Honda je proti soupeřům až o třetinu slabší
Kvůli ERS a spalovacímu motoru ztrácí až 240 koní!
Problémy Hondy se dají vyčíslit ztrátou výkonu ve výši 30 % ve srovnání se soupeři. Tolik ji (a tým McLaren) stojí problémy nefungujících systémů rekuperace kinetické energie (ERS).
Na motor náročné závody v Belgii a Monze může mít McLaren – Honda za sebou. Ale to vůbec neznamená, že ve zbytku sezony už bude vše bez problémů. Posledních několik týdnů jasně ukázalo, že tým má před sebou ještě hodně práce. V Singapuru se očekává jisté zlepšení, ale již je zcela zřejmé, že zajistit konkurenceschopnost vozu bude během na dlouhou trať. Ačkoliv Honda často mluví o svých pokrocích a o zlepšování výkonu, začíná být veřejným tajemstvím, že občas Button i Alonso na své soupeře ztrácí až 240 koní. Ve Spa a v Monze se nedostatek výkonu projevil v plné nahotě. Bez pomoci ERS nebyli na obou okruzích jezdci schopni dosáhnout na koncích rovinek maximální rychlosti. To v praxi znamenalo, že soupeři měli výhodu 160 koní, navíc v místech nejvhodnějších k předjetí, tedy před nájezdem do zatáčky. Jenson Button se v Monze propadal pořadím dolů a cítil se jako ona pověstná kachna čekající na odstřel.
„Ostatní jezdci mě předjížděli na místech, kde jsem si myslel, že to vůbec není možné. Před každým vjezdem do zatáčky jsem kontroloval zpětná zrcátka. Od zatáčky 5 do zatáčky 7 jsem neměl výkon z ERS. Což znamenalo ztrátu výkonu 160 koní proti ostatním jezdcům,” prozradil Jenson Button. “K tomu je ještě nutno připočítat proti ostatním menší výkon samotného spalovacího motoru.”
Když tedy sečteme ztrátu výkonu 160 koní z nefunkčního ERS se ztrátou výkonu motoru Honda, který je proti motoru Mercedes odhadován na asi 80 koní, Honda někde musí najít 240 koní, aby se mohla rovnat s nejlepšími.
Honda celou letošní sezónu výkon svého motoru obhajuje. Za pomalejší časy je prý odpovědné šasi McLarenu. Fernando Alonso v Monze po kvalifikaci ale řekl, že podstatná část ze ztráty tří vteřin na nejlepší jde na vrub nedostatečného výkonu. V zatáčkách Alonso podle vlastních slov ztratil pouhé dvě až tři desetiny sekundy. Data z GPS od McLarenu nejsou dostupná, takže Alonsovo tvrzení nelze potvrdit ani vyvrátit. Ale z dat z Belgie, poskytnutých jiným týmem F1 webu Motorsport, vyplývá, že McLaren byl při průjezdu zatáčkami čtvrtým nejrychlejším vozem. Lepší byl jen Mercedes, Red Bull a Toro Rosso. Pokud tato data použijeme pro porovnání časů z rychlého tréninkového kola Mercedesu a McLarenu, dostaneme další zajímavé informace. Například při výjezdu z první zatáčky okruhu La Source je Mercedes jen o 0,2 sekundy rychlejší. Ale při vjezdu do Les Combes je to již o vteřinu více. Až do výjezdu ze zatáčky Paul Frere získá Mercedes 0,4 sekundy, dalších šest desetin McLaren ztratí od této zatáčky, až po vjezd do šikany, další ztrátu nabere při výjezdu z ní. Data z GPS ukazují, že McLaren ztrácí 2,3 sekundy na rovinkách (2 sekundy na Ferrari a 1,1 sekundy na Red Bull) a zhruba půl sekundy v zatáčkách.
Zatímco spalovací motor Hondy vykazuje určitá zlepšení, mnohem více práce je třeba udělat na ERS. V tomto ohledu již práce započaly. Honda ve Spa změnila umístění vodního chladiče ERS. To by mělo pomoci zlepšit aerodynamiku vozu a celkové rozložení váhy. Další část, na kterou se Honda musí soustředit, je kompresor. Ten lze ale vyměnit až v zimním období. Důvodem jsou limity vyplývající z pravidel pro homologaci motorů. Ale Honda musí řešit nejen technické problémy. Čeká ji i změna strategie. Šéf Honda Motorsport Yasuhisa Arai již hovoří o novém konceptu pro příští rok. Zásadním problémem ovšem zůstává chybějící výkon. Honda nemá příliš času, zlepšení by mělo přijít co nejdříve. Honda se brání myšlence najmout odborníky od konkurence, ale přetrvávající problémy s ERS by tento názor mohly změnit.
Vztah mezi Hondou a McLarenem však přesto není zatím tak špatný, jako ten mezi Red Bullem a Renaultem.
„Naše vztahy s Hondou jsou jiné. Pracujeme na výsledku společně. Dokud bude Honda naše návrhy a připomínky akceptovat, do podobné situace se nikdy nedostaneme,” řekl Eric Boullier, závodní ředitel McLarenu. “Chceme vyhrávat, ale tlačí nás čas. Ale komunikace s Hondou probíhá podle našich představ.“
McLaren veřejně žádné velké starosti neprojevuje. Až deváté místo v Poháru konstruktérů by ale mohlo mít negativní vliv na finanční situaci týmu. Hrozí totiž ztráta nespokojených sponzorů. McLarenu nezbývá nic jiného, než tvrdě pracovat a stále se zlepšovat. Čekat na zimní přestávku nemusí být tou správnou volbou.
Diskuse k článku