Inflace a rozpočtový strop udusí vývojovou kreativitu a flexibilitu
Šéf týmu Mercedes Toto Wolff promluvil o výzvách, jakým týmy musely a musí při stavbě nových monopostů čelit. Problémem před letošní sezonou byly zejména finance – krize způsobená pandemií totiž dolehla i na formuli 1.
V letošním roce se navíc hodnota rozpočtového stropu snížila z loňských 145 milionů dolarů na 140 milionů. To v kombinaci s nejvyšší inflací ve Velké Británii, kde většina stájí sídlí, za posledních 30 let (aktuálně je její hodnota na 5,5 %) nutí týmy přijímat drastická opatření včetně snižování počtu zaměstnanců.
„Bylo velmi, velmi obtížné strukturovat společnost a organizaci správným způsobem, abychom splnili rozpočtový strop,“ přiznal šéf týmu Mercedes Toto Wolff. „Vysoká inflace navíc znamená, že nejsme schopni zvýšit výdělky a mzdy. To je nesmírně bolestivé.
Rovněž se musíte pečlivě rozhodovat, do jakých oblastí výzkumu budete investovat,“ naráží na nová technická pravidla. „V minulosti to bylo jednodušší, mohli jste zkusit různé možnosti. Dnes se musíte rozhodnout pro tu s největším potenciálem, a pak se do ní pustit. Pro velké týmy je to úplně jiný způsob fungování,“ přiznává.
Wolff se také obává nemožnosti nápravy, pokud se ukáže, že stáj zvolila u nového vozu špatný přístup. „Tlak, který na nás vyvíjí rozpočtový strop, velmi ztěžuje změnu základní koncepce auta. Vše z hlediska vývoje už je naplánováno včetně nákladů na tyto úpravy. Proto jsme z hlediska financí při vývoji vozu podstatně omezeni co do kreativity,“ vysvětluje.