odhad neexistují spolehlivé vstupní informace. Proto, když si někde přečtete o možné podobě alternativního kalendáře, jde prostě o clickbait.

Ve společném oznámení FIA, F1 a GP Ázerbájdžánu bylo v pondělí oznámeno její odložení. Stejně tak, jako se to již událo v případě velkých cen v Bahrajnu, Číně, Vietnamu, Nizozemsku a Španělsku. Závody v Monaku a Austrálii byly zcela zrušeny.

Jako první v pořadí původního harmonogramu velkých cen je nyní GP Kanady 14. července. Za čtyři měsíce. Po odložení závodu v Baku je to tedy prezentováno jako nový nejbližší možný start sezony. Ale to je zásadně nereálné a ve výsledku nezodpovědné to prezentovat všem těm, kteří hltají každou zprávu o tom, kdy by se zase mohlo závodit. Je prostě nutné, aby autoři takovýchto předpovědí nebo clickbaitů vyhlédli z okna z formulového světa ven, stejně jako to měli udělat například inženýři Ferrari při kvalifikaci na velkou cenu Japonska 2018.

Pokud by chtěl člověk sledovat trendy sloužící k odhadu potenciálního nového startu sezony 2020, pak je nutné především zcela zapomenout na formuli 1 jako takovou. Nejsou to odborné weby o formuli 1, které vám sdělí odborné informace o návratu světa, nebo alespoň jeho částí, zpátky k normálnímu životu. Lze ale kombinovat povědomí o světě formule 1 s tím, co se děje takříkajíc venku.

Jakkoli tedy nelze definovat kvalifikovaný odhad, lze vymezit hranice, do kterého by měl kvalifikovaný odhad padnout. Těmi hranicemi jsou nejlepší možný scénář (best-case scenario) a nejhorší možní scénář (worst-case scenario). Taktika běžná pro krizový režim, ve kterém je nutné dělat rozhodnutí, pro které neexistuje dostatečný počet spolehlivých vstupů tak, aby takové rozhodnutí bylo takříkajíc správné, nebo alespoň účinné v maximální možné míře.

Rádoby teorie na úvod bylo dost, tak teď prakticky. Který blázen napíše po odložení GP Ázerbájdžánu, že novým potenciálním začátkem sezony je GP Kanady o víkend později? Ano, jako titulek to vypadá pěkně a lidi to budou číst. A dá jim to, bohužel, falešnou naději.

Prostřednictvím situačních zpráv Světové zdravotnické organizace lze sledovat statistiky a trendy počtu nemocných a zesnulých v jednotlivých zemích. Ve středu 18. března minulý týden byl v Kanadě zaznamenán následující počet nakažených: 424 (a 1 mrtvý). V dalších dnech až do dneška se to vyvíjelo následovně: čtvrtek 569 (8), pátek 736 (9), sobota 846 (9), neděle 1048 (13), pondělí 1384 (19).

Sídlo týmů Ferrari a Alpha Tauri, Itálie, má na 60 tisíc nakažených a 5,5 tisíce mrtvých. První případ byl detekován na konci ledna. Tedy před třemi měsíci. V současné době v Itálii umírají stovky lidí denně a jsou detekovány tisíce nových případů.

Oproti tomu ázerbájdžánské Baku má 65 potvrzených případů a jednoho mrtvého. A odkládá velkou cenu. A za zmínku rozhodně stojí Anglie, protože tam sídlí 7 týmů formule 1. Od středy 18. března minulý týden je trend nakažených (mrtvých) následující: 1954 (55), 2630 (103), 3277 (144), 3983 (177), 5018 (233), 5687 (281). Britská opatření vedoucí ke zmírnění šíření pandemie jsou podle seriozního zpravodajství spíše laxní a kritická je schopnost místního zdravotnického systému zvládnout nápor něčeho podobného, co se děje právě například v Itálii.

Velká Británie je v časové posloupnosti přibližně měsíc za Itálií. Chceme-li tedy začít odhadovat, kdy by mohla formule 1 začít zase závodit, tak je nutné sledovat situaci primárně ve Velké Británii, stejně jako v Itálii a Švýcarsku. Nejde ani tak o depresivní sledování narůstajícího počtu nemocných a mrtvých, jako spíš vyhlídky na to, kdy budou moci stovky členů týmů z Británie, Itálie a Švýcarska odcestovat do zahraničí?

To je faktor, který určuje optimistický odhad. Lze si jej zjednodušit tím, kdy bude umožněno cestovat Čechům a Slovákům, například, protože v časové posloupnosti pandemie jsme před Británií. A to v režimu přeshraničních opatření ne nepodobným těm před více než 30 lety.

V pondělí v podvečer vydal nejvyšší šéf formule 1 Charles Carey prohlášení, ve kterém vyjádřil naději na start sezony 2020 někdy v průběhu léta. A že se ve zbytku roku odjede 15 až 18 velkých cen, byť by se mělo závodit třeba v prosinci. Objektivně to lze určit jako nejlepší scénář (best-case scenario). Je ale nutné jej redukovat o fakt, že formule 1 je veřejně obchodovatelná společnost na newyorské burze. Nefalešná optimistická prohlášení jsou tím pádem povinností majitelů F1 kvůli hodnotě akcií.

Když jsem na začátku textu zmínil obdiv k neuvěřitelné houževnatosti a improvizaci vedení formule 1, jsem přesvědčen, že právě to bude hrát klíčovou roli, jakmile bude jenom trochu možné mobilizovat týmy F1 v Anglii, Itálii, Švýcarsku a částečně Německu. Do míst, kde bude možné pořádat masové akce. Tomu pomůže přirozená vlastnost ekonomicky přežít tam, kam by chtěla formule 1 zavítat. Jinými slovy: ekonomika začne být čím dál víc silnějším argumentem. Ostatně proto musí Češi pořád jezdit do práce, pandemie-nepandemie.

Pokud by se do období “někdy v létě” až “konec roku” dokázalo poskládat alespoň osm velkých cen, což je spodní limit daný pravidly, pak má formule 1 naději. Rovná se: best-case scenario. Od srpna do poloviny prosince se nabízí 19 víkendů. Týmy formule 1 už neovlivní skladbu náhradního kalendáře, protože se vzdaly práva do toho mluvit. A když bude F1 vynalézavá a bude ochotna zkrátit velké ceny pouze na sobotu a neděli (formát zvažovaný daleko před pandemií), lze do těchto 19 víkendů takových 10 až 15 závodů (ve stylu NASCAR) vecpat. Nová doba přináší nové výzvy!

Toliko k optimismu (best-case scenario). Záleží hodně na vývoji situace v klíčových zemích a možnostech mezinárodního cestování, byť ve výjimečném režimu. A pokud by k němu došlo, není reálné se upínat k originální skladbě původního programu. Je nutné oddělit možné nové termíny a původně plánované lokality v těchto termínech. Stát se to v 80. letech, Bernie Ecclestone by to ještě dal. Ale dnes může být korporátní vynalézavost současného vedení F1 paradoxně velkou výhodou!

S nejhorším scénářem (worst-case-scenario), se není nutné příliš dlouho mazat: pesimista se racionálně připraví na to, že letos opravdovou velkou cenu v živém přenosu neuvidí.

K jakému bodu takto vymezeného intervalu se čtenář má v úmyslu mentálně uchýlit, je zcela na něm.

Diskuse k článku

Napsat komentář