Jak byl „naivní“ Damon Hill vyhozen z Williamsu, a pak nepodepsal s McLarenem

Damon Hill. Po smrti Ayrtona Senny v roce 1994 mu do klína spadla vůdčí role týmu, ale šéfové Frank Williams a Patrick Head v něj velkou důvěru neměli. Přesto jim Damon Hill získal titul mistra světa v sezoně 1996. Už ale bylo příliš pozdě. O jeho osudu bylo v té době rozhodnuto.

Štítky: Damon Hill Historie Williams Zveřejněno 17. 01 2021 — Vašek Štěpánek

Damon Hill bojoval o titul už v sezoně 1995, neúspěšně. Mistrem světa se tehdy stal podruhé Michael Schumacher. Následující rok byl ale už v Hillově režii, když dokázal vyhrát 8 z celkových 16 podniků. Šok přišel v závěru roku, kdy byl čerstvý šampion vyhozen ze svého týmu.

„Vítězství v Japonsku bylo velmi emotivní. Když jsem vystupoval z auta, věděl jsem, že je to naposledy, co závodím pro Williams. Nemohl jsem tomu uvěřit, jen jsem si říkal: ‚Jak může tento svět fungovat?'“ řekl Hill v rozhovoru pro Auto Motor und Sport.

„Tehdy jsem byl naivní. Dostával jsem špatné rady od lidí, které jsem zaměstnával, aby mi pomáhali, a tak jsem za to zaplatil.“ vzpomíná mistr světa z roku 1996. Patrick Head vzpomíná, že příčinou byly finanční nároky, stejně jako u Nigela Mansella. Ani s jedním se údajně nedalo rozumně komunikovat.

Damon Hill je nyní expertem televizním expertem přenosů F1. Podle svých slov mu tato práce výrazně pomohla pochopit, jak formule 1 funguje a co přesně se stalo ve Williamsu v jeho mistrovském roce.

„Myslím, že za to mohla nová smlouva o motorech. Williams přecházel na nové motory od BMW. Už nechtěli dále spolupracovat s Renaultem. K BMW ale také chtěli německého pilota. Řekl bych, že Heinz-Harald Frentzen v roce 1995 podepsal opci a následně se objevil Jacques Villenueve,“ pokračoval v rozhovoru Hill.

„Pro mě tak nezbylo v týmu místo. Ze smluv Frentzena a Villenueva se Frank Williams (tehdejší šéf týmu a také jeho zakladatel) už neměl jak dostat. Myslím, že se Frank pokusil ze smluv vyvázat, ale už nijak nemohl.“

Poté, co byl nově korunovaný mistr světa odejit z Williamsu, podepsal jednoletý kontrakt se středopolovým týmem Arrows. „Byl to jediný tým, který byl ochoten se mnou podepsat smlouvu pouze na jeden rok. Ostatní týmy chtěly alespoň dva roky.  Já v té době už přemýšlel strategicky a věděl jsem, že Adrian Newey bude od roku 1998 působit v McLarenu, tudíž jsem se tam chtěl dostat také.“ prozradil Hill. „Plán byl jasný. Půjdu na rok do týmu Arrows a pokud bude dobrý – skvěle, už tam jsem. Pokud ne, budu se snažit závodit pro McLaren.“

Hill doufal, že by mohl za tým, založený Brucem McLarenem, závodit. V jeho cestě za snem ale stála další překážka – Ron Dennis, tehdejší šéf týmu a velmi charizmatická osoba.

„Vypadalo to, že o mě má vedení McLarenu zájem. Poté přišla nabídka od Rona (Dennise), řekl mi, že si mě vyzkouší a pokud budu dobrý, zaplatí mi. Na to jsem reagoval: ‚Co? Vždyť jsem mistr světa!'“

Britský expert se domnívá, že Ronu Dennisovi šlo o to jej rozhodit. To se také stalo. Hill nabídku odmítl a tím ztratil naději bojovat o další tituly.

Svou kariéru zakončil Hill v roce 1999 v týmu Jordan, se kterým se mu podařilo vyhrát, dnes už legendární GP Belgie ’98. Ve svých 115 absolvovaných Velkých cenách jich mistr světa z roku 1996 vyhrál 22.

Klíčové závody Damona Hilla – dobré a špatné

+ Španělsko 1994

Hill vyhrál závod ve Španělsku poté, co se Schumacherův Benetton zasekl na pátém převodovém stupni. Šlo tedy o jednu ze šťastnějších výher, ale po smrti Ayrtona Senny o nic méně důležitou.

+ Japonsko 1994

Mistr světa popisuje tento závod jako „extrémní jízdu.“ Hill porazil Schumachera ve vzrušujícím závodě, který byl předčasně ukončen kvůli velkému množství vody na trati a silnému dešti. Šlo o napínavou bitvu na mokru, která podpořila tvrzení Hilla, že byl ve své době na podobné úrovni jako Schumacher.

+ Austrálie 1994

Říká se, že se člověk vybarví pod největším tlakem. V závodě rozhodujícím o titulu Hill držel pod tlakem Michaela Schumachera. Němec udělal chybu a vyjel mimo trať. Poté záměrně sestřelil svého rivala z Williamsu a získal svůj první titul.

+ Monako 1996

Hill předvedl jednu ze svých nejlepších jízd v ulicích Monte Carla. Jeho otec, Graham Hill, vyhrál na tomto okruhu pětkrát. Naděje na skvělý výsledek mu v polovině závodu zhatila porucha motoru.

+ Kanada 1996

„Damon má ohromnou rychlost,“ vyjádřil se Adrian Newey, tehdejší hlavní designér Williamsu. Hill to potvrdil v Kanadě roku 1996. Tehdy britský pilot závodil s časem. Byl na odlišné strategii a snažil se porazit pomalejšího Jacquese Villenuevea. To se mu nakonec povedlo.

– Německo 1995

Hill potřeboval vyhrát, aby smazal část bodového náskoku Schumachera. Pilot Williamsu se místo toho roztočil na začátku druhého kola.

– Itálie 1995

Hill neodhadl brzdný bod, když pronásledoval Schumachera a narazil do zadní část němcova Benettonu. Šlo o druhý vzájemný a zbytečný kontakt mezi aspiranty na titul. Ani jeden cíl závodu v Itálii neviděl.

– Japonsko 1995

Podle Hilla šlo o naprosté dno už tak špatného roku 1995. Během mokrého závodu na Suzuce vyjel pilot Williamsu dvakrát z trati během tří kol v zatáčce Spoon. Poslední hřebíček do rakve přibila vysoká rychlost v boxech.

– Španělsko 1996

Cíl promočeného závodu ve Španělsku Hill neviděl. Během prvních jedenácti kol se pozdější mistr světa 3x roztočil. Závod vyhrál Michael Schumacher. Bylo to první vítězství Němce u Ferrari.

– Itálie 1996

Hill měl svůj premiérový titul na dosah ruky. Nicméně, závod pro něj skončil předčasně, když ve svém Williamsu narazil do bariér.