Jak chce FIA zařídit, aby se mohlo závodit v extrémním dešti

Vodní tříšť, kterou současné vozy tvoří a která podstatně zhoršuje viditelnost na závodní dráze, je jeden z největších problémů moderní formule 1. Kvůli tomuto jevu takřka nelze závodit při intenzivním dešti. Mezinárodní automobilová federace proto pracuje na řešení.

Štítky: FIA Pravidla Technika Zveřejněno 25. 12 2022 — Lukáš Štěrovský

Závod v Belgii roku 2021 nebo loňská Velká cena Japonska, to jsou jen dva případy z nedávné doby, jejichž opakování se formule 1 chce vyhnout. „Sleduje nás tolik lidí, diváci platí vstupenky, týmy cestují po celém světě. Říct pak, že nemůžeme závodit, to od nás není příliš zodpovědné,“ ví dobře Nikolas Tombazis, technický šéf FIA pro monoposty.

Proto FIA navrhla jakousi obdobu blatníků, které by týmy musely na formule během mokrých závodů namontovat a které by snížily rozstřik vody za vozy. „Myslíme si, že to bude jen něco, co se použije při několika příležitostech ročně. Nechceme, aby to bylo tak, že pokaždé, když spadne kapka deště, tak najednou musíte namontovat tyto věci.

Jakmile budeme mít řešení, dostaneme se k tomu, abychom udělali několik prototypů a provozovali je na některých vozech a pokusili se to řádně vyhodnotit. Očekávám, že to bude možná padesátiprocentní zlepšení,“ dodává technik. Podle Tombazise budou mít týmy vždy dostatek času na namontování / demontování blatníků, např. při červených vlajkách, nepůjde o prvek, se kterým by bylo možno manipulovat během pit stopu.