Honda se zaregistrovala jako výrobce motorů pro pravidla od roku 2026

Japonský výrobce se na konci sezony 2021 stáhl ze závodů velkých cen a bylo jasné, že jeho zaměření na rozšiřování obchodu s elektrickými silničními vozy znamená, že již nemůže ospravedlnit program F1.

Štítky: Honda Pohonné jednotky Zveřejněno 15. 12 2022 — Jiří Košta

Stále se ale držela v poli, protože po roce 2021 pronajala know-how svých pohonných jednotek Red Bullu, který s Maxem Verstappenem vyhrál mistrovství světa jezdců.

Jeho pokračující úspěch v letošním roce podnítil zvýšení jeho přítomnosti, přičemž loga Honda se od Velké ceny Japonska vracejí do vozů Red Bull.

Současná dohoda s Red Bullem platí do konce sezony 2025, poté tým z Milton Keynes plánuje provozovat vlastní pohonnou jednotku.

Ale řeči o návratu Hondy do F1 se posunuly vpřed, když původní plán Red Bullu spojit se s Porsche od roku 2026 ztroskotal poté, co se zhroutily rozhovory mezi stranami.

Bezprostředně poté, co se tato zpráva objevila, společnost Red Bull, která vyvíjí svůj vlastní motor, uvedla, že je otevřena potenciálnímu partnerství s Hondou – zejména pokud jde o zvýšený elektrický prvek pohonné jednotky F1.

Tato myšlenka se nyní posunula kupředu, když šéf motorsportu Honda v pondělí v Japonsku prozradil, že společnost formálně zaregistrovala svůj zájem jako výrobce motorů.

FIA požádala všechny výrobce, kteří chtějí provozovat pohonné jednotky od roku 2026, aby své záměry oznámili řídícímu orgánu do poloviny listopadu.

Prezident Honda Racing Koji Watanabe potvrdil, že Honda tak učinila – ale jasně vysvětlil, že to nutně neznamená, že definitivně vstoupí od roku 2026.

„Jako HRC jsme se zaregistrovali jako výrobce PU po roce 2026,“ řekl Watanabe během prezentace Honda Motor Sports Activity Plan pro rok 2023.

„Předpisy F1 od roku 2026 se ubírají směrem k uhlíkové neutralitě. Navíc skutečnost, že je také podporována elektrifikace, a uhlíková neutralita a elektrifikace, kterou prosazuje Honda Motor Co., Ltd., je stejná. Cíle se shodují.

Jako závodní společnost jsme se zaregistrovali jako výrobce, abychom pokročili ve výzkumu závodění. Je tu také skutečnost, že 15. listopad byl uzávěrkou (pro registraci). Zaregistrovali jsme se jako výrobce, abychom mohli pokračovat ve výzkumu.“

Rozhodnutí Hondy registrovat se znamená, že má nyní prostor zhodnotit, zda pokračovat s formálním návratem v roce 2026 – což může být buď samostatně, nebo ve spolupráci s Red Bullem.

Pokud by se nezaregistrovala do listopadového termínu, bylo by pro ni obtížnější vstoupit do roku 2026 později a nebyla by zapojena do žádné z formálních diskusí, které nyní probíhají mezi různými výrobci a FIA.

Začátkem tohoto roku Watanabe vysvětlil, že Honda při návratu do F1 nikdy úplně nezavřela dveře – a bude to aktivně zvažovat, jakmile bude ráda, že její priority silničních vozů byly vyřešeny.

„Myslím, že existuje několik faktorů, které musíme sledovat,” odpověděl na otázku, co by Hondu přesvědčilo k návratu.

„Ale jakmile jsme se rozhodli uzavřít F1 kvůli hromadné výrobě [silničních vozů] a uhlíkové neutralitě, musíme se nejprve soustředit na tuto stránku. Potom, jakmile si uvědomíme, že toho můžeme dosáhnout, můžeme uvažovat o F1.”

NIO vstupuje na čtyři nové trhy