Honda si nechává otevřené dveře k návratu do F1

Honda říká, že nezavřela dveře k návratu do formule 1 v roce 2026, protože neustále sleduje plány tohoto sportu vzhledem k uhlíkově neutrální budoucnost.

Štítky: Honda Red Bull Zveřejněno 14. 07 2022 — Jiří Košta

Japonský výrobce ukončil svoji podporu ve formuli 1 na konci loňské sezony, když se jeho mateřská společnost rozhodla přesměrovat své zdroje na technologii s nulovými emisemi v silničních vozech.

K závodům velkých cen se však zcela neotočila zády, když Red Bull převzal vedení pohonných jednotek Honda, které pomohly Maxi Verstappenovi k zisku titulu mistra světa.

Kromě toho bylo dohodnuto, že Honda bude pokračovat ve výrobě, montáži a podpoře motorů, přičemž na vozech Red Bull a AlphaTauri se objeví odznaky Honda Racing Corporation (HRC).

Úspěch Hondy v roce 2021 a hlavní úsilí F1 o uhlíkově neutrální budoucnost před přechodem na nová pravidla a udržitelná paliva od roku 2026 podnítily spekulace, že japonský výrobce by mohl být připraven na návrat.

Takové řeči podnítila návštěva minulého víkendu na Grand Prix Rakouska ze strany vedoucích zaměstnanců Hondy, včetně generálního ředitele Hondy Toshihira Mibeho, jejího předsedy Seijiho Kuraishiho a prezidenta HRC Kojiho Watanabeho a jejího ředitele Yasuaki Asakiho.

A přestože společnost trvá na tom, že ohledně programu F1 nedošlo k žádné formální změně názoru, přiznala se, že pozorně sleduje, jak se vyvíjejí pravidla pro motory pro rok 2026.

Watanabe na Red Bull Ringu řekl: „Formule 1 je špičková kategorie motoristického sportu, takže neustále sledujeme, co se děje ve světě F1.

Samozřejmě jsme právě dokončili a uzavřeli naše aktivity, takže se v rámci společnosti Honda o sezóně 2026 nic [nebylo] diskutováno. Takže žádný plán.

„Ale nejsou to zavřené dveře. Chápu to tak, že F1 diskutuje o rozhodnutí o předpisech pro rok 2026 a směr je rozhodně uhlíková neutralita. To je stejný směr jako máme my.

Takže se teď nemusíme odchylovat od uhlíkové neutrality přes F1. Pravděpodobně je to také dobrá příležitost studovat uhlíkově neutrální F1.”

Watanabe řekl, že Honda bude muset svůj program uhlíkově neutrálních silničních vozů plně nastavit, než se začne vážně uvažovat o návratu do F1.

Na dotaz, jaké by byly klíčové faktory pro to, aby Honda schválila návrat do F1, Watanabe odpověděl: „Myslím, že existuje několik faktorů, které musíme sledovat. Ale jakmile jsme se rozhodli uzavřít F1 ​​kvůli hromadné výrobě silničních vozů a uhlíkové neutralitě, musíme se nejprve soustředit na tuto stránku.

Potom, jakmile si uvědomíme, že toho můžeme dosáhnout, můžeme uvažovat o F1.”

Co se týče časového rámce pro rozhodnutí o potenciálním návratu v roce 2026, Watanabe navrhl, že je třeba provést výzvu do konce roku 2023.

„Neznám přesný časový rámec. Pokud se ale chceme vrátit do F1 v roce 2026, pravděpodobně se budeme muset rozhodnout během 1-1,5 roku.”

Zatímco potenciální plný návrat pro Hondu zůstává nejistý, to, co vypadá stále pravděpodobněji, je narůstání jejího zapojení do Red Bullu.

Probíhají diskuse o užším technickém partnerství spojeném se změnou zaměření značky na týmy Red Bull s návratem názvu ‚Honda‘.

Watanabe dodal: „Minimálně do roku 2025 bude Honda jakýmsi týmovým partnerem obou týmů. A ačkoli o detailech ještě není rozhodnuto, také HRC se stane jakýmsi technickým partnerem obou týmů až do roku 2025.“

Watanabe tlačil na změnu přístupu ke značce a řekl: „Musíme se rozhodnout pro příští sezonu, ale osobně chci využívat více Hondy….Takže kombinace Hondy a HRC.“

Evropská Unie posunula zákaz prodeje spalovacích motorů na rok 2035