Jak FIA (ne)trestá vytlačení soupeře mimo trať – nejpozoruhodnější případy poslední doby

Velkým tématem je od neděle manévr Maxe Verstappena během obrany před Lewisem Hamiltonem, kdy se oba závodníci dostali mimo trať. FIA incident zaznamenala, ale trest nepřišel, což je nejspíš správné rozhodnutí. V minulosti ale byly podobné manévry převážně penalizovány, o jaké situace šlo a jaký byl trest? To popisuje následující článek.

Štítky: FIA Historie Pravidla Zveřejněno 20. 11 2021 — Vašek Štěpánek

Verstappen VS Hamilton, GP Sao Paula 2021 – bez trestu

Ve 48. kole Velké ceny Sao Paula čelil Verstappen těžkému útoku od svého soupeře v mistrovství světa. Hamilton byl v nájezdu do zatáčky číslo 4 před pilotem Red Bullu, ten ale brzdil o něco déle, nedobrzdil do zatáčky a oba závodníci byli nuceni vyjet mimo trať.

FIA vzniklou situaci zaznamenala. Ředitel závodů Michael Masi se ale rozhodl netrestat a počínání obou závodníků nezval ‚tvrdým závoděním‘. Mercedes se ale po zveřejnění záběrů z Verstappenova vozu dožadoval opětovného přezkoumání. Návrh byl ale před GP Kataru zamítnut.

Verstappen VS Hamilton, GP Itálie 2021 – penalizace tří míst

Velmi ikonický obrázek vzájemného boje mezi Verstappenem a Hamiltonem vznikl letos na italské Monze. Oba závodníci spolu bojovali o pozici v první a velmi úzké šikaně. Pilot Mercedesu zvolil vnitřní stranu, Verstappen jel vnějškem.

Výsledkem byla kolize, která oba jezdce vyřadila ze závodu. Brit dal svému soupeři málo místa a Verstappen pro změnu svůj útok nevzdal. Sportovní komisaři nakonec z havárie obvinili Maxe Verstappena, který nebyl dostatečně vpředu a neměl tudíž ‚právo závodit‘ – jak FIA sama nazvala. Výsledkem byla třímístná penalizace pro nadcházející GP v Rusku.

Hamilton VS Verstappen, GP Británie 2021 – penalizace 10 sekund

První velká konfrontace mezi kandidáty na titul v letošní sezoně… Lewis Hamilton se v prvním kole GP Velké Británie tlačil do zatáčky Copse a chtěl podjet svého rivala. Max Verstappen ale neuhnul, neměl ani moc kam, a došlo k prvnímu incidentu mezi oběma závodníky.

Pilot Red Bullu byl okamžitě ze hry, Hamilton dostal penalizaci 10 sekund. Domácímu hrdinovi ale pomohla červená vlajka a Safety Car – tím se Hamilton opět dostal do hry a následně před domácím publikem vyhrál, což vedení Red Bullu pořádně rozčarovalo.

Russell VS Sainz, Sprint na GP Británie 2021 – penalizace tří míst

Pilot Williamsu v úvodním kole prvního sprintu v Anglii bojoval s Carlosem Sainzem. Russell ale najel pozdě do zatáčky, probrzdil a neprojel zatáčku ideálně. Kvůli tomu musel pilot Scuderie vyjet mimo trať a ztratil tím několik pozic.

Sportovní komisaři měli jasno a z incidentu obvinili George Russella. Mladý Brit poté obdržel trest v podobě poklesu tří míst na startu pro hlavní závod v neděli. Situace byla o to bolestivější, neboť se Russell se svým slabým Williamsem v páteční kvalifikaci umístil na osmém místě.

Norris VS Pérez, GP Rakouska 2021 – penalizace 5 sekund

Lando Norris na rakouském Red Bull Ringu obdržel pětisekundovou penalizaci za vytlačení Sergia Péreze mimo trať. Mexičan byl ve čtvrté zatáčce na vnějšku, pilot McLarenu ale do zatáčky najel pozdě a byl nucen vytlačit svého soupeře z trati.

Pérez následně ztratil několik pozic, Norris pro změnu obdržel penalizaci. Pilota McLarenu ale penalizace zase tolik mrzet nemusela. Díky solidní rychlosti svého monopostu si i přes penalizaci dojel pro třetí stupně vítězů v letošní sezoně.

Hamilton VS Albon, GP Rakouska 2020 – penalizace 5 sekund

Téměř stejný incident, který jsme letos viděli mezi Norrisem a Pérezem se na té samé trati stal před rokem mezi Hamiltonem a Albonem. Pilot Mercedesu brzdil později do zatáčky číslo 4 a vytlačil Albona mimo trať. Thajec ale doplatil na sjeté pole dohromady, o které se před tím postaral výjezd Safety Caru.

Pilot Red Bull se ze třetího místa propadl na úplný chvost a závod nakonec nedokončil. Brit ale dostal pětisekundovou penalizaci, která ho stála stupně vítězů. V závěrečných kolech se k Hamiltonovi totiž přiblížil Norris, který si tak mohl poprvé v kariéře vychutnat přichuť šampaňského.

Verstappen VS Leclerc, GP Rakouska 2019 – bez trestu

Charles Leclerc byl celý závod na rakouském Red Bull Ringu ve vedení. V závěrečných kolech se ale na pilota Ferrari dotáhl Max Verstappen. Nizozemec chtěl ale domácímu Red Bullu dopřát kýžené vítězství.

Verstappen proto svého soupeře drze předjel v nájezdu do třetí zatáčky, kde mladého Monačana doslova odpálkoval mimo trať. FIA incident ale netrestala a Red Bull se tak mohl radovat ze svého prvního vítězství s Hondou. Leclerc si na první triumf musel počkat až do Belgie, která se konala o dvě měsíce později.

Ricciardo VS Norris / Räikkönen, GP Francie 2019 – dvakrát penalizace 5 sekund

Australan sice dojel s Renaultem ve Francii na sedmém místě, po následných penalizacích se ale propadl na příčku 11. První trest přišel kvůli boji Ricciarda s Norrisem. Pilot Renaultu ve snaze ubránit svou pozici vytlačil svého soupeře a následně se nebezpečným manévrem vrátil zpět na trať.

Vzápětí se Ricciardo pokusil předjet Kimiho Räikkönena na Alfě Romeo. Bohužel, Australan zvolil nedovolený způsob předjetí. Ricciardo Icemana předjel v době, kdy byl za bílou čárou indikující limity tratě. FIA situaci prošetřila a udělila Ricciardovi další pětisekundovou penalizaci za získání nedovolené výhody.

Vettel VS Hamilton, GP Kanady 2019 – penalizace 5 sekund

Sebastian Vettel byl v Kanadě velmi blízko ukončení nadvlády Mercedesu, kterou německý tým na začátku roku 2019 bezesporu měl. Pilot Ferrari měl ale celý závod za zády Lewise Hamiltona, který byl očividně rychlejší.

Němec ale pod tlakem udělal malou chybu, vjel na trávník a následně se vrátil na závodní trať. Svým manévrem Vettel ‚zablokoval‘ cestu Lewisi Hamiltonovi. Sportovní komisaři jezdci Ferrari udělili penalizaci 5 sekund za nebezpečný návrat. Závod tak vyhrál Hamilton, zatímco Vettel neskrýval své rozčarování. Tento incident Vettelovi v žaludku leží možná i dodnes.

Rosberg VS Hamilton, GP Rakouska 2016 – penalizace 5 sekund

Jasná dominance jednoho týmu a boj mezi kolegy má svá rizika – vzájemné kolize, kterých bylo mezi Rosbergem a Hamiltonem poměrně dost. Poslední byl ale incident z Red Bull Ringu v roce 2016, kdy oba jezdci bojovali o vítězství.

V nájezdu do třetí zatáčky Rosberg úmyslně nezatočil a vytlačil svého kolegu mimo trať. Lewis Hamilton se ale nevzdal a bojoval s kolegou i v únikové zóně. Výsledkem ale byla další nežádoucí kolize mezi jezdci Mercedesu. Brit vyvázl bez poškození, ale Rosberg přišel o přední křídlo.

Němce následně předjeli ještě Räikkönen s Verstappenem… a aby toho nebylo málo, Rosberg za svůj manévr dostal od sportovních komisařů ještě dodatečnou penalizaci 5 sekund. Ve finálních výsledcích ale k další změně nedošlo, neboť Rosberg měl i přes incident solidní náskok na pátého v cíli.