Jak číst příběhy velké ceny skrze graf

První závod sezony v podobě Velké ceny Austrálie máme za sebou. Pojďme se na některé jeho zajímavé prvky podívat řečí grafu.

Štítky: GP Austrálie Zveřejněno 31. 03 2018 — GPF1.cz

Vodorovná osa reprezentuje jednotlivé okruhy závodu. Svislá osa pak sekundový rozestup na průměrnou hodnotu vítěze závodu, která je jakousi srovnávací základnou. Z grafu lze například nyní krásně vyčíst – a tím pochopit slova pilota Toro Rosso Brendona Hartleyho, který závod v Austrálii absolvoval doslova osamocen poté, kdy musel zajet do boxů hned na začátku pro nové pneumatiky a pak ještě jednou kvůli defektu. Jako Hartley je osamocená jeho modrá přerušovaná křivka v grafu.

Graf ve své úvodní fázi (oblast 1) ukazuje, že začátek závodu proběhl celkem klidně. Tmavě modrá přerušovaná čára patří Maxi Verstappenovi, která prozrazuje, jak se smykem v devátém kole propadl za Grosjeana, Ricciarda a Hülkenberga.

Světle žlutý a tmavě žlutý sloupec reprezentují virtuální a následně reální safety car. Oblast 2 ukazuje zastávky nešťastníků Kevina Magnussena a Romaina Grosjeana a s vyhlášením VSC pak řadu jejich soupeřů. Červená nepřerušovaná čára ukazuje, jak do boxů zajel také Sebastian Vettel sedm kol po Hamiltonovi. A zůstal před ním.

Oblast 3 znázorňuje dvě věci: jednak to, jak jsou Alonso, Verstappen, Hülkenberg a Bottas těsně pohromadě. Ale hlavně jak jmenovaná čtveřice rychle nabírá ztrátu na čelo startovního pole (oblast 4). A zbytek závodníků ve spodní polovině ještě víc. Ostatně tempo, jakým v úvodu grafu ujíždějí Hamilton, Vettel a Räikkönen a vzdalují se ostatním, je také strašidelné. Nesporně by tam s nimi byl také Bottas, nebýt jeho havárie v kvalifikaci. Nebýt Ricciardo zaseknutý za Grosjeanem v úvodu závodu, možná by vozy Red Bullu byly také vysoko. Jak naznačuje Ricciardova čára ve druhé polovině grafu, jak se Ricciardo drží těsně za Räikkönenem.

Na zelené Hamiltonově křivce v závěru závodu je krásně vidět, jak se ještě jednou pokusil o atak kolem 48. kola, ale pak už ve svém tempu polevil a na pokyn vedení týmu začal šetřit svůj motor.

Diskuse k článku

Napsat komentář