Jak funguje systém elektronických brzd

V letošním roce je jednou z technických novinek elektronika zasahující do činnosti zadních brzd. Pojďme si vysvětlit, jak tento systém pracuje.

Štítky: Brzdy Technika Zveřejněno 3. 06 2014 — Jan Pastorek

V letošním roce je jednou z technických novinek elektronika zasahující do činnosti zadních brzd. Pojďme si vysvětlit, jak tento systém pracuje.

Zatímco přední brzdy zůstaly ve srovnání s předchozím rokem prakticky beze změny, pro ty zadní se letos začala používat řada nových termínů díky tomu, že do jejich práce zasahuje elektronika.

Důvod, proč už je nemá na povel jen jezdec, se skrývá v dvakrát výkonnějším (120 vs. 60 kW) systému na rekuperaci kinetické energie (KERS). Ten ukládá získanou energii do baterií, přičemž je na jedné straně omezené množství energie, kterou smí systém během jednoho kola rekuperovat, na straně druhé by bateriím škodilo přebíjení.

Z toho vyplývá, že KERS není na zadní nápravě aktivní nepřetržitě, jen v určitých chvílích. Svým způsobem funguje jako brzdy, auto zpomaluje, takže se o tuto činnost dělí s normálními brzdami. A protože je letos systém tak výkonný, pomáhá s rozložením brzdného účinku mezi KERS a brzdy elektronika.

To ovšem neznamená, že by bylo možné zadní brzdy označit za čistě elektronické (brake by wire), protože stejně jako ty přední jsou ovládány hydraulickým okruhem, který má na povel jezdec prostřednictvím brzdového pedálu. Elektronika jen v závislosti na možnostech dobíjení baterií určuje, jak si práci při zpomalování zadních kol rozdělí hydraulické brzdy a KERS. Takže se nemůže stát, že by v případě poruchy elektroniky jezdec zcela přišel o brzdění na zadní nápravě.

Diskuse k článku

Napsat komentář