Jak Alpine přišel o Oscara Piastriho

Jedna z nejvíce vzrušujících kauz poslední doby je konečně rozřešena. Nezávislý právní panel u Mezinárodní automobilové federace rozhodl, že talentovaný mladík, šampion F3 a F2, Australan Oscar Piastri, má pro příští rok platnou smlouvu s McLarenem, a nikoli s týmem Alpine. Co se vlastně stalo?

Štítky: Alpine McLaren Oscar Piastri Zveřejněno 2. 09 2022 — Tomáš Richtr

Nyní už je zřejmé, že Alpine svou situaci zanedbal. Jakkoli si vyměnil s Oscarem Piastrim mnoho dokumentů, měl jednu jedinou platnou smlouvu: smlouvu na pozici náhradního pilota pro sezonu 2022. A to navzdory tomu, že s ním (a jeho manažerem Markem Webberem) řešil plán na další čtyři roky!

Týmy musí každou svou smlouvu založit do registru FIA. To proto, aby když dojde ke sporu, mohla FIA skrze panel nezávislých právníků (CDR = Contract Recognition Board) rozhodnout, kdo  má pravdu v případě sporů, jako byl ten mezi Alpinem, Piastrim a McLarenem.  Ale jedinou smlouvu, kterou nechal Alpine zaregistrovat, je ta na pozici rezervního pilota, s platnostní do konce roku 2022.

Alpine s Piastriho managementem v první polovině letošního roku řešil plán jeho angažmá. Problémem bylo, že právní oddělení Alpinu je nejspíš poddimenzované a neplnilo dohodnuté termíny (například pro zaslání dokumentů). To zlobilo Piastriho manažera Marka Webbera. Který se rozzlobil o to víc, že zmiňovaný čtyřletý plán měl v úmyslu poslat Piastriho do Williamsu (podobně jako tam letos jezdí pilot Red Bullu Alex Albon). A to na rok 2023 a potenciálně na rok 2024. To znamená, že by pro ‘tovární’ Alpine Piastri začal závodit až v roce 2025!

A to se jeho manažerovi Marku Webberovi nelíbilo. A tak začal shánět náhradní řešení.

https://soundcloud.com/tomrichtrf1/s-ludkem-stankem-o-formuli-1-tak-jak-jste-to-doposud-neslyseli

Náhradní řešení přišlo s McLarenem, který 4. července podepsal s Piastrim smlouvu na roky 2023 a 2024 (na rok 2023 smlouva na roli rezervního pilota, kdyby se McLarenu nepovedlo dohodnout se s Danielem Ricciardem na předčasném ukončení smlouvy). Není bez zajímavosti, že ještě týden po Piastriho podpisu smlouvy s McLarenem Daniel Ricciardo veřejně prohlašoval, jak je oddaný McLarenu – ale to je na jiný příběh.

Co je důležité, že dokumenty, které nelze chápat nijak vážněji než jako pracovní, a které Alpine posílal Piastrimu, a které popisovaly, co by Piastri měl nebo mohl pro Alpine dělat,  měl Alpine za zavazující. (Minimálně je prohlašoval za zavazující, když vyšlo najevo, že Piastri pro tým nebude příští rok pracovat – zda je měl za zavazující před tím, to není známo.)

Ale jak je zmíněno v úvodu, jedinou smlouvu, kterou nechal Alpine zaregistrovat u FIA, je smlouva rezervního pilota na sezonu 2022. A je úplně jedno, kolik dokumentů s návrhy ‘popisu práce’ si Alpine s Piastrim vyměnil. Jediná další smlouva, kterou FIA se jménem Piastri registruje, je smlouva s McLarenem na roky 2023 a 2024.

Případ vyřešen.

Alpine nyní musí zaplatit ‘soudní výlohy’. Náklady McLarenu jsou 230 tisíc liber, náklady Piastriho týmu jsou 120 tisíc liber, náklady právníků CRB se pohybují od 34 tisíc do 74 tisíc liber, a FIA si účtuje 16 tisíc liber. Dohromady tahle prohraná bitva přišla Alpine na zhruba 530 tisíc liber, tedy kolem 15 milionů korun!

Vydané náklady by se vyplatily pouze v případě, kdyby bylo rozhodnuto ve prospěch Alpinu a McLaren by musel Piastriho ze závazků vykoupit.

Nyní bude muset hledat nového pilota, se kterým se dostane k vytouženému vítězství ve velkých cenách F1.