Jak budou vypadat motory a samotné závodění v budoucnosti?

Nedávno došlo ke druhému zasedání FIA v roce 2022. Projednáváno bylo několik témat, samozřejmě došlo i na budoucnost pohonných jednotek a samotného závodění. Jak to v dohledné době může ve formuli 1 vypadat?

Štítky: 2026 Pohonné jednotky Zveřejněno 30. 04 2022 — Vašek Štěpánek

O budoucí podobizně motorů již existuje několik představ a reálných podkladů. Mezinárodní automobilová federace nyní představila několik základních bodů, které jsou pro budoucí generaci pohonných jednotek stěžejní.

  • Zachování podívané – Motory budou mít v roce 2026 velmi podobný výkon jako ty současné. I nadále budou využívány vysokootáčkové spalovací motory V6. Klíčové je, aby pohonné jednotky byly na stejné úrovni, čímž se zlepší show.
  • Ekologická udržitelnost – Pohonné jednotky pro rok 2026 budou zahrnovat zvýšení elektrické energie, a to až na 50 %. Dalším krokem bude navýšení podílu udržitelného paliva, letos je to 10 %, za čtyři roky to má být 100 %.
  • Finanční udržitelnost – Práce na definování a zlepšení finanční situace pokračuje i nadále. Cílem je snížit ekonomické náklady motorů a udržet špičkovou technologickou prezentaci týmů, což je jádrem samotné F1.
  • Lákadlo pro zájemce – Následující kroky budou zavedeny především kvůli přilákání nových účastníků sportu. Aktuální pravidla potenciálním zájemcům moc nenahrávají. Budoucnost by ale měla být jiná… že by příchod Audi a Porsche?

Před časem se také mluvilo o zcela nových monopostech. Pro rok 2026 je v plánu zavést další technické regule, které budou do značné míry vycházet z aktuální podobizny vozů s cílem opět zlepšit kvalitu závodění.

  • Omezit ‚špinavý‘ vzduch – Hlavní důvod, proč byla letošní pravidla zavedena byl ten, aby se vozy za sebou lépe pronásledovaly. Už teď je vidět, že nové regule skutečně přináší ovoce a v roce 2026 se má vliv špinavého vzduchu za vozem ještě snížit.
  • Zmenšit vozy – FIA má v plánu jasný cíl, chce zmenšit rozměry vozů, ty aktuální už spíše připomínají velké těžkopádné tramvaje. Za čtyři roky by mělo dojít ke zmenšení a navrátit monopostům F1 hbitost a rychlost.
  • Redukce váhy – Moderní vozy tloustnou a jsou čím dál těžší. FIA má v plánu zasáhnout a rapidně snížit váhu vozů, nebo ji postupně eliminovat. Před patnácti lety vážily monoposty F1 kolech 600 kilo, nyní je to téměř 900.
  • Vyrovnanost – V dohledné budoucnosti má dojít k další standardizaci nebo výrazně zlehčené struktuře dalších komponent. Materiál na tyto díly má být z recyklovaných a obnovitelných látek.
  • Bezpečnost – Pokračujícím trendem má být nadále zlepšování bezpečnostní úrovně. Této ‚problematice‘ mají pomoci nové, inovativní a propojené systémy.

I když se to na první pohled nemusí zdát, výše uvedené změny jsou doslova za rohem. Rok 2026 jako takový je sice ještě poměrně daleko, ale práce, kterou bude nová éra F1 vyžadovat už pomalu započala, minimálně snahou získat nové účastníky.