Jak funguje proudění vzduchu kolem pneumatik?
Aerodynamika je jedním z klíčových prvků monopostu, rozhodujících o jeho úspěchu či neúspěchu. Pojďme se krátce podívat na to, jaký vliv má proudění vzduchu ve specifické oblasti – kolem pneumatik. Pokud vezmeme kolo monopostu zcela samostatně, pak zjistíme, že pneumatika se pokouší otáčet v horní části proudu vzduchu, ale přítlak vozu ji tlačí na vozovku. Takže vzduch…
Aerodynamika je jedním z klíčových prvků monopostu, rozhodujících o jeho úspěchu či neúspěchu. Pojďme se krátce podívat na to, jaký vliv má proudění vzduchu ve specifické oblasti – kolem pneumatik.
Pokud vezmeme kolo monopostu zcela samostatně, pak zjistíme, že pneumatika se pokouší otáčet v horní části proudu vzduchu, ale přítlak vozu ji tlačí na vozovku. Takže vzduch se posouvá po stranách kontaktní plochy pneumatiky a vozovky.
“Proudění vzduchu je posunuto kolem bočnic pneumatiky až přibližně (pokud se podíváme na levou přední gumu zvenčí) do polohy ’10 hodin,” popisuje bývalý konstruktér F1 Gary Anderson. “Proud vzduchu navíc zrychluje na vrcholku kola a v podstatě pracuje jako obrácené křídlo, které se snaží pneumatiku nadzvednout ze země.”
Vzduch, který narazí na přední část pneumatiky, se snaží dostat zpět do oblasti s nízkým tlakem za tím samým kolem. To znamená, že každá aerodynamická komponenta na voze – jako přední křídlo, náběžná hrana bočnic v přední části vozu, difuzor, zadní křídlo a bočnice zadního křídla – ovlivní celkové proudění vzduchu.
Proto je k vidění tak intenzivní vývoj v oblasti bočnic předního a zadního křídla. Pokud tým zvládne proudění vzduchu v těchto oblastech lépe, umožní to přednímu a zadnímu křídlu spolupracovat soustavně. Taktéž to sníží odpor vytvářený koly a pneumatikami, což vylepší maximální rychlost.
Kola a pneumatiky na voze F1 jsou zodpovědné až za 35 % odporu, který vůz vytváří. Proto jsou například vozy specifikace LMP1 (sportovní prototypy používané ve vytrvalostních závodech) tak rychlé na rovinkách – díky krytým kolům jsou aerodynamicky mnohem efektivnější.
Diskuse k článku