Jak bude Audi (a Porsche) v F1 fungovat?

Audi formálně potvrdilo dlouho očekávaný krok, tedy že se vydává do formule 1. Ale nezaznělo všechno, o čem se předpokládalo, že už je skoro zřejmou věcí. Navíc, druhá značka ze skupiny Volkswagen, Porsche, zatím o svém vstupu navzdory už několika plánovaným ohlášením nic formálně nepotvrdila. Co tedy víme a jak budou Audi (a potenciálně Porsche) ve formuli 1 fungovat?

Štítky: 2026 Audi Pohonné jednotky Porsche Zveřejněno 27. 08 2022 — Tomáš Richtr

Současná generace pohonných jednotek (V6 1.6l, MGU-H, MGU-K) skončí v roce 2025 a od roku 2026 bude nasazena nová specifikace se stávajícím V6 1.6l spalovacím motorem a podstatně silnějším MGU-K (kinetickým motorgenerátorem), přičemž MGU-H bude zrušen. To bylo formálně stvrzeno pravidly pro výrobce motorů F1.

A to umožnilo Audi oznámit svůj vstup do F1 jako dodavatel motorů právě od roku 2026.

Ale pro koho? To se ještě neví. Audi se rozhodne na konci tohoto roku. Ale má se obecně za to, že to bude švýcarská firma Sauber, který dnes v F1 závodí pod jménem Alfa Romeo. Však také Alfa Romeo promptně oznámila, že s firmou Sauber na konci roku končí (krok, kteří mnozí v zákulisí označili za dětinský, tedy učinit takové oznámení bezprostředně po prohlášení Audi o vstupu do F1). Sauber ale vlastní švédská firma Longbow Finance miliardáře (Švéda) Finna Rausinga, která se dříve nedohodla na kapitálovém vstupu Michaela Andrettiho. Od příštího roku tedy bude nejspíš zahájen proces majetkových vstupů a spolupráce. Do jaké hloubky dojde, to dnes nevíme.

Nové motory F1 pro rok 2026 odklepnuty. Takhle budou vypadat

Ačkoli nebyl formálně stvrzen, Red Bull nadále pracuje na ukotvení spolupráce s automobilkou Porsche. Předpokládalo se, že Audi a Porsche budou vyrábět společný motor F1. Ale nakonec tomu tak není. Po dlouhých úvahách bylo ale nakonec rozhodnuto o tom, že v rámci skupiny Volkswagen půjde o dva nezávislé vývojové programy motorů F1. Co všechno tyhle úvahy ovlivnilo, o tom se dá jen spekulovat. Ale je zřejmě, že kdyby jeden společný motor Audi/Porsche byl dodáván více než jednomu týmu, první u týmů by mohl být považován za ‘tovární’, a ten druhý už jen za ‘zákaznický’. Pokud by aliance Audi/Sauber byla továrním týmem, aliance Porsche/Red Bull už by se musela přizpůsobovat specifikům aliance první. A to je přesně to, co Red Bull nechce.

Rozdíly v nárocích a požadavcích jsou těmi hlavními, která podle Audi stojí za rozhodnutím oddělit vývojové programy motorů Audi a Porsche. Motor Audi bude vyvíjen a stavěn v německém Neuburgu na Dunaji, nedaleko vývojové centrály Audi v Ingolstadt (odsud narážka Audi, že se jedná o první motor F1 po více než dekádě, který pochází z německa – motory Mercedes jsou vyráběny v britském Brixworthu). Porsche se přidá k nově rozšířené továrně Red Bullu v britském Milton Keynes, kde má sídlo Red Bull Powertrains, motorářská divize dnes úzce spolupracující s Hondou.

Pozastavit se lze nad rozhodnutím Audi vstoupit do světa F1, ve které i nadále budou vozy pohánět spalovací motory, jejichž výrobu pro civilní auta chtějí automobilky ukončit. Ale podstatně silnější role elektrického motoru MGU-K s bateriemi a rozpočtové stropy. A jak uvedlo české zastoupení Audi, s vozy se spalovacími motory se ve skutečnosti tak rychle loučit nebude.

Pokud se některý ze stávajících dodavatelů rozhodne z F1 nevystoupit (Honda tak formálně učinila, ale zůstává nadále zapojena), bude mít sport pět továrních dodavatelů motorů: Ferrari, Mercedes, Renault, Audi a Porsche. S tím, že atraktivita ekonomické přijatelnosti může nalákat další dodavatele, přinejmenším Hondu, která už to sama připustila.

Jak by tedy mohla vypadát potenciální soupiska týmů a dodavatelů motorů v roce 2026? Do té doby ale zbývají čtyři roky a ve světě, zdaleka nejen tom formulovém nebo automobilním, se může ještě hodně odehrát – a tím pádem změnit.

Tým Motor
Ferrari Ferrari
Mercedes Mercdes
Alpine Renault
Sauber Audi
Red Bull Porsche
McLaren ?
AlphaTauri Porsche
Aston Martin Mercedes
Haas Ferrari
Williams ?