Jak mohou skákající vozy ovlivnit piloty během závodu

Poskakování nové generace vozů formule 1 se stalo hlavním tématem před začátkem sezony 2022 poté, co se takzvaný ‚porpoising‘ objevil během předsezonních testů v Barceloně. Jak to ale bude fungovat v závodech? Pár jezdců se k tomu vyjádřilo.

Štítky: 2022 Pravidla Zveřejněno 19. 03 2022 — Vašek Štěpánek

Porpoising se stal regulérní součástí moderní formule 1. Skákající vozy se objevily už během první série předsezonních testů ve Španělsku a v Bahrajnu tento problém pokračoval. Hned několik jezdců diskutovalo, jak se nežádoucí jev projeví při závodní vzdálenosti.

K houpání monopostů dochází hlavně proto, že se od letošní sezony drtivá většina přítlaku generuje od podlahy vozů (ground efekt). Do minulého roku se přítlak generoval přes velmi efektivní přední i zadní křídlo.

Ground efekt je však natolik silný, že vůz se doslova dotkne vozovky, což jej odrazí a následně se nové formule opět přisají k závodní trati. Problém však představuje velká frekvence této vývojové filosofie a v ve finále se zdá, že auto poskakuje.

Některé týmy porpoisingem trpí méně a jiné zase více. Například McLaren patří mezi týmy, které poskakování aut dokázaly minimalizovat, ale tovární Mercedes kvůli svému agresivnímu monopostu W13 skákáním trpí zase nejvíce.

Někteří se poskakováním neznepokojují

Bahrajn je velmi hrbolatá trať, která by podle všeho měla efekt poskakování ještě umocnit, co to udělá s monoposty a samotnými vozy během závodu? Valtteri Bottas zanechává chladnou hlavu a emoce kolem porpoisingu mírní.

„Pro mě to není moc velký rozdíl. Ano, auta jsou o něco tužší. Určitě to bude během závodu všechno trochu hrbolatější, ale neřekl bych, že je to ten největší problém, na který bych se měl aktuálně soustředit,“ prohlásil pilot Alfy Romeo.

S Bottasovým názorem souhlasí také Esteban Ocon. Pilot Alpinu přiznal problémy během testů v Barceloně. V bahrajnské poušti se však situace u Francouzů rapidně zlepšila a podle Ocona se Alpine musí soustředit spíše na zlepšení spolehlivosti.

Bude ovlivněna spolehlivost?

Když už jsme naťukli spolehlivost Alpinu, Mick Schumacher se obává, že právě spolehlivost by mohla být poskakováním vozů ovlivněna, minimálně zkraje sezony. „Řekl bych, že porpoising se nedá kompletně odstranit.

Bude to spíše o tom se naučit s tímto jevem pracovat. Kdyby to šlo bezpečně vymýtit, už to týmy udělají. Problém tady ale představuje spolehlivost. Kvůli větším zásahům do podlahy by se pak mohla zhoršit spolehlivost.

Dost možná uvidíme hlavně na začátku sezony několik odstoupení kvůli poskakování. Myslím, že v Džiddě nebo Baku bychom něco takového mohli vidět. Uvidíme, jak na to budou nová auta reagovat,“ popsal své obavy Schumacher.

Fyzické komplikace?

Charles Leclerc do diskuze přivedl další možný problém, a to fyzické potíže. „Já osobně si na ono skákání zvykám, ale je pravda, že mě po testech bolely záda. Časem si na to zvykneme, ze začátku se na bolavá záda ale musíme připravit.

Porpoising je ale náhodný. Několikrát se mi při delších jízdách stalo, že jsem v jednom kole docela hodně skákal, ale v dalším ne. Bude to zajímavé a my piloti musíme tyto náhodné skoky předvídat,“ přiznal pilot Ferrari.

Hledání kompromisů

„Asi bychom se měli všichni zaměřit na hledání kompromisů. Poskakování se pravděpodobně lehce nezbavíme, a tak musíme hledat jinou cestu. Myslím si, že jedním ze způsobů jsou experimenty v nastavení.

Bude to velmi zajímavé, auta jsou tuhá a řídí se o něco hůř než v minulosti, pokud to má ale pomoc lepšímu závodění a vyrovnanějšímu poli, je to správný krok a my si na to časem zvykneme,“ sdílel svůj názor Vettel.