Honda promluvila: Za problémy stál olejový systém či ložiska MGU-H

Odcházející šéf programu Hondy pro formuli 1 Yusuke Hasegawa se po skončení sezony rozpovídal o skutečných problémech. Jakkoli je současný pohonná jednotka F1 velmi komplexní, ve středu všech problémů stál nevinně vypadající zločinec: olejová vana.

Štítky: Honda McLaren Zveřejněno 17. 12 2017 — GPF1.cz

Honda musela opustit takzvaný zero-koncept, když se  vydala koncepčně špatným směrem. Turbína a kompresor se nacházely v prostoru mezi válci spalovacího motoru. Byla ale donucena tuto myšlenku opustit a obě důležité komponenty ‚rozsadit‘. Což přineslo jiné nečekané problémy. Již v předsezonních testech narazila Honda na skoro neřešitelné problémy olejového systému. Už tehdy začal McLaren zvažovat rozchod s Hondou. Nakonec se mu vyhnout nedalo. Yusuke Hasegawa tvrdí, že za celým problém stála série komplikací, a zmíněná olejová vana v pomyslném epicentru toho všeho.

„Když se vrátíme do roku 2015, výkon našeho MGU-H byl velmi malý,“ vysvětluje Yusuke Hasegawa pro Autosport. „Bylo to dáno rozměrovými limity našeho konceptu turbíny. Pro rok 2016 jsme museli koncepci upravit, abychom získali větší turbo, což ale také znamenalo posadit jej výrazně výše. Od té doby si myslím, že výkonnostní úroveň naší rekuperace nebyla špatná. Podle mého názoru téměř na úrovni předních týmů. Co nás ale začalo trápit, bylo těžiště motoru. Zejména na Suzuce to bylo znát.

O příčinách komplikací jsme věděli od začátku. Cílem bylo posadit turbínu co nejníže. To nás ale donutilo rozdělit kompresor a turbínu a představit zcela novou koncepci. Kvůli rozdělení obou systému je jejich spojovací mechanizmus podstatně delší. S tím možná až takový problém nebyl, ale museli jsme hodně změnit řešení olejové vany.“

Opustit konvenční tvar olejové vany a představit novou ve tvaru „půlměsíce“ bylo podle Hasegawy příčinou řady komplikací.

„Tvar nové olejové byl o hodně složitější. Samozřejmě jsme ji testovali na našem dynamometru, ale tohle je asi jedna z nejsložitějších součástí na laboratorní ověřování. První problémy jsme objevili při úvodním testu v Barceloně. Nejednalo se o nějaký veliký problém, ale hodně to ovlivnilo naši přípravu. Tvar olejové vany jsme upravili a problém vyřešili za dva nebo tři dny.“

Honda tvrdí, že toto zdržení mělo tak velký dopad na přípravu, že základní konfiguraci pohonné jednotky měli inženýři pod kontrolou až někde kolem pátého závodu sezony. Nedostávalo se ale výkonu spalovacího motoru.

Analýza: Honda jde koncepčně špatným směrem

„Na začátku roku jsme na tom byli zhruba stejně jako o rok dříve. Vrcholový výkon byl zhruba stejný, ale v nízkých otáčkách jsme na tom byli hůře. Při poklesu z 10 tisíc na 9 tisíc otáček za minutu jsme drasticky ztráceli točivý moment. Systém dynamometru je hodně imunní vůči externím faktorům. Ale auto jako takové a na závodní dráze je daleko citlivější. Tyto poklesy točivého momentu nám vytvářely potíže s extrémně kolísavými výkony.“

S takovým autem se pak hodně těžko jezdí. Stálost výkonu v nižších otázkách Honda vyřešila kolem Velké ceny Španělska. Do té doby museli Fernando Alonso a Stoffel Vandoorne řadit v neobvyklých chvílích, aby se vyhnuli těmto poklesům výkonu.

„Kromě nedostatečného výkonu jsme měli problémy s nespolehlivostí,“ pokračuje Yusuke Hasegawa. „Starosti nám dělaly oscilace a ložiska hybridního motorgenerátoru. Z olejové vany nám vyvěral olej. Ten se dostal k ložiskům MGU-H a ta selhávala. Ložiska jsou ve srovnání s loňským rokem stejná. Samozřejmě jsme neměli problémy s olejem, protože jsme používali konvenční olejovou vanu. Ze změnou konfigurace pohonné jednotky přišla celá řada neočekávaných potíží. V Bahrajnu jsme měli snad tři poruchy na Stoffelově MGU-H. Nechápali jsme, o co jde. Během toho víkendu jsme spotřebovali snad pět jednotek MGU-H.“

Honda dokázala upravit olejový systém tak, aby těsnil a zesílila ložiska MGU-H. Situace se hodně zlepšila, ale ve snaze honit výkon McLaren-Honda pořád spotřebovávala další komponenty pohonné jednotky nad povolený limit. A když se pro GP Belgie Honda nedostala na požadovanou úroveň výkonu, osud vztahu Honda – McLaren byl zpečetěn. Zákulisí formule 1 má ale za to, že k rozvodu se McLaren rozhodl ještě během testů před úvodním závodem v Austrálii.

Vozy Toro Rosso budou pohánět motory Honda

 

Diskuse k článku

Napsat komentář