Jak Hülkenberg přežil jako jediný ze své generace

Nico Hülkenberg patří k současným veteránům F1. Po Lewisi Hamiltonovi a Fernandu Alonsovi je nejstarším pilotem ve startovním poli.

Štítky: Nico Hülkenberg Zveřejněno 25. 02 2025 — Dominik Kovář

Je to již 15 let od chvíle, kdy se mladý Nico Hülkenberg dočkal své premiéry v F1. Vítěz šampionátu GP2 (dřívější obdoba F2) z roku 2009 patřil k největším talentům své doby, což ukázal již při své první sezóně s Williamsem, když v GP Brazílie získal nečekaně pole position. Píše se rok 2025 a Nico Hülkenberg je stále pilotem F1.

Ano, 37-letý Němec byl již v podstatě oběma nohama venku z F1, když na konci roku 2019 přišel o své místo v Renaultu. Málokdo čekal, že se v pokročilém věku do F1 vrátí. Po několika “covidových” zastoupeních za nemocné piloty v letech 2020 (Racing Point) a 2022 (Aston Martin) se Hülkenberg vrátil na plný úvazek před dvěma lety s Haasem.

Hülkenbergův návrat byl předmětem diskuzí. Neměli by radši dostat šanci mladí talenti? Inu, Haas to tak zkoušel s Nikitou Mazepinem a Mickem Schumacherem. Americké stáji se ale osvědčila zkušenost v podobě Kevina Magnussena a tak pro rok 2023 do týmu povolal dalšího zkušeného mazáka. A znovu se jim to vyplatilo.

Po dvou letech v Haasu podepsal Hülkenberg dvouletou smlouvu se Sauberem, což znamená, že v příštím roce bude součástí továrního týmu Audi. Naprosto zaslouženě. Možná trochu překvapivě je tak Hülkenberg posledním “přeživším” z pilotů, kteří do F1 vstoupili na začátku uplynulé dekády.

Mezi tyto piloty mimo německého závodníka patří Daniel Ricciardo, Sergio Pérez nebo Valtteri Bottas. Ano, v rámci věku bychom do této kategorie mohli zařadit ještě Lewise Hamiltona, nicméně ten si svou premiéru v F1 odbyl již v roce 2007.

Všichni zmínění piloti (tedy kromě Hamiltona) naposledy závodili v minulém roce s tím, že jejich budoucnost je nejistá. Hülkenberg je z této skupiny statisticky nejméně úspěšným pilotem. Je však živoucím důkazem toho, že statistiky (obzvlášť v F1) neodhalují celou pravdu.

Samotný Hülkenberg se nad svou dlouhověkostí zamyslel a došel k následujícímu zjištění: “Všechno je to o dynamice ve F1, všechno je to o tom, jak fungujete s týmem a jak jste konkurenceschopní. Nakonec jde o to přinášet výsledky, přinášet hodnotu týmu a myslím si, že návrat (s Haasem) v roce 2023 včetně roku minulého byl velmi pozitivní a úspěšný.”

“Dalo mi to novou příležitost a smlouvu se Sauberem a příští rok s Audi. Zažil jsem teď opravdu skvělé časy, užil jsem si to pravděpodobně víc než kdy předtím ve formuli 1 – ještě víc, než ve svém prvním stintu. Cítím to, miluji to, žiji to,” dodal Hülkenberg.