Jak chtěl Sylvester Stallone natočit film o formuli 1… a tvrdě narazil
Měl to být velký den pro Hollywood i formuli 1. Psal se 3. prosinec roku 1997, když herecká hvězda Sylvester Stallone oznámila, že se s majitelem komerčních práv královny motorsportu Berniem Ecclestonem dohodla na natočení filmu o F1. Vše nakonec ale skončilo úplně jinak.
Herec, známý hlavně díky sérii filmů o boxerovi Rockym, za kterou obdržel i Oscara, přiznal, že mu trvalo tři roky, než Ecclestona zpracoval, aby mu dovolil natočit snímek s prostým názvem Formula One. Ten měl Stallone produkovat a zahrát si i jednu z hlavních rolí.
„Box a automobilové závody byly odjakživa moje oblíbené sportovní disciplíny,“ tvrdil tehdy Stallone. „Už jsem měl možnost dostat na plátna box. A teď s pomocí Bernieho Ecclestona budeme mít k dispozici neuvěřitelné postřehy, které jsou nedílnou součástí tohoto rychlého sportu.“
Ecclestone měl samozřejmě svoje důvody, proč takový film schválil. Jeho velkou snahou bylo zvýšení popularity F1 v Americe, která tehdy v kalendáři chyběla. Už tehdy Ecclestone usiloval o městskou trať v Las Vegas, Orlandu nebo Chicagu. Nakonec dostal formuli 1 od roku 2000 na okruh do Indianapolis. Tam se ale i kvůli Grand Prix v roce 2005, do které odstartovalo pro problémy s pneumatikami Michelin jen šest vozů na konkurenční značce Bridgestone, moc neuchytila a celá tato sága skončila v roce 2007. Než se v roce 2012 objevil Austin…
Stallone, vědom si obrovského finančního přínosu, který film potenciálně nabízel (například z reklamních předmětů), pokračoval se studiem prostředí, často se během sezony 1998, objevoval na Grand Prix, aby nahlédl do zákulisí. Týmy ale nebyly moc sdílné a Ecclestonovi se údajně nelíbily návrhy až příliš naivního scénáře. To vše v době, kdy zbýval ani ne rok do plánovaného vydání filmu.
K němu nakonec ale nedošlo. Ecclestone se začal obávat, aby v případě nepovedeného snímku naopak formule 1 neztratila (hlavně) u amerického publika na prestiži, a tak dal od celého projektu ruce pryč.
„Omlouvám se všem fanouškům F1, ale tento sport řídí několik individuí, které mají svoje vlastní zájmy. Je to velmi formální prostředí, ve kterém je těžké skutečně někoho poznat,“ tvrdil tehdy herec.
Stallone ale práce na původně prvním fiktivním závodním filmu o F1 od dob uznávaného snímku Grand Prix z 60. let nezastavil. Narychlo se dohodl s vedením šampionátu amerických formulí CART a děj snímku zasadil převážně do jeho prostředí. „CART je mnohem více otevřený šampionát, což se odrazí ve filmu,“ radoval se Stallone.
Jenže předčasně, obavy Bernieho Ecclestona se ukázaly být oprávněné. Výsledný film spatřil světlo světa o dva roky později, než bylo původně plánováno, tedy v roce 2001, a hned sklidil negativní kritiku od odborníků i diváků, když získal sedm anti cen za nejhorší film roku. Snímek Driven (Formule!) nabízel podle recenzí naivní příběh, který se nevyhnul klišé a patosu, a platilo to o dění na dráze i mimo ni, což potvrdí snad každý, kdo jej viděl. Ani samotné závodění nebylo ztvárněno příliš přesvědčivě… jaký to kontrast třeba oproti snímku Le Mans ’66, který je v právě v kinech.
Pokud ale máte možnost, určitě se na film Formule i ve světle těchto informací klidně podívejte znova. Pro ukrácení dlouhých zimních večerů to až tak špatná volba není. Však jej koneckonců někteří diváci komentovali slovy: „Bylo to tak hloupý, až to nakonec bylo celkem dobrý…“
Diskuse k článku