Honda se chce domluvit na exkluzivním partnerství s Astonem Martin

Zdá se stále pravděpodobnější, že Honda bude mít v roce 2026 nový motor pro formuli 1 ve spolupráci s týmem Aston Martin.

Štítky: Aston Martin Honda Zveřejněno 10. 05 2023 — Jiří Košta

Japonský výrobce oficiálně opustil F1 na konci roku 2021, ale stále je partnerem dvou týmů Red Bull/AlphaTauri a dodává jim motory do konce roku 2025.

Honda podnikla kroky k částečnému zvrácení původního rozhodnutí a v roce 2026 očekává úplný „návrat“ do F1 jako součást nových pravidel.

Svůj zájem o nová pravidla zaregistrovala koncem loňského roku u FIA a měla souhlasy od několika týmů ohledně dohody.

Projekt Hondy zaručeně potřebuje nového partnera, když se ukázalo, že Red Bull bude spolupracovat s Fordem na novém vlastním motoru F1 pro rok 2026.

Více zdrojů uvedlo, že Honda se zaváže k novým pravidlům, přičemž Aston Martin – v současné době zákazník motoru Mercedes, je tipován jako její partner.

Honda potřebovala nového partnera, protože události, které dala do pohybu rozhodnutím opustit F1, vedly k tomu, že se Red Bull vydal velmi odlišnou cestou.

V roce 2020 tehdejší generální ředitel Hondy Takahiro Hachigo oznámil, že oficiálně opustí F1 na konci roku 2021, aby upřednostnil technologii nulových emisí pro svou automobilovou divizi, která zaostala za svými konkurenty.

To se ale shodovalo s narůstajícím tempem partnerství Red Bull-Honda a společně vyhráli mistrovství světa jezdců v roce 2021.

Ve stejnou dobu Red Bull a Honda uzavřeli dohodu, že Honda bude dodávat motory do konce roku 2025, ale v menší kapacitě.

Bylo jasné, že Honda, která v dubnu 2021 vyměnila generálního ředitele na Toshihiro Mibe, přehodnotila své rozhodnutí skončit s F1 – a její úspěch s Red Bullem pokračoval i v roce 2022 a vyhrál oba světové šampionáty.

Honda byla i nadále zastoupena na schůzích technické komise o pravidlech motoru pro rok 2026 a udržela malou skupinu, která také pracovala na těchto předpisech.

Zdá se, že pravidla F1 týkající se udržitelných paliv a zvýšeného elektrického výkonu – se silnějším MGU-K, který více než kompenzuje vypadlý MGU-H, dávají Hondě argument pro to, aby byl takový projekt kompatibilní s jejími širšími firemními cíli.

I když existují rozporuplné informace o tom, zda správní rada Hondy učinila své konečné rozhodnutí, je nyní stále pravděpodobnější, že projekt pro rok 2026 bude brzy odhalen oficiálně.

Red Bull a Honda vedli rozhovory o pokračování partnerství pro rok 2026, jakmile bylo jasné, že Honda má zájem o jeho formální návrat.

Ale navzdory jejich vynikajícím a existujícím vztahům, vytvoření Red Bull Powertrains zásadně změnilo podmínky, kterým by každá dohoda podléhala.

Projekt byl založen v očekávání úplného stažení Hondy, aby konečně dal Red Bullu kontrolu nad dodávkou motorů poté, co byl po celou dobu své existence závislý na výrobcích.

Red Bull Racing a AlphaTauri budou nyní od roku 2026 používat motory značky Red Bull Ford, protože americký výrobce byl v pokušení k převážně komerčnímu partnerství s určitými technickými vstupy.

Tato dohoda nabrala tempo na konci roku 2022, takže Honda diskutovala s alternativními stranami. Týmy McLaren a Williams byly zapojeny a McLaren se přes zimu natáhl.

Očekává se však, že to bude Aston Martin, se kterým Honda bude spolupracovat.

Aston Martin dal jasně najevo svůj zájem o tovární dodávku motoru a dokonce předběžně prozkoumal vlastní pohonnou jednotku ve stylu Red Bull Powertrains.

Když bylo rozhodnuto, že to nebude životaschopné, Aston Martin zvážil své alternativy. A Honda byla jedinou cestou k obchodu.

Každý další výrobce, který se přihlásil do roku 2026, má na mysli svůj vlastní tým, a ačkoli General Motors pokukuje po potenciálním budoucím účastníkovi, který by byl také se vstupem do závodu.