Automobilist.com

Jak Ferrari pro Bahrajn zrychlilo a co sebralo Leclercovi vítězství

Práce s pneumatikami a chlazení motoru jsou dva faktory, který měly vliv na výraznou změnu výkonu Ferrari mezi závody v Austrálii a Bahrajnu.

Štítky: Charles Leclerc Pneumatiky Pohonné jednotky Zveřejněno 6. 04 2019 — Tomáš Richtr

Zlepšený výkon ale přeci jen na vítězství nestačil. Charles Leclerc si počínal suverénně do doby, než došlo ke zkratu v kontrolní jednotce systému vstřikování paliva. To vyřadilo z funkce jeden z válců spalovacího motoru. Výrazně nižší výkon spalovacího motoru měl pak za následek odstranění horkého motorgenerátoru MGU-H z provozu.

Pomalejší Leclercovo auto znamenalo, že na rovinkách trávil delší čas na maximálním plynu. Navzdory nižšímu výkonu motoru to paradoxně zvedlo jeho spotřebu, takže safety car v závěru závodu přišel velmi vhod.

Porucha motor nijak nepoškodila, takže bude v tisícím závodě historie F1 GP Číny nasazen znovu.

Pravé důvody zlepšeného výkonu Ferrari pro Bahrajn byly předmětem mnoha diskuzí. Příčiny jsou celkem dvě: pneumatiky a provozní teplota pohonné jednotky.

Pro letošní sezonu byly pro všechny závody nasazeny pneumatiky z užším běhounem, které byly vloni zkoušeny ve Španělsku, Anglii a Francii. Slabší pneumatiky mají s ohledem na menší množství gumové hmoty výhodu v tom, že se tolik nepřehřívají. Piloti tak mohou jezdit agresivněji. Nevýhodou pneumatik je náročnější úkol dostat je do provozní teploty. Právě s tím se Ferrari v Melbourne potýkalo, zatímco v Bahrajnu už takový problém nemělo. Navýšení přítlaku na předním křídle problém nevyřešilo, a auto to navíc jenom dále zpomalilo. Problém se správným zahřátím pneumatik hlásí všechny týmy napříč startovním polem s výjimkou Mercedesu.

Druhým problémem Ferrari v Austrálii byla obava o přehřátí motoru, nejspíše ve vztahu k rekuperačním systémům. Ferrari pak muselo své auto provozovat v režimu nižších teplot, což mělo vliv i na samotné spalování, které nebylo tak efektivní. To má zase vliv na vyšší spotřebu benzinu, což donutilo zejména Sebastiana Vettela jezdit s lehkou nohou na plynu a brzdách (lift and coast).

Velká cena Číny pro sobotu a neděli předpovídá teploty, které nepřesáhnou 20 stupňů Celsia. Na teplotu trati má velký vliv také sluneční svit, který ale podle předpovědi nedostane přes oblačnost možnost se příliš projevit. Jedná se o předpověď předčasnou a ještě se může výrazně změnit.

Diskuse k článku

Napsat komentář