Rozhovor: Red Bull věří v silnou druhou půlku sezony

Rozhovor se šéfem Red Bullu o motorech, Adrianu Neweyovi, jezdcích...

Štítky: Christian Horner Rozhovor Zveřejněno 21. 05 2017 — Pavel Fabry

Red Bull Racing přivezl do Barcelony obrovský balík nových dílů z vývoje, které fungovaly překvapivě dobře. V závodě však Red Bull nestačil na Mercedes i Ferrari, díky smůle soupeřů se však Daniel Ricciardo letos poprvé dostal na pódium.

Otázka: Christiane, ve Španělsku Red Bull Racing nasadil na auto první velký balík nových dílů z vývoje. Bylo to na straně šasi, takže se jednalo o příspěvek týmu. Na straně motoru se očekává, že Renault s něčím přijde v létě. Byl jste s příspěvkem týmu spokojen?

Christian Horner: No, je to součást procesu, který probíhá celou sezonu, ale ano, do Barcelony jsme dovezli poměrně velký balík. První náznaky jsou celkem pozitivní, ale jak to s novými věcmi bývá, je potřeba je pořádně zapracovat, než člověk může vyřknout finální verdikt. V Barceloně jsme je ladili, měnili jsme nastavení, abychom viděli, co funguje nejlépe. A fungovalo to dost dobře na pódium pro Daniela (Ricciarda). A hádám, že i Max (Verstappen) by odjel dobrý závod, jelikož mohl být motivován vzpomínkou na loňský rok.

Byli jste překvapení, že ty nové díly fungovaly okamžitě tak dobře?

Obvykle, když přivezete něco většího, jen ztěží se stane, že to dáte na auto a hned to funguje. Všechno musí fungovat ve spojení a v harmonii s ostatními díly. Ale my už víme, že jsme zase blíž. Jen pár desetin za Ferrari a nějakých šest desetin za vedoucím Mercedesem. A pocit je jednoznačně takový, že v tom je ještě další potenciál a my to vnímáme tak, že se nám otevírají nové oblasti, které můžeme v následujících závodech zkoumat.

Zatím jste se propracovali ze ztráty 1,8 sekundy v Austrálii na 1,2 sekundy v Číně, osm desetin v Bahrajnu…

…ha! Ale v Rusku nám to narostlo na 1,2 sekundy kvůli charakteru okruhu. Ale ano, šest desetin v Barceloně je základ, na kterém můžeme pracovat.

Takže čekáte na vylepšení motoru od Renaultu. Tovární tým Renaultu ho očekává pro Ázerbajdžán. Co Red Bull Racing?

Zdá se, že se na tom pracuje. Řekli, že to bude třetí motor a to záleží na jeho představení. Jistě, my bychom ho nejradši měli co nejdříve. Doufáme, že to bude v Montréalu. Každý týden chodíme do kostela a tam se modlíme, aby se tak stalo co nejdříve (směje se).

Má smysl vylepšovat ve dvou fázích? Nejprve šasi a o pár závodů později motor? Jak víte, že vaše díly fungují, když otázka motoru stále visí kdesi ve hvězdách?

No, my se můžeme soustředit pouze na sebe. A snažíme se, jak to jde, v rámci svých zdrojů, který máme. Nepochybuji o tom, že druhá polovina sezony bude z naší strany mnohem silnější než ta první.

Poradce pro Red Bull Helmut Marko řekl, že je velice pravděpodobné, že sezona pro vás již skončila. Je to tak?

Ha, to je nejspíš jeho rakouský pohled na věc! Sklenice se vždycky zdá být zpola prázdná. (směje se) Helmut na věci reaguje velmi bezprostředně, v dobrém i špatném. Já asi chovám o něco větší naději. Já skutečně věřím, že druhá polovina sezony převáží misky vah v náš prospěch.

Právě teď bojujete o třetí místo…

Jsme tak trochu v zemi nikoho. Chceme si začít hrát s těmi velkými kluky! A pokud se nám to podaří, pak by jeden z našich závodníků mohl určovat, co se stane v šampionátu. Protože když o víkendu velké ceny bojuje o vítězství pět či šest pilotů, dynamika se tak nějak změní.

Říkáte, že si chcete začít hrát s těmi velkými kluky. Není to tak dávno, co vy jste byli těmi velkými kluky…

Ano, to je pravda. Ale i v loňské sezoně jsme ukázali, že můžeme být fénixem! Přesně před rokem jsme měli úplně stejný počet bodů, když jsme přijeli do Barcelony a podařilo se nám chytit a porazit Ferrari. To by na začátku sezony 2016 nikdo nečekal. Věci se mohou změnit velice rychle. A jedním z klíčových faktorů, který náš vzestup zařídil, bylo vylepšení motoru v Monaku.

Ztráta na konkurenci musí však také tkvět v šasi, aspoň do jisté míry. Co je s ním špatně?

Proběhla obrovská změna pravidel a my musíme říct, že Mercedes a Ferrari odvedli lepší práci než my v interpretaci těchto pravidel a jejich využití. My jsme měli pár problémů s korelací, teď už víme, v čem byla chyba. Teď jsme na dobré vývojové cestě, ale musíme samozřejmě pracovat dvakrát tak tvrdě, abychom se dotáhli.

Konstruktér Red Bullu Newey se bude výrazněji podílet na vývoji

Ztratil Adrian Newey trochu ze svého kouzla?

To si nemyslím. Ano, dělí svůj čas mezi (Red Bull) Advanced Technologies a formuli 1, ale na tomhle autě pracuje velice tvrdě a má okolo sebe ohromně talentovaný tým.

Oba vaši jezdci mají smlouvu dál než do konce roku 2017, což bylo z Vaší strany dobré plánování, jinak se také mohli pro příští sezonu dívat někde jine…

Ha, když investujete do lidí, investujete do nich dlouhodobě, s Danielem a s Maxem a předtím se Sebastianem Vettelem. Jejich smluvní situace je velice jasná a transparentní.

Když se dívám na situaci Red Bullu a Toro Rosso, co se týče motorů, je pochopitelné, že jste volali po nezávislém dodavateli motorů. Jak urgentní byste řekl, že tato záležitost je?

Zdá se, že probíhají dobrá jednání mezi Rossem Brawnem, FIA a různými dodavateli motorů, jak automobilkami, tak nezávislými. F1 nutně potřebuje, aby byla tato záležitost s motory vyřešena, a to z mnoha pohledů, jelikož je to klíčové pro její budoucnost. Z pohledu ceny, z pohledu výkonnosti a také z pohledu zvuku a zábavy. Tohle jsou veliká témata, která musí být vyřešena. Jsem si jistý, že majitel komerčních práv by chtěl konkurenceschopný, nezávislý motor, protože by pak automobilky neměly takovou moc, jelikož kdyby teď řekly, že jdou pryč, tak bychom tu zůstali bez motorů.

Nakonec. Dokončete větu: To, že nevyhrávám, znamená, že…

…jsme hladoví!

Diskuse k článku

Napsat komentář