Jak kalendář 2016 rozvrátí rodiny

Inženýři menších týmů projdou testem trpělivosti

Štítky: 2016 Zveřejněno 5. 10 2015 — Lukáš Štěrovský

Kalendář pro rok 2016, obsahující dvacet jedna závodů a hned šest podniků, které od předcházející grand prix dělí pouhý týden, bude náročný hlavně pro zaměstnance a mechaniky menších týmů. Ti totiž oproti členům větších stájí musejí zastat i několik pracovních pozic současně.

Pro velké týmy, respektive jejich mechaniky, není nový kalendář závažný problém. Stáje jako Mercedes či Ferrari disponují několika skupinami zaměstnanců, přičemž každá taková skupina se zaměřuje na jinou činnost práce. Mechanici po závodě rozloží vůz na součástky, které jsou přepraveny do továrny. Tam je další skupina pracovníků převezme, vybalí a rozveze do jednotlivých oddělení fabriky. A to ještě během nedělní noci nebo pondělního rána, zatímco tým mechaniků, který byl na grand prix, užívá zaslouženého odpočinku.

Po jednom týdnu (v případě klasické, dvoutýdenní pauzy mezi závody), kdy jsou komponenty v továrně testovány, opravovány a eventuálně nahrazovány, jsou tito mechanici zavolání zpět, aby vůz zkompletovali z bezchybně připravených součástí. Jakmile tak učiní, monopost je předán pracovníkům, kteří odpovídají za jeho odeslání do dějiště závodu. Mechanici si užijí ještě pár dní volna, než odletí do dějiště další grand prix, kde na ně již čekají bezvadně připravené boxy i s vozy.

Jenže u menších týmů je situace mnohem drastičtější. Výjimkou není ani následující scénář: mechanici v neděli odstrojí vůz a ihned nasedají na letadlo, aby během pondělního dne byli připraveni v továrně. Tam čekají na nákladní vozy s díly, které sami po skončení závodu museli naložit.

Poté, co kamiony dorazí, začíná opačný proces. Mechanici případně odstrojí vůz na ještě menší díly, vše vyloží a doručí do konkrétních oddělení továrny. Jelikož jsou jediní, kdo je schopen adekvátně manipulovat s mechanickými prvky vozu, zůstávají v továrně po celý týden, kdy jsou jednotlivé komponenty testovány, případně opravovány a zkoušeny na voze. Posléze jsou díly vráceny mechanikům, kteří musejí monopost zkompletovat na další závod – jedná se o pomalou a náročnou práci, jelikož počet členů v týmu je samozřejmě menší než u velkých stájí.

Podle toho, jak pro Autosport popsal nejmenovaný mechanik, který má zkušenosti s prací u malých i velkých týmů, si lze snadno představit, jak drasticky musí působit kalendář pro sezónu 2016 na zaměstnance menších týmů, jejich blízké a jejich rodiny.

Diskuse k článku

Napsat komentář