Hülkenberg o přestupu do top týmu: Vždy chyběla poslední část skládačky
Přestože je Hülkenberg v paddocku velmi uznávaným jezdcem, tak se mu nikdy nepodařilo dostat se do špičkových stájí. V čem byl zakopaný pes?
Německý závodník za své působení ve formuli 1 vystřídal sedm týmů, ale nikdy nehájil barvy top stáje nebo továrního týmu. To se po dvanácti letech a 227 odjetých Grand Prix změní, jelikož Hülkenberg bude od sezony 2025 oblékat overal budoucího továrního týmu Audi (dnešní Sauber, pozn. red.).
Zatímco před 14 lety nastupoval jako zelenáč a musel se prosadit mezi dalšími sedmi krajany – Sebasitanem Vettelem v Red Bullu, Nicem Rosbergem a Michaelem Schumacherem v Mercedesu, Adrianem Sutilem ve Force Indii, Nickem Heidfeldem v Sauberu a Timem Glockem ve Virginu -, tak v uplynulé sezoně byl za 43 letým Fernandem Alonsem a čtyři roky mladším Lewisem Hamiltonem třetím nejstarším pilotem na startovním roštu a jediným zástupcem Německa.
Jaké byly roky u Haasu?
Poslední dvě sezony strávil rodák z Emmerichu v americké stáji, kde zejména v uplynulém ročníku svého týmového kolegu naprosto rozdrtil: “Byly to dva intenzivní roky a z mého pohledu dva dobré roky, které jsem si velmi užil.”
“Samozřejmě tam byla na začátku po tříleté pauze trochu nejistota: Kde stojím? Kde jsem? Jak to půjde? Ale na to jsme dostali rychle odpověď. A řekl bych, že rychlost tam byla okamžitě. Zkrátka mě velmi bavilo pracovat s týmem a opět usednout za volant. Okamžitě jsem to zpozoroval. Přinášelo to radost. Stali se mou rodinou.”
Jak by ohodnotil celkovou bilanci s Haasem? “Více než pozitivně,” nechal se slyšet Hülk, který přiznal, že nečekal, že by mohl u Haasu dostat místo: “Upřímně jsem nevěděl, co čekat. Tehdy, v roce 2022, měli opravdu těžký rok. V roce 2021 a 2022 to ze sportovní stránky nevypadalo vůbec dobře… a k tomu moje tříletá pauza. Neměl jsem žádná velká očekávání a ani jsem si nemyslel, že se z toho či onoho dostaneme, ale jednoduše: ‚Začněme pracovat, jezdit a pojďme růst a společně se probojovat.'”
Haas zažil letos jednu z nejlepších sezon, byť jej většina po předsezonních testech odepisovala na jasné poslední místo. Podle Hülkenberga stojí za zlepšením formy mnoho faktorů a rozhodnutí. Největší změnou je bezpochyby výměna šéfa stáje Günthera Steinera za Ayaa Komatsu, za jehož vedení se tam překopalo množství procesů a změnil styl managementu.
“Věřím, že se udělalo spoustu dobrých změn už předtím (než nastoupil Komatsu), na konci roku 2023 na základě tehdejších špatných výkonů. Tam už to začalo a samozřejmě se s Ayaem změní ještě některé věci v zimě 2024.”
Konečně tovární tým
Nikdo nečekal, že se Hülkenberg ještě vrátí, ale nejprve o sobě dal vědět skvělými výkony, když naskočil jako “super-sub” během koronavirové krize v roce 2020 do dvou závodů v Racing Pointu (dnešní Aston Martin), přičemž jak ve výroční velké ceně na Silverstone, tak v GP Eifelu bodoval, a o rok později jej pro úvodní dva podniky sezony opět vytáhl Lawrence Stroll poté, co onemocněl Sebastian Vettel.
Pak nebyla do konce sezony 2021 už o Hülkenbergovi ani zmínka, než jej Haas nečekaně oznámil jako týmového kolegu Kevina Magnussena. Že formule 1 dokáže napsat nečekané až šílené příběhy, je známé. Němec by o tom mohl na psat knihu – Nejdřív comeback, pak obrovské vzkříšení týmu a následně další nová šance s továrním týmem (Sauber bude od sezony 2026 továrním týmem Audi).
“Naprosto úžasný příběh. Úspěšný. Nikdy by mě to ani ve snu nenapadlo, nečekal bych to, nikdy bych na to ani nepomyslel,” pochvaluje si Hülkenberg, ale přiznal, že ho v minulosti závodění občas tolik nebavilo: “Ale abych byl upřímný, šel jsem do toho s relativně malými nebo téměř žádnými očekáváními – právě jsme o tom mluvili – ale jednoduše s: ‘Hele, teď jsem si zase prodloužil kariéru, jen si to užij, využij toho co nejvíc, nejlépe, jak je to možné.’ A já si jen myslím, že za ty dva roky jsem toho cítil hodně… Cítil jsem to. Prostě jsem si to opravdu užil, bavilo mě to. A ve formuli 1 tomu tak vždy nebylo.”
Jeho tehdejší špatné výkony byly důsledkem toho, že si to zkrátka neužíval na rozdíl od kapitoly u Haasu. Právě proto by si dříve ťukal na čelo, kdyby mu někdo řekl, že jej osloví tovární tým.
Byly jeho současné výkony výsledkem toho, že měl větší svobodu a byl vyspělejší? “Myslím si, že je to kombinace všeho. Zkrátka do sebe vše zapadlo. Ze začátku se na to někteří dívali skrz prsty a viděl jsem trochu skeptické obličeje, protože si samozřejmě mysleli: ‘Teď nabral Günther (Steiner) člověka, který byl tři roky v důchodu. Co to má být?’ Ale myslím si, že jsem tyto lidi dostal rychle na svou stranu. A pak jsem viděl: ‘On přeci jen umí jezdit, a šlapat na to, rychlost tam je.’”
V rozsáhlém rozhovoru pro portál Motorsport.com a další německá média, který probíhal před posledním závodem v Abú Dhabí, Hülkenberg uvedl, že tak silné pouto mezi ním a týmem nikdy předtím nezažil: “Pak tam vznikla dobrá chemie a dynamika, neuvěřitelně uvolněný týmový duch a pospolitost, což nám přinášelo radost a velmi rychle to narostlo. Proto to zaklaplo. Mě osobně to vyhovuje. Moje soukromé prostředí a tým, který mám na trati, je velmi dobrý a silnější než kdy předtím. A jak jsem řekl, myslím, že ozubená kola do sebe prostě zapadají. A to nakonec pomáhá pilotovi předvést svůj výkon.”
Oproti Haasu bude mít v Sauberu, coby tovární stáji, jinou zátěž. Očekává, že na simulátorech stráví více času, “ale obecně si ze své zkušenosti říkám: Kdykoli měníte tým, tak máte samozřejmě mnohem víc práce. Protože s novým týmem je samozřejmě vždy co objevovat a vy se to od nich učíte a pak můžete vnést svůj příspěvek nebo to, co byste chtěli změnit. To je normální. A samozřejmě na začátku je toho v prvních měsících mnohem více.”
Jak se liší nynější Sauber od toho, za který jezdil před 11 lety? “Ještě nevím. Nemůžu to říct, protože jsem tam ještě opravdu nebyl. Zvenčí je tam ještě pár lidí, kteří tam tehdy byli. Ale myslím si, že 80% jich je nových, nové tváře, noví lidé. Ale vždy je to těžké, když nevidíte za oponu.”
Došlo také na otázku, jak jej ovlivňují mocenské boje uvnitř koncernu Volkwagen. Mluvilo se o tom, že zejména předseda představenstva koncertu, potažmo Audi, Gernot Döllner se snaží dávat ruce pryč od projektu automobilky v F1. Hülkenberg prozradil, že o žádných problémech uvnitř koncernu neví, protože média nijak důkladně nesleduje a o budoucnost čtyř kruhů v královně motorsportu se nebojí: “Myslím, že je vše v pořádku. Všechno je pojištěné. Poprvé jsem Gernota osobně potkal, když byl v Kataru, a neměl jsem špatný pocit. Věřím, že je vše nastaveno, tak jak má být, a projekt bude pokračovat.”
Proč se nikdy nedostal do top týmu?
Není tajemstvím, že byl před deseti lety krůček od podpisu smlouvy s Ferrari, v posledních letech byl zase spojovaný s kokpitem u Red Bullu. Proč k tomu ale nikdy nedošlo? “Protože na konci vždy tak nějak chyběly drobnosti a poslední část skládačky… Tak jednoduché to je. Není hotovo, dokud není opravdu hotovo a podepsáno. A věřím, že jsem tomu byl částečně opravdu velmi blízko. Ale holt se to nepočítá, když to nepodepíše druhá strana. Proto bychom mohli mluvit dlouho o tom, jak blízko jsem byl či nebyl, nakonec to nehraje žádnou roli. Vždycky něco chybělo.”
Stačilo málo a Hülkenberg mohl jezdit ve Ferrari. Překazil to Alonso?