Jak moc je Haas vozem Ferrari a proč se soupeři zlobí

Pro svět formule 1 je to typický jev: jakmile se někomu daří, musí v tom být něco podezřelého! Tím spíš, jedná-li se o tým, který má odjeto 4,5 % závodů co Ferrari, 5,1 % závodů co McLaren nebo pětinu závodů co Force India. Takový tým nemůže, ba NESMÍ mít lepší výsledky než Williams nebo McLaren. Americký tým Haas je tak terčem podezření, zloby a nevyhnutelné žárlivosti.

Štítky: Ferrari Haas Pravidla Zveřejněno 30. 03 2018 — Tomáš Richtr

Jsou ale tyto emoce opodstatněné? A je něco, co dělá Haas špatně?

Především si položme otázku, co si Haas musí konstruovat a vyrábět sám? Jsou to položky uvedené ve Sportovních pravidel v Příloze 6 (Listed Parts). A není jich vlastně ani moc. Jedná se o monokok (survival cell) – onen ‘kajak, který zůstává očesaný od všeho možného, když dojde k veliké havárii. Dále pak přední nárazovou strukturu, ochrannou strukturu v případě převrácení a ‘bodywork’, což jsou vlastně všechny ty nezbytné ‘ozdoby’ na monokoku: spojlery, bočnice, difuzor, podlaha – neboli karoserie. Toť vše.

Cokoli jiného si můžete koupit od svého soupeře, ať je jím Ferrari nebo Mercedes, včetně pohonných jednotek, převodovky, zavěšení, spojky…

Pokud se tým pohybuje v takto definovaném rámci pravidel, není nejmenší opodstatnění pro to, aby se na něj soupeři zlobili. Je nutné dodat, že položky (Listed Parts) nemusí navrhovat a vyrábět přímo tým samotný, může si návrh i výrobu objednat u jiné firmy. Intelektuální vlastnictví ale musí být exkluzivně zachováno v rámci tohoto dodavatelského vztahu a nesmí být propůjčeno jinam. Jinými slovy jedna externí firma nemůže podle stejné kuchařky dodávat monokok dvěma různým týmům.


Soupeři, jmenovitě Force India a McLaren, se zlobí, protože jsou přesvědčeni, že letošní Haas VF-18 je postaveno na základu loňského Ferrari SF70H. Základ, který je uveden na seznamu Listed Parts. Pokud by to byla pravda, tak držitelem intelektuálního vlastnictví je Ferrari a to nesmí toto vlastnictví pustit dál po celou dobu, kdy se účastní ve formuli 1. Neobstojí tedy argument, že letošní Ferrari SF71H je jiné než letošní Haas VF-18.

FIA: Vztah Haas – Ferrari je naprosto v pořádku

Klíčovou otázkou tedy je, zda Haas skutečně vyrobil šasi a bodywork pro letošní VF-18 podle výkresů SF70H? A hlavně: jak to dokázat? Samotná podobnost pochopitelně nestačí a argumentovat jí samotnou je skoro směšné. Kopírovat vizuálně prostudované věci totiž zakázáno rozhodně není. Při technických přejímkách techničtí komisaři FIA neřeší, jestli je přední křídlo Haasu podobné tomu od Ferrari nebo ne. Řeší jen, zda křídlo samotné splňuje například rozměrové a zátěžové parametry.

“Haas si auto nestaví, Haas si auto kupuje. Samozřejmě, když nakupujete v Maranellu, to auto nemůže být špatné,” tvrdí šéf McLarenu Eric Boullier a technický ředitel Force Indie Andy Green dodává: “V rámci svého technického partnerství spolu musí komunikovat. Neříkejte mi, že si spolu nevyměňují důležité informace.”

Provozní šéf Force Indie Otmar Szafnauer nechápe, jak tak mladý tým může být tak rychlý: “Je správné, aby tým, který je ve formuli 1 pár let bez jakýchkoli zdrojů, může postavit auto… je to nějaké kouzlo? Jestli ano, chci kouzelnickou hůlku. Možná je to skutečně jejich auto, mám jen podezření… Jak můžete mít takové znalosti bez historie, správných nástrojů a lidí?”

Šéf McLarenu Eric Boullier současně přiznává: “Nemám žádné důkazy.”

Znáte ten pocit, když vás někdo bez důkazů obviňuje z podvádění? Přesně tak si připadá šéf týmu Haas Günther Steiner, který stěžovatele obviňuje z toho, že mluví “bez znalostí a inteligence”.

“Pokud vidí duchy a mají problémy, nikdo jim nebrání podat oficiální stížnost,” řekl Steiner. “Ukážu jim cestu k sídlu FIA. Pokud musíte nějak obhájit svou neschopnost, útok je asi nejlepším receptem. Někdo, kdo má dvakrát více peněz než my a je v pořadí za námi, by se měl zeptat sám sebe ‘Co tu děláme?‘. Ale když začnou mluvit, měli by mít argumenty, ne pouze dojmy.”

Haas VF-17 vlevo, Ferrari SF70H vpravo, rok 2017

Haas VF-18 vpravo, Ferrari SF71H vlevo, rok 2018

 

Diskuse k článku

Napsat komentář